یک فعال صنعت خودرو ضمن تاکید بر اینکه در شرایط فعلی که بازار انحصاری و به دور از هرگونه تعادل است، نهتنها فروش به قیمت حاشیه بازار گرهی را باز نمیکند، بلکه به قیمتهای بسیار ناروای فعلی بازار رسمیت میبخشد،گفت: با توجه به راهکار مطرح شده در مورد فروش محصولات دو خودروساز در حاشیه بازار […]
یک فعال صنعت خودرو ضمن تاکید بر اینکه در شرایط فعلی که بازار انحصاری و به دور از هرگونه تعادل است، نهتنها فروش به قیمت حاشیه بازار گرهی را باز نمیکند، بلکه به قیمتهای بسیار ناروای فعلی بازار رسمیت میبخشد،گفت: با توجه به راهکار مطرح شده در مورد فروش محصولات دو خودروساز در حاشیه بازار نه تنها قیمت در بازار جهش پیدا خواهد کرد، بلکه در حال حاضر مازاد بر تعهدی وجود ندارد و خودروسازان تا سال آینده تعهد دارند.
به دنبال موضوعات مطرح شده طی روزهای اخیر پیرامون راهکاری برای پرداخت مطالبات قطعهسازان از محل فروش ۶۰ هزار دستگاه از محصولات هر یک از دو خودروساز بزرگ در حاشیه بازار و به قیمت پنج درصد کمتر از نرخ بازار (از محل تولید مازاد بر تعهدات خودروسازان و تا پایان سال جاری)، علاوه بر اینکه شورای رقابت، هرگونه عرضه خارج از دستورالعمل ۵۴۳ این شورای را غیرقانونی خواند.
قطعهسازان نیز بر این موضوع تاکید کردند که با توجه به نبود هیچ راهحلی همچون روال سالهای گذشته برای تامین نقدینگی و مطالبات قطعهسازان در پایان سال و شب ِعید آنها، این پیشنهاد ارائه شد؛ بنابراین قطعهسازان علیرغم اینکه ذینفع این موضوع هستند و میتوانند به مطالبات خود که اکنون از ۵۰ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته و بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان آن معوقات بالای ۱۲۰ روز و سررسید شده است، دست پیدا کنند اما هیچ طرف این دو سر موضوع نیستند؛ چراکه یک سر این ماجرا وزارت صمت برای صدور مجوز فروش و سر دیگر خودروسازان هستند.
البته که تاکنون نیز وزارت صمت، مجوزی برای فروش محصولات خودروسازان طبق راهکار پیشنهادی صادر نکرده و راهکار جایگزین هم ارائه نشده است.
تجربه منفی گذشته را تکرار نکنیم
در رابطه با این موضوع، علی خسروانی- عضو هیات رئیسه اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران- در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بندی که در صورتجلسه مذکور مطرح شد، در حقیقت بهنوعی به معنی “آزادسازی قیمت خودرو” است؛ آن هم نه حتی قیمتی که خودِ خودروسازان آن را تعیین کنند، بلکه بازار تعیینکننده قیمت باشد و قیمت بازار ملاک قرار گیرد. این درحالیست که اگر قیمت را آزاد و به عهده خودروساز بگذاریم و فضای انحصاری خودرو را بشکنیم و بازار به حالت عادی بازگردد، آنها هم به این قیمتهای حاشیه بازار فعلی راضی نیستند و قیمتِ بازار برخی محصولات را بالا میدانند.
وی افزود:
اما اینکه قرار باشد خودرو به قیمت بازار فروخته شود، “رسمیت بخشیدن به قیمتهای بسیار ناروایِ فعلی بازار”است که به سبب شرایط انحصاری، ایجاد شده است. موضوع این است که گویی بخواهند ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو بهجای طلبها از شرکتها گرفته شود و این خودروها به قیمت بازار آزاد به فروش برسد؛ بنابراین آسیبی که خواهد زد این است که دقیقا این شیوه، به قیمتهای فعلی بازار رسمیت میبخشد.
دیدگاه شما؟