نیسان تیانا که حاصل همکاری مشترک میان کمپانی ژاپنی نیسان و خودروساز چینی دانگفنگ است، بهزودی با چهرهای نو و تازه عرضه میشود. این تغییرات که در قالب نسخهای با نام «تیانا پلاس» معرفی خواهد شد، از سبک طراحی سدانهای برقی مدرن نیسان الهام گرفته و قرار است پیش از پایان سال جاری میلادی به خیابانها راه پیدا کند.
نیسان تیانا که حاصل همکاری مشترک میان کمپانی ژاپنی نیسان و خودروساز چینی دانگفنگ است، بهزودی با چهرهای نو و تازه عرضه میشود. این تغییرات که در قالب نسخهای با نام «تیانا پلاس» معرفی خواهد شد، از سبک طراحی سدانهای برقی مدرن نیسان الهام گرفته و قرار است پیش از پایان سال جاری میلادی به خیابانها راه پیدا کند.
انتشار نخستین تصاویر و اطلاعات رسمی درباره این خودرو، از ثبت جزئیات آن در اسناد وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین آغاز شد و خیلی زود دانگفنگ نیسان با انتشار پوسترهای تبلیغاتی و عکسهای واضح، نام و هویت نسل جدید را رسماً تأیید کرد.
در چهره این سدان، بیشترین تغییرات در جلو دیده میشود؛ جایی که چراغهای LED با نمایی تیرهتر و جلوپنجرهای عریضتر، ظاهری جسورانهتر و مدرنتر به اتومبیل دادهاند. چراغهای روز جدید همراه با الگوی ظریف و دقیق، درون جلوپنجره جای گرفته و سپر بازطراحیشده زیر آن با ورودی هوای بزرگتر، حسی مشابه مدلهای تازهنفس نیسان N6 و N7 ایجاد میکند. این تغییرات نهتنها ظاهر خودرو را بهروز کرده، بلکه هارمونی بصری آن را با محصولات الکتریکی نیسان به اوج رسانده است.
نمای جانبی نسبت به نسخه پیشین دستخوش تغییرات اساسی نشده، اما رینگهای آلیاژی جدید با طراحی مدرن و در برخی مدلها رنگآمیزی دو رنگ که بخش بالایی بدنه را متفاوت نشان میدهد؛ جلوهای لوکستر و جوانپسندتر به تیانا بخشیدهاند.
در بخش عقب، چراغهای LED کشیده و یکپارچه با نام درخشان Nissan در میان آنها، جلوهای شبیه سدانهای برقی سری N6 و N7 دارند. سپر سادهتر شده و خروجیهای اگزوز به زیر بدنه منتقل شده تا نمایی تمیزتر و مینیمال شکل گیرد. این بازطراحی باعث افزایش طول کلی خودرو به ۴۹۲۰ میلیمتر شده که ۱۴ میلیمتر بیشتر از قبل است، در حالی که عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور همان ۲۸۲۵ میلیمتر باقی مانده است. رینگهای جدید نیز در ابعاد متنوع تا قطر ۱۹ اینچ عرضه خواهند شد.
هرچند هنوز تصویری از کابین منتشر نشده، اما انتظار میرود فضای داخلی با داشبوردی کاملاً نو، نمایشگرهای دیجیتال پیشرفته و امکانات الکترونیکی روز همراه باشد تا بتواند جایگاه رقابتی خود را در این کلاس حفظ کند.
از نظر فنی، تیانا پلاس همچنان به پیشرانه چهارسیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۴۰ اسببخار مجهز است که با گیربکس CVT همکاری میکند. این گیربکس میتواند حالت تعویض ۸ سرعته را شبیهسازی کرده و نیرو را به چرخهای جلو منتقل سازد. نسخهای ارزانتر با قدرت ۱۴۲ اسببخار نیز در برنامه تولید است که حتی از موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۵۴ اسببخاری نسخه فعلی هم ضعیفتر است؛ هرچند احتمالاً این نسخه اقتصادی برای مدل استاندارد تیانا در نظر گرفته شده و نه نسخه پلاس.
برنامهریزی شده تیانا پلاس مدل ۲۰۲۶ در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۵ به بازار چین بیاید. نسخه کنونی تیانا همچنان با بازه قیمتی حدود ۲۵ هزار تا ۳۳ هزار و ۴۰۰ دلار تولید و عرضه خواهد شد و احتمالاً مدتی در کنار مدل جدید روی خط تولید باقی میماند.
دیدگاه شما؟