بازار شاسیبلندهای کوچک مملو از رقبای متنوع است، اما کیا استونیک از زمان معرفی در سال 2017 توانسته جایگاه خود را در این کلاس حفظ کند. این شرکت برای رقابت در بازاری که هر سال با مدلهای تازهوارد و مدرنتر مواجه میشود، فیسلیفت 2025 استونیک را با تغییرات گسترده ارائه کرده است.
بازار شاسیبلندهای کوچک مملو از رقبای متنوع است، اما کیا استونیک از زمان معرفی در سال 2017 توانسته جایگاه خود را در این کلاس حفظ کند. این شرکت برای رقابت در بازاری که هر سال با مدلهای تازهوارد و مدرنتر مواجه میشود، فیسلیفت 2025 استونیک را با تغییرات گسترده ارائه کرده است. در این بهروزرسانی، ظاهر خودرو تیزتر و مدرنتر شده، فضای داخلی به طور کامل بازطراحی شده و فناوریهای جدیدی اضافه شدهاند تا جذابیت و کارایی خودرو حفظ شود.
استونیک پیشتر در سال 2020 با تغییرات محدود بهروزرسانی شد، اما در نسخه 2025 اصلاحات طراحی و تکنولوژی گستردهتر بوده و این خودرو را با زبان طراحی جدید کیا و ظاهر مدلهای تمامبرقی این برند هماهنگ کرده است. در نمای جلو، چراغهای باریکتر با عناصر مدرن LED، جلوپنجرهای باریک و سپری کاملاً جدید دیده میشود. نسخه GT-Line با ورودیهای هوای تهاجمیتر و صفحه محافظ زیرین با ظاهر آلومینیومی، چهرهای اسپرتتر پیدا کرده است.
نمای جانبی تغییرات عمدهای به خود ندیده، اما رینگهای آلیاژی جدید 16 و 17 اینچی به آن اضافه شده و کیا دو رنگ جدید سبز و آبی را نیز به ترکیب رنگ بدنه اضافه کرده است. در بخش عقب، چراغهای LED به شکل C تا روی صندوق ادامه یافته و سپر عقب هم بازطراحی شده است. این تغییرات باعث افزایش طول خودرو به میزان 65 میلیمتر شده و طول کلی استونیک را به 4165 میلیمتر رسانده است، با این حال همچنان یکی از کوچکترین ابعاد را در سگمنت B دارد.
در داخل کابین، داشبورد جدید و یک فضای دیجیتال متشکل از دو نمایشگر 12.3 اینچی جایگزین طرح قبلی شده است. کنترلهای فیزیکی سیستم تهویه حذف و عملکرد آن به صفحهنمایش مرکزی منتقل شده است. فرمان جدید، نورپردازی داخلی، پد شارژ بیسیم و پورتهای USB-C نیز اضافه شدهاند. ظرفیت صندوق بار بدون تغییر 352 لیتر باقی مانده است. سیستمهای کمکی رانندگی پیشرفتهتر از جمله کروزکنترل هوشمند مبتنی بر نقشه، دستیار رانندگی در بزرگراه و سامانه جلوگیری از تصادف با هشدار خروج ایمن نیز در این خودرو ارائه شدهاند.
استونیک همچنان بر پایه پلتفرم هاچبک ریو که اکنون تولید آن متوقف شده ساخته میشود. این خودرو با یک موتور سه سیلندر توربوشارژ یک لیتری T-GDI عرضه میشود که در دو نسخه استاندارد بنزینی و هیبرید خفیف با توان 99 یا 113 اسببخار ارائه شده و نیروی آن از طریق جعبهدنده دستی ششسرعته یا اتوماتیک دوکلاچه هفتسرعته به چرخهای جلو منتقل میشود. کیا اعلام کرده به زودی جزئیات عرضه فیسلیفت استونیک را در بازارهای اروپا، استرالیا و سایر کشورها منتشر خواهد کرد.
دیدگاه شما؟