داشتن هر مدل از خودروهای فراری بهخودیخود نمادی از جایگاه و پرستیژ است، اما زمانی که فردی سفارش ساخت خودرویی منحصربهفرد و تکنمونه را به کارخانه مارانلو میدهد، وارد دنیایی خاص و کاملاً متفاوت میشود. یکی از مشتریان خاص و قدیمی فراری با استفاده از سلیقهی شخصی خود، رؤیایی را به واقعیت تبدیل کرده و نتیجهی آن خلق خودرویی با نام SC40 است؛ مدلی که ادای احترامی مدرن به فراری F40 افسانهای محسوب میشود.
داشتن هر مدل از خودروهای فراری بهخودیخود نمادی از جایگاه و پرستیژ است، اما زمانی که فردی سفارش ساخت خودرویی منحصربهفرد و تکنمونه را به کارخانه مارانلو میدهد، وارد دنیایی خاص و کاملاً متفاوت میشود. یکی از مشتریان خاص و قدیمی فراری با استفاده از سلیقهی شخصی خود، رؤیایی را به واقعیت تبدیل کرده و نتیجهی آن خلق خودرویی با نام SC40 است؛ مدلی که ادای احترامی مدرن به فراری F40 افسانهای محسوب میشود.
این خودرو از طریق برنامهی پروژههای ویژهی فراری (Special Projects Programme) ساخته شده و بر پایهی مدل 296 GTB برلینتا شکل گرفته است. برخلاف نسخهی تولیدی کوپه، فراری SC40 دارای بدنهای کاملاً اختصاصی و طراحی داخلی ویژه است. مسئولیت طراحی آن برعهدهی مرکز طراحی فراری به رهبری فلاویو مانزونی بوده است.
در نمای جلو، SC40 با الهام از زبان طراحی خودروهای اخیر فراری، از خطوط تیز هندسی در کنار انحناهای نرم بهره میبرد. چراغهای جلو با طرحی برگرفته از مدلهای کلاسیک طراحی شده و به ورودیهای هوای سپر متصل هستند که در دو سوی دماغهی تیز خودرو قرار گرفتهاند. چراغهای مخفیشوندهی سنتی جای خود را به چراغهای باریک روز دادهاند که با استانداردهای ایمنی امروزی سازگارند و همچنان حس نوستالژیک F40 را زنده نگه میدارند.
در نمای جانبی، طراحی دریچههای هوای NACA با تزیینات فیبرکربن بازآفرینی شده است و یک خط افقی برجسته در امتداد قسمت پایین گلگیر عقب امتداد یافته است. بال ثابت معروف F40 در این خودرو نیز حضور دارد، اما در ابعادی کوچکتر و مدرنتر طراحی شده است.
در بخش عقب، چراغهای مدل 296 GTB به کار رفتهاند. با این حال، برخی معتقدند استفاده از چهار چراغ گرد سنتی تناسب بیشتری با حالوهوای کلاسیک خودرو داشت. مالک این خودرو، رنگ خاصی با نام Bianco SC40 را بهجای رنگ قرمز سنتی انتخاب کرده است. این رنگ با رینگهای دو رنگ پنجپره و نشانهای زرد فراری ترکیب شده و ظاهری چشمنواز و خاص به خودرو بخشیده است.
کابین SC40 در نگاه اول مشابه 296 GTB به نظر میرسد، اما جزئیات داخلی کاملاً متفاوت است. بخشهایی مانند کفپاییها، کنسول مرکزی، داشبورد، پدالها، فرمان و قسمت عقبی کابین از فیبرکربن-کولار ساخته شدهاند؛ ترکیبی سبک و مقاوم که برای نخستین بار در یک فراری مدرن استفاده شده است. صندلیهای اسپرت منقش به نشان SC40 از پارچهی قرمز ژاکارد ساخته شده و فضای اطراف با آلکانتارای خاکستری تیره پوشیده شده است.
در بخش فنی، برخلاف F40 کلاسیک، موتور V8 و گیربکس دستی با دستهدندهی فلزی در این خودرو دیده نمیشود. فراری SC40 از همان سیستم هیبریدی قابل شارژ مدل 296 GTB استفاده میکند. این سامانه شامل یک موتور ششسیلندر Vشکل ۲.۹ لیتری توئینتوربو و یک موتور الکتریکی است که مجموعاً ۸۱۹ اسببخار (۶۱۱) قدرت تولید میکند. فراری با استفادهی گسترده از فیبرکربن-کولار در زیر کاپوت عقب، بیش از آنکه بر توان فنی تمرکز کند، بر مهندسی دقیق و کیفیت ساخت تأکید داشته است.
فراری F40 در سال ۱۹۸۷ معرفی شد و آخرین خودرویی بود که با تأیید مستقیم انزو فراری تولید شد. این خودرو جانشین مدل 288 GTO بود و بعدها راه را برای مدلهای شاخصی چون F50 و F80 هموار کرد.
در سالهای اخیر، شایعاتی دربارهی احتمال بازگشت F40 مطرح شده بود، اما به نظر میرسد این خبرها بیشتر ناشی از توسعهی همین مدل SC40 بوده است. فراری هنوز قیمت این خودروی منحصربهفرد را اعلام نکرده، اما بهطور قطع مبلغی بسیار بالا دارد. این خودرو هماکنون بخشی از کلکسیون شخصی مالک خود است و به احتمال زیاد در گاراژی با کنترل دمای دقیق نگهداری میشود. از سوی دیگر، ماکت تماماندازهای که برای ساخت بدنهی این خودرو استفاده شده، اکنون در موزهی فراری در مارانلو به نمایش گذاشته شده است.
دیدگاه شما؟