در سالهای اخیر، خودروهای هیبریدی به عنوان گزینهای جذاب و کارآمد، راهحلی میانه برای رانندگانی فراهم کردهاند که نه میخواهند به طور کامل از بنزین و سوختهای فسیلی جدا شوند و نه آمادهاند خود را کاملاً به فناوری خودروهای برقی بسپارند. نیسان نیز همگام با این روند، همواره در پی بهبود و توسعه فناوری پلاگین هیبریدی خود بوده و تازهترین دستاورد آن، نسخه سوم سیستم e-Power است که حالا با ویژگیهای جدید معرفی شده است.
در سالهای اخیر، خودروهای هیبریدی به عنوان گزینهای جذاب و کارآمد، راهحلی میانه برای رانندگانی فراهم کردهاند که نه میخواهند به طور کامل از بنزین و سوختهای فسیلی جدا شوند و نه آمادهاند خود را کاملاً به فناوری خودروهای برقی بسپارند. نیسان نیز همگام با این روند، همواره در پی بهبود و توسعه فناوری پلاگین هیبریدی خود بوده و تازهترین دستاورد آن، نسخه سوم سیستم e-Power است که حالا با ویژگیهای جدید معرفی شده است.
این قوای محرکه مدرن نخست در مدل اروپایی قشقایی بهکار گرفته شد، اما قرار است بهزودی در مدل بعدی روگ که برای بازار آمریکا تدارک دیده شده و همینطور در ون الگراند برای بازار ژاپن نیز استفاده شود. نیسان میگوید که سیستم هیبریدی جدید ، “برد و راحتی یک موتور دیزلی را با ظرافت و واکنشپذیری یک خودروی برقی” به راننده ارائه میدهد. این نسل جدید براساس نسخهای توسعه یافته که سال ۲۰۲۲ معرفی شد، اما حالا کارایی سوخت و کیفیت عملکرد آن به شکل محسوسی بهبود یافته است. به طور طبیعی، این فنآوری پیشرفته همزمان با ورود مدل قشقایی بهروز شده با ظاهری نو و امکانات مدرنتر در سال گذشته، به بازار اروپا نیز راه یافته است.
در زمینه مصرف سوخت، مدل جدید قشقایی e-Power طبق استاندارد WLTP تنها ۴.۵ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر میسوزاند. این در حالی است که مدل قبلی ۵.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف داشت که این عدد پیشرفت قابل توجهی را نشان میدهد. نیسان اعلام کرده است که با این مصرف سوخت، امکان طی کردن مسافتی تا ۱۲۰۰ کیلومتر با یک باک بنزین فراهم شده و حتی در استفاده روزمره هم برد خودرو همیشه بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خواهد بود. میزان آلایندگی CO2 نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته و از ۱۱۶ گرم به ۱۰۲ گرم در هر کیلومتر رسیده است.
در قلب این فناوری هیبریدی پیشرفته، یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری با توربوشارژر بزرگ وجود دارد. اما برخلاف هیبریدهای عادی که موتور بنزینیشان مستقیماً به چرخها نیرو منتقل میکند، در اینجا موتور بنزینی فقط به عنوان ژنراتور برای تامین برق موتور الکتریکی و باتری ۲.۱ کیلوواتساعتی عمل میکند. این باتری با انرژی بهدست آمده از ترمزگیری احیاگر هم تقویت میشود. این طراحی مدرن، جعبهدنده سنتی را حذف کرده و باعث میشود انتقال نیرو بدون تاخیر و همانند خودروهای الکتریکی باشد. تمام اجزای اصلی؛ از جمله موتور، ژنراتور، اینورتر، کاهنده و افزاینده نیروی برق، همگی در مجموعهای فشرده و سبک جای گرفتهاند تا هم فضای بهینهای فراهم شود و هم بهرهوری کلی خودرو افزایش پیدا کند.
مهندسان نیسان در فضای داخلی خودرو نیز کار بزرگی انجام دادهاند و موفق شدهاند صدای داخل کابین را تا ۵.۶ دسیبل نسبت به مدل قبلی کاهش دهند و میزان لرزش بهویژه هنگام فشار روی موتور را نیز کمتر کنند. همچنین قدرت موتور با افزایش ۱۵ اسببخار به ۲۰۲ اسببخار رسیده است. این قدرت حتی در حالت رانندگی اسپرت، ۱۳ اسببخار دیگر تقویت میشود و خودرو را برای مانورهای تند و شتابگیری بهینهتر میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای مهم این قوای محرکه جدید، افزایش بازه زمانی سرویسهای دورهای است که حالا به جای هر ۱۵ هزار کیلومتر، هر ۲۰ هزار کیلومتر یک بار نیاز به نگهداری دارد و این به معنای کاهش هزینههای سرویس و نگهداری در طول زمان خواهد بود.
تولید قشقایی e-Power ارتقاء یافته در کارخانه ساندرلند نیسان در بریتانیا صورت خواهد گرفت و عرضه آن در اروپا از سپتامبر ۲۰۲۵ آغاز میشود. پس از اروپا، این خودرو به بازارهای آفریقا و اقیانوسیه نیز منتقل خواهد شد و قیمت نهایی آن نیز همزمان با نزدیک شدن به زمان عرضه اعلام میشود.
دیدگاه شما؟