ترکیبی از تجمل و فناوری در شاسی‌بلند لوکس ژاپنی

تویوتا سنتری 2026 با شیشه‌های مات شونده سه‌مرحله‌ای عرضه می‌شود

.
چهارشنبه - ۱۱ تیر ۱۴۰۴ - ۳:۵۵ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
تویوتا

تویوتا سنتری همواره نمادی از وقار و شکوه در میان خودروهای لوکس ژاپنی بوده و به نوعی می‌توان آن را نزدیک‌ترین تجربه به اشرافیت در دنیای خودروها دانست. حالا تویوتا با افزودن یک ویژگی منحصر به فرد و جدید، این جایگاه را حتی متمایزتر کرده است؛ شیشه‌های عقب با قابلیت مات ‌شدن که از مدل ۲۰۲۵ به صورت استاندارد روی این خودرو قرار گرفته‌اند. شاید این نوآوری در نگاه اول چندان شگفت‌آور به نظر نرسد، اما برای خودرویی که تعاریف تجمل و رفاه را دگرگون کرده است، همین تغییرات کوچک هم اهمیت فراوانی دارند.

تویوتا سنتری همواره نمادی از وقار و شکوه در میان خودروهای لوکس ژاپنی بوده و به نوعی می‌توان آن را نزدیک‌ترین تجربه به اشرافیت در دنیای خودروها دانست. حالا تویوتا با افزودن یک ویژگی منحصر به فرد و جدید، این جایگاه را حتی متمایزتر کرده است؛ شیشه‌های عقب با قابلیت مات ‌شدن که از مدل ۲۰۲۵ به صورت استاندارد روی این خودرو قرار گرفته‌اند. شاید این نوآوری در نگاه اول چندان شگفت‌آور به نظر نرسد، اما برای خودرویی که تعاریف تجمل و رفاه را دگرگون کرده است، همین تغییرات کوچک هم اهمیت فراوانی دارند.

تویوتا

در مدل ۲۰۲۶، تویوتا با معرفی یک سیستم سه مرحله‌ای برای مات کردن شیشه‌های در عقب و شیشه‌های لچکی عقب، امکان انتخاب میان سه حالت شفاف، نیمه‌شفاف و کاملاً مات را فراهم ساخته است. این فناوری پیچیده با به‌کارگیری لایه‌ای ویژه بین دو صفحه شیشه لمینت شفاف خلق شده و به سرنشینان اجازه می‌دهد بدون آنکه از نور طبیعی محروم شوند، در خلوت و آرامش کامل به استراحت بپردازند یا از فضای شخصی خود لذت ببرند. در حالتی که شیشه به‌طور کامل مات می‌شود، فضای کابین را می‌توان با اتاق سنتی ژاپنی مقایسه کرد که حسی از آرامش اصیل با نور ملایم روز را القا می‌کند. با این وجود، سقف پانورامای خودرو همچنان با پرده برقی کلاسیک پوشانده می‌شود و این فناوری مدرن به آن بخش راه نیافته است.

تویوتا

این تغییرات، تنها بخش کوچکی از فلسفه طراحی سنتری را آشکار می‌سازند؛ فلسفه‌ای که محوریت آن بر تجربه سرنشینان عقب و آسایش آنان استوار است. تمام جزئیات در فضای عقب کابین با وسواس و دقت مهندسی شده‌اند تا افرادی که در آن جای می‌گیرند، احساس راحتی و امنیت وصف‌نشدنی داشته باشند. پله‌های برقی که با فشردن یک دکمه بیرون می‌آیند، درهای عقب که با زاویه‌ای عریض باز می‌شوند، دستگیره‌های کمکی برای سهولت ورود و خروج، نورپردازی دلنشین محیطی، میزهای تاشوی جمع‌شونده، پوشش‌های آنتی‌باکتریال، گیره مخصوص لباس و حتی جاکفشی اختصاصی، همگی بیانگر توجهی بی‌نظیر به جزئیات‌اند؛ گویی هیچ کمبودی یا ناراحتی نباید در این فضا احساس شود.

راحتی و رفاه سرنشینان عقب اما تنها به امکانات رفاهی محدود نمی‌شود. اگر کسی دقایقی آسودگی یا حتی خواب کوتاهی را در مسیر نیاز دارد، صندلی‌های عقب که با تکیه‌گاه و زیرپایی جمع‌شونده طراحی شده‌اند، قادرند به حالتی تخت و کاملاً مسطح تبدیل شوند. کنترل پنل اختصاصی برای هر سرنشین عقب، سیستم سرگرمی همراه با نمایشگرهای جداگانه و مجموعه صوتی با ۱۸ بلندگو، شرایطی را فراهم می‌کنند که هر فردی بتواند فضای خصوصی و سلیقه شخصی خود را به خودرو بیاورد؛ مهم نیست در چه حال و هوایی هستید، موسیقی مورد علاقه‌تان همیشه با بالاترین کیفیت در گوش‌هایتان طنین‌انداز می‌شود.

تویوتا

در نمای بیرونی و طراحی داخلی این خودرو لوکس، تغییری رخ نداده و همان وقار چشمگیر و اصالت دوست‌داشتنی‌اش را حفظ کرده است؛ چندان هم عجیب نیست، چراکه تویوتا سنتری تنها اندکی بیش از یک‌سال است که به بازار معرفی شده و همچنان تازه و جذاب ظاهر می‌شود. این خودرو با طول ۵۲۰۵ میلی‌متر، از سوی بسیاری به عنوان پاسخ ژاپن به رولزرویس کالینان معرفی شده و به لطف بسته‌های متنوع امکانات و قابلیت سفارشی سازی، شایسته‌ترین رقیب برای لوکس‌ترین خودروهای جهان به شمار می‌آید.

تویوتا سنتری از یک موتور شش سیلندر وی‌شکل ۳.۵ لیتری از نوع پلاگین هیبرید بهره می‌برد که توان نهایی ۴۰۶ اسب‌بخار را به چهار چرخ منتقل می‌کند و سامانه چهار چرخ محرک پیشرفته E-Four، رانندگی ایمن و بی‌نظیری را تضمین می‌کند. این خودرو با باتری قابل شارژ خود، می‌تواند تا ۶۹ کیلومتر را کاملاً با نیروی برق طی کند و قرار است در آینده نزدیک، نسخه اسپرت و تقویت‌شده از سوی بخش عملکردی گازو ریسینگ (GR) نیز عرضه شود.

افزودن شیشه‌های جدید با فناوری مات شونده البته منجر به افزایش قیمت پایه خودرو به میزان حدود دو میلیون ین ژاپن (نزدیک به ۱۳،۶۰۰ دلار) شده است؛ به‌گونه‌ای که قیمت کل آن به ۲۷ میلیون ین (برابر ۱۸۳،۳۰۰ دلار) می‌رسد. البته برای اکثر متقاضیان این خودرو، که شمارشان هم به دلیل عرضه محدود و فروش در نمایندگی‌های منتخب و عمدتاً به مالکان فعلی مدل سدان سنتری محدود شده، چنین افزایش قیمتی اهمیتی ندارد.

این را هم باید افزود که تویوتا نخستین خودروسازی نیست که از فناوری شیشه‌های هوشمند مات شونده بهره می‌گیرد؛ زیرا پیش از این، برندهایی همچون میباخ، مرسدس‌بنز و مک‌لارن نیز این فضا را در سقف‌ها و شیشه‌های جانبی محصولات رده‌بالای خود تجربه کرده‌اند. حتی نیسان هم به تازگی نمونه‌هایی از این شیشه‌های الکتروکرومیک را در گزینه‌های سانروف برخی مدل‌های جدیدش نظیر لیف قرار داده تا نشان دهد رقابت در این عرصه همچنان ادامه دارد و نوآوری حلقه‌ جدانشدنی صنعت خودروسازی لوکس معاصر است.

دیدگاه شما؟