شاسیبلندهای جمعوجور این روزها به محصولات اصلی خودروسازان جهان بدل شدهاند و بیتردید تویوتا کرولا کراس نمونهای برجسته از این روند است. این خودرو با هدف پاسخگویی به نیازهای متنوع بازارهای مختلف طراحی و ساخته شده؛ اما حضور در بازار چین برای آن چالش منحصر به فردی به همراه دارد. قوانین خاص چین ایجاب میکند که خودروسازان خارجی تنها از طریق سرمایهگذاری مشترک با شرکتهای محلی، حق عرضه محصولات تولید داخل را داشته باشند. همین رویکرد باعث شد نسخهای با نام فرانتلندر بهوجود آید؛ خودرویی که در اصل همان برادر کرولا کراس است و فقط به واسطهی همکاری تویوتا و شرکت GAC در چین عرضه میشود.
شاسیبلندهای جمعوجور این روزها به محصولات اصلی خودروسازان جهان بدل شدهاند و بیتردید تویوتا کرولا کراس نمونهای برجسته از این روند است. این خودرو با هدف پاسخگویی به نیازهای متنوع بازارهای مختلف طراحی و ساخته شده؛ اما حضور در بازار چین برای آن چالش منحصر به فردی به همراه دارد. قوانین خاص چین ایجاب میکند که خودروسازان خارجی تنها از طریق سرمایهگذاری مشترک با شرکتهای محلی، حق عرضه محصولات تولید داخل را داشته باشند. همین رویکرد باعث شد نسخهای با نام فرانتلندر بهوجود آید؛ خودرویی که در اصل همان برادر کرولا کراس است و فقط به واسطهی همکاری تویوتا و شرکت GAC در چین عرضه میشود.
حال هر دو مدل، یعنی کرولا کراس و فرانتلندر، آماده ورود به بازار با نسخههای به روز شده هستند و قرار است با چهرهای امروزیتر در کنار همان قوای محرکه آشنا، دوباره توجهها را جلب کنند. در چین، کرولا کراس به دست شرکت فاو تویوتا ساخته میشود و فرانتلندر حاصل همکاری تویوتا با GAC است. به لطف اطلاعات ثبت شده در وزارتخانه صنعت و فناوری اطلاعات چین، جزئیات نسخههای فیسلیفت این دو مدل پیش از رونمایی رسمی، آشکار شده و دید بهتری از تغییرات حاصل شده پیشرو قرار داده است.
در ظاهر، کرولا کراس تولید فاو با همان زبان طراحی نسخه جهانی که بهتازگی فیسلیفت شد عرضه میشود، اما فرانتلندر شرکت GAC چهره متمایز و منحصر به فرد خود را در بخش جلویی حفظ کرده است. دماغه تیز این خودرو یادآور تیپ GR اسپرت تویوتا است که در بازار اروپا و ژاپن عرضه میشود؛ با این تفاوت که در بخش پایینی سپر، به جای جلو پنجره بزرگ سنتی، طراحی الهامگرفته از خودروهای الکتریکی دیده میشود. یک قطعه همرنگ بدنه در این قسمت باعث بهبود وضعیت آیرودینامیکی شده و تنها دریچه کوچکی برای ورود هوا باقی گذاشته است. این طرح با تزئینات براق در انتهای سپر کامل میشود و هماهنگی بصری چشمگیری به بخش جلویی خودرو میبخشد.
چراغهای LED این مدل نیز بسیار نزدیک به نسخههای فول آپشن کرولا کراس در بازارهای دیگر هستند، هرچند مدلهای پایه همچنان از چراغهای نسخه پیشین استفاده میکنند. با این حال، سایر اجزای بدنه تفاوتی با نسخه قبلی فرانتلندر ندارند و میتوان گفت طراحی بدنه در مجموع به روال گذشته وفادار مانده است. هنوز تصویری از کابین داخلی در دسترس نیست اما به احتمال زیاد، فضای داخلی از نمایشگر دیجیتال بهروزشده و تجهیزات نوین بهره خواهد برد تا هماهنگ با تغییرات ظاهری، تجربه کاربری نیز بهبود یابد.
ابعاد فرانتلندر نسخه جدید برابر با ۴۴۹۰ میلیمتر طول، ۱۸۲۵ میلیمتر عرض و ۱۶۲۵ میلیمتر ارتفاع است و فاصله محوری آن به ۲۶۴۰ میلیمتر میرسد. این اعداد دقیقاً مشابه فیسلیفت کرولا کراس هستند و نسبت به نمونه پیش از بهروزرسانی، پنج میلیمتر به طول خودرو افزوده شده است.
همانند گذشته، این کراساوور جمعوجور هم با پیشرانه بنزینی و هم با قوای محرکه هیبریدی خودشارژ عرضه خواهد شد. مدل بنزینی مجهز به موتور ۲ لیتری چهار سیلندر است که توان تولید ۱۶۹ اسب بخار قدرت را دارد و نیروی خود را از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میکند. نسخه هیبریدی اما ترکیبی از موتور بنزینی ۲ لیتری با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و یک موتور الکتریکی ۱۱۱ اسب بخاری است که به کمک باتری لیتیوم-یون سهجزئی، مجموع قدرت خود را از طریق گیربکس الکترونیکی E-CVT به محور جلو منتقل میکند.
تویوتا هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه این مدلهای تازه اعلام نکرده است، اما با توجه به تخفیفهایی که هماکنون برای نمونههای فعلی ارائه میشود، مدل بنزینی با قیمت پایه ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار و مدل هیبرید با قیمت ۱۱۱ ۱۵ هزار و ۶۰۰ دلار فروخته میشود. میتوان انتظار داشت که ورود نسخههای جدید به بازار در آیندهای بسیار نزدیک رقم بخورد.
کرولا کراس نخستین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و خیلی زود جای خود را به عنوان یکی از موفقترین محصولات تویوتا تثبیت کرد. در سال ۲۰۲۴ این مدل توانست با فروش ۸۵۹ هزار دستگاه، جایگاه سوم پرفروشترین خودروهای جهان را به خود اختصاص دهد و نسبت به سال پیش از آن ۱۸ درصد رشد را تجربه کند؛ رقمی که حتی نسخه سدان و هاچبک کرولا را نیز پشت سر گذاشته است. با این وجود، هنوز فاصله محسوسی با شاسیبلند بزرگتر و محبوبتر RAV4 دارد که همچنان صدرنشین جدول فروش جهانی تویوتا است.
دیدگاه شما؟