شرکت خودروسازی فیات تابستان گذشته نخستین تصاویر رسمی از نسل جدید فیات 500 هیبرید را منتشر کرد، اما ارائه جزئیات فنی این خودرو تا امروز به تعویق افتاده بود. اکنون با انتشار کامل مشخصات، روشن شده است که این خودرو، هرچند در طراحی بیرونی یادآور اصالت و سبک کلاسیک مدلهای پیشین فیات 500 است، اما از نظر ویژگیهای فنی و عملکرد، نسبتاً ضعیفتر است.
در سال ۲۰۲۴، فیات تصمیم گرفت تولید نسخه بنزینی فیات 500 را در بازار اروپا متوقف کند؛ تصمیمی که عمدتاً به دلیل هزینه بالای انطباق این خودرو با مقررات جدید آلایندگی اتحادیه اروپا اتخاذ شد. این شرکت در ابتدا امیدوار بود نسخه تمامبرقی این خودرو یعنی 500e بتواند جای خالی مدل بنزینی را پر کند، اما بهدلیل فروش پایین نسخه برقی، فیات ناگزیر شد با بهکارگیری مهندسی معکوس، پلتفرم مدل برقی را برای نصب یک سامانه هیبریدی تغییر دهد.
فیات 500 هیبرید جدید از یک پیشرانه سهسیلندر یکلیتری با فناوری هیبرید خفیف (Mild Hybrid) استفاده میکند. این همان موتوری است که در مدلهای قدیمیتر بهکار رفته بود، اما قدرت آن از ۶۹ اسببخار به ۶۴ اسببخار کاهش یافته و گشتاور خروجی نیز ۹۲ نیوتنمتر اعلام شده است. نیروی تولیدی پیشرانه از طریق یک گیربکس ششدنده دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
نتیجه این تغییرات، کاهش محسوس در عملکرد شتاب خودرو بوده است. نسخه هاچبک با سقف ثابت برای دستیابی از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۶.۲ ثانیه زمان نیاز دارد، در حالی که نسخه کابریو که ۲۲ کیلوگرم سنگینتر است، این شتاب را در ۱۷.۳ ثانیه ثبت میکند. در مقایسه، فیات 500 هیبرید قبلی تنها در ۱۳.۸ ثانیه به این سرعت میرسید. حداکثر سرعت نیز در برخی نسخهها به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده، در حالی که پیشتر به ۱۶۷ کیلومتر بر ساعت میرسید.
با وجود این افت در توانایی فنی، نسخه جدید فیات 500 هیبرید از نظر طراحی بدنه و کیفیت کابین ارتقاء چشمگیری داشته است. این خودرو از بسیاری از شاخصههای طراحی نسخه تمامبرقی 500e بهرهمند است؛ خودرویی که عملکردی بسیار سریعتر دارد و از نظر شتاب تقریباً دو برابر بهتر عمل میکند.
فیات 500 هیبرید جدید در دو گونه کلی هاچبک و کابریو تولید میشود. مدل هاچبک نیز در دو نسخه قابل انتخاب است: نسخه استاندارد دو در و مدل “3+1” که دارای یک در اضافی در سمت سرنشین عقب است تا ورود و خروج به صندلیهای عقب آسانتر شود.
فیات هنوز قیمت رسمی و جزئیات دقیق امکانات این خودرو را اعلام نکرده است، اما ساختار نسخههای عرضه شامل سه تیپ اصلی خواهد بود که شامل Pop بهعنوان تیپ پایه با تجهیزات اولیه، تیپ Icon با سطح فناوری بالاتر و تیپ La Prima است بهعنوان نسخه لوکس که تمرکز ویژهای بر جزئیات طراحی، تزئینات ظاهری و کیفیت متریال داخلی دارد.
به این ترتیب، هرچند فیات 500 هیبرید جدید از نظر فنی پیشرفت چشمگیری نسبت به گذشته ندارد، اما با زبان طراحی بهروز، کیفیت کابین بالا و تنوع در نسخههای عرضه، مأموریت دارد خلأ میان مدلهای تمامبرقی و بنزینی پیشین این برند را در بازار اروپا پر کند.
















دیدگاه شما؟