معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از راهاندازی «گروه ضربت مقابله با تخلفات ساکن» خبر داد و اعلام کرد پلیس با جدیت بیشتری به ساماندهی وضعیت توقف و پارک غیرمجاز خودروها در پایتخت ورود کرده است.
سرهنگ فیروز کشیر با تشریح ابعاد این طرح جدید، تخلفات ساکن را مجموعهای از تخلفهای مرتبط با توقف و پارک نادرست وسایل نقلیه دانست و گفت: پارک زیر تابلوهای توقف مطلقاً ممنوع، توقف دوبله، سد معبر، پارک در محلهای منتهی به حمل با جرثقیل و حتی توقف در معابری که تابلو ندارند اما باعث اختلال در عبور و مرور میشوند، همگی در زمره تخلفات ساکن قرار میگیرند.
وی با تأکید بر ممنوعیت پارک خودرو در پیادهروها اظهار کرد: پیادهرو حق انحصاری عابران پیاده است و ورود خودرو به این فضا بهمعنای نادیده گرفتن حقوق شهروندی و بیاحترامی به عابران محسوب میشود.
معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزایش پیامها و شکایات مردمی در برنامههایی نظیر «شهر امن» افزود: بیشترین گزارشها مربوط به محورهای پرتردد از جمله خیابان امام خمینی، خیابان رشید یاسمی و محدوده اطراف بیمارستانهاست؛ نقاطی که پارک دوبله و سد معبر به معضل جدی تبدیل شده است.
کشیر ادامه داد: بیتوجهی برخی رانندگان، از خودروهای شخصی گرفته تا تاکسیهای اینترنتی، به تذکرات پلیس باعث شد تشکیل یک گروه ویژه بهصورت هدفمند و مداوم در دستور کار قرار گیرد تا برخورد با این تخلفات بهشکل مؤثر انجام شود.
وی در واکنش به این دیدگاه که کمبود فضای پارک عامل اصلی تخلف در اطراف مراکز درمانی است، تصریح کرد: نبود جای پارک یا داشتن کار فوری، توجیه قانونی برای تخلف نیست و هیچ شرایطی مجوز نقض قانون و حقوق دیگران نخواهد بود.
این مقام انتظامی با اشاره به ضرورت مدیریت زمان از سوی شهروندان گفت: الزام قانونی یا عرفی وجود ندارد که افراد حتماً مقابل مقصد خود توقف کنند. حرکت زودتر، پارک در محلهای مجاز و طی بخشی از مسیر بهصورت پیاده، راهکارهای منطقی و قابل اجرا هستند.
کشیر با اشاره به حجم بالای تردد در تهران اظهار کرد: در شهری با بیش از ۴.۷ میلیون خودرو و حدود ۴.۳ میلیون موتورسیکلت، اگر خیابانها به پارکینگ تبدیل شوند، عملاً امکان حرکت از بین میرود.
وی از شهروندان خواست با رعایت حقوق یکدیگر و پرهیز از رفتارهای خودمحورانه، در کاهش ترافیک کاذب نقش فعالتری ایفا کنند.
معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ یکی از اهداف مهم این طرح را برخورد با پارک خودرو در ایستگاههای حملونقل عمومی عنوان کرد و گفت: توقف خودرو در ایستگاه اتوبوس باعث میشود اتوبوسها دوبله بایستند و همین موضوع میتواند یک محور اصلی را قفل کند و حقوق تعداد زیادی از شهروندان را پایمال سازد.
سرهنگ کشیر در پایان با تأکید دوباره بر اینکه «اضطرار، مجوز قانونشکنی نیست»، ابراز امیدواری کرد با افزایش استفاده از ناوگان حملونقل عمومی و همکاری شهروندان، شرایط ترافیکی تهران به سمت نظم و ایمنی بیشتر حرکت کند.
منبع: مهر
دیدگاه شما؟