داچیا در اقدامی تازه، نسل جدیدی از قوای محرکه را برای دو محصول شاسیبلند خود یعنی داستر و بیگستر معرفی کرده است. این پیشرانه، با بهرهگیری همزمان از فناوری هیبریدی و قابلیت سوخت دوگانه شامل بنزین و گاز مایع LPG، به گونهای طراحی شده که ضمن افزایش کارایی، برد حرکتی خیرهکنندهای در حدود 1500 کیلومتر را فراهم آورد و هزینههای سوخت را تا 30 درصد نسبت به نمونههای صرفاً بنزینی کاهش دهد.
داچیا در اقدامی تازه، نسل جدیدی از قوای محرکه را برای دو محصول شاسیبلند خود یعنی داستر و بیگستر معرفی کرده است. این پیشرانه، با بهرهگیری همزمان از فناوری هیبریدی و قابلیت سوخت دوگانه شامل بنزین و گاز مایع LPG، به گونهای طراحی شده که ضمن افزایش کارایی، برد حرکتی خیرهکنندهای در حدود 1500 کیلومتر را فراهم آورد و هزینههای سوخت را تا 30 درصد نسبت به نمونههای صرفاً بنزینی کاهش دهد.
در بخش فنی، یک موتور سه سیلندر 1.2 لیتری توربوشارژ با سامانه هیبرید خفیف 48 ولتی به کار گرفته شده که توان 138 اسببخار و گشتاور 230 نیوتنمتر تولید میکند. این مجموعه با یک موتور برقی مستقل نصبشده روی محور عقب تکمیل شده که توان 31 اسببخار معادل 23 کیلووات و گشتاور 87 نیوتنمتر را ارائه میدهد. حاصل این ترکیب، خروجی کلی 152 اسببخار است که آن را به یکی از قدرتمندترین گزینهها برای این دو مدل بدل میسازد.
انتقال نیرو از طریق یک جعبهدنده شش سرعته دوکلاچه اتوماتیک انجام میشود که برای نخستین بار در محصولات داچیا با پدالهای تعویض دنده پشت فرمان عرضه میگردد. موتور برقی دارای گیربکس دو سرعته اختصاصی است و میتواند در شرایط مناسب، محور عقب را از مدار خارج کند تا مصرف سوخت کاهش یابد. سامانه چهارچرخ محرک این خودروها تا سرعت 140 کیلومتر بر ساعت فعال باقی میماند و راننده میتواند بر اساس شرایط مسیر، یکی از شش حالت رانندگی شامل خودکار، اقتصادی، برفی، گل و شن، قفل و کنترل حرکت در سرازیری را انتخاب کند.
انرژی الکتریکی در یک باتری لیتیوم-یون 48 ولتی با ظرفیت 0.84 کیلوواتساعت ذخیره میشود که از طریق ترمز احیاکننده شارژ میشود. به گفته داچیا، در مسیرهای شهری، این سیستم قادر است تا 60 درصد زمان حرکت را فقط با نیروی برقی تأمین کند.
برای ذخیرهسازی سوخت، هر دو خودرو به دو مخزن 50 لیتری مجهز شدهاند که یکی به بنزین و دیگری به گاز مایع LPG اختصاص دارد و در مجموع، برد رانندگی تا 1500 کیلومتر بر اساس استاندارد WLTP را ممکن میسازد. در بازارهایی مانند فرانسه، که قیمت LPG به حدود 0.97 یورو به ازای هر لیتر رسیده، صرفهجویی اقتصادی به شکل چشمگیری محسوس خواهد بود.
داچیا در کنار معرفی این پیشرانه، تغییراتی نیز در تجهیزات داستر اعمال کرده است. از جمله روکشهای جدید صندلی و امکان تنظیم گودی کمر صندلی راننده در تیپ Journey و نصب رینگهای آلیاژی مشکی جدید در تیپ Extreme.
عرضه نسخههای Hybrid-G 150 4×4 برای داستر و بیگستر در بازار اروپا از اواخر سال جاری آغاز خواهد شد و جزئیات قیمتگذاری آن در آینده اعلام میشود. علاوه بر این، شرکت برنامهای برای نوسازی کامل خانواده پیشرانههای داستر تا سال 2026 دارد. این برنامه شامل نسخههای Eco-G 120، mild-hybrid 140 و hybrid 155 خواهد بود که همگی از موتور سه سیلندر توربوشارژ 1.2 لیتری جدید بهره میبرند. در نتیجه، نسخههای قدیمیتر نظیر Eco-G 100، mild-hybrid 130 و hybrid 140 از خط تولید کنار گذاشته خواهند شد.
دیدگاه شما؟