محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن قطعهسازان، قیمتگذاری دستوری را بزرگترین مانع تولید دانست و خواستار اصلاح فوری آن شد. او و رضا رضایی بر حمایت مؤثر، برنامهریزی واقعی و جلوگیری از تضعیف توان داخلی در صنعت قطعهسازی تأکید کردند.
محمدرضا نجفیمنش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور در حاشیه برگزاری بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو در همایش چالشها و فرصتها بااشاره به دغدغههای تولیدکنندگان قطعه و خودرو، خواستار اصلاح فوری در ساختار قیمتگذاری شد.
وی با بیان چالشهای جدی این صنعت، قیمتگذاری دستوری را اصلیترین مانع پیش روی تولید خودرو دانسته و خواستار فوریت در اصلاح آن شد.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور همچنین بر تسهیل مسیر تولید برای صنعتگران تاکید کرد و از دولتمردان خواست با حمایت مؤثر، زمینه پایداری تولید را فراهم کنند.
نجفیمنش با بیان اینکه ما همچون ”مثل مرغی هستیم که در عروسی و عزا باید حضور داشته باشد”، تولیدکننده همیشه درگیر است، گفت: ما یک درخواست مشخص داریم و آن هم مدیریت و اصلاح قیمتگذاری است. اگر قیمتگذاری اصلاح نشود، بعید میدانم که تولیدکنندگان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. حتی اگر این فعالیت توسط واحدهای دولتی هم انجام شود، در شرایط فعلی زیانده خواهد بود.
وی به لزوم ایجاد شرایط مناسب برای فعالان صنعتی اشاره کرد و گفت: بارها گفتهایم که باید مسیر فعالیت برای صنعتگر هموار و تسهیل شود. اگر قطعهساز ما احساس کند که کارش ارزش دارد و مورد حمایت قرار میگیرد، من به شما قول میدهم که علیرغم همه مشکلات، این صنعت در خدمت کشور خواهد بود و از پس مشکلات برمیآید.
رضا رضایی عضو هیأتمدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور نیز در این همایش صنعت خودرو را یکی از صنایع استراتژیک و پیشرو در جهان توصیف کرد که در پیوندی تنگاتنگ با فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی، به پیشرفتهای گستردهای دست یافته است.
وی ضمن اشاره به وسعت این صنعت در سطح جهانی، افزود: صنعت خودرو با گردش مالی حدود 3500 میلیارد دلار و صادرات 1900 میلیارد دلاری بین کشورها، یکی از بزرگترین زنجیرههای تأمین در دنیاست. این صنعت در حوزه تکنولوژی، پرورش نیروی انسانی کارآمد و تولید مدیران هوشمند، نقش برجستهای دارد؛ کشورهایی نظیر ترکیه با اصلاح زیرساختها و نگاه راهبردی، توانستهاند تنها با تکیه بر همین صنعت، سهم بالایی در صادرات غیرنفتی خود داشته باشند.
رضایی ضمن انتقاد از ناترازیهای موجود در سیاستگذاریهای اقتصادی، ادامه داد: رهبر انقلاب 11 سال پیاپی نامگذاری سال را به حوزه اقتصاد و تولید اختصاص دادهاند، اما تا زمانیکه این نامها به برنامهریزیهای واقعی و اجرای عینی تبدیل نشوند، تغییری حاصل نمیشود. ما به جای ریختن پول، نیازمند هدفگذاری شفاف و تعهد به اجرا هستیم.
وی از بیتوجهی به توان داخلی و دانش بومی در قطعهسازی انتقاد کرد و گفت: ما دارای زیرساختهای آزمایشگاهی، تحقیقاتی و دانشمحور هستیم، اما این زیرساختها در حال فرسایش و از بین رفتن هستند. سیاستهایی مانند واردات خودروهای دستدوم، بدون توجه به تأثیر آن بر صنعت داخلی، راهبردی خطرناک است که میتواند ریشه تولید را بسوزاند. در حال حاضر قریب به 700 تا 800 هزار نفر در صنعت قطعهسازی مشغول به کارند، اما ناترازیها و سیاستهای نادرست، این سرمایه انسانی و اقتصادی را تهدید میکند. بنابراین لازم است تصمیمگیران کشور این صنعت را دریابند؛ صنعتی که از نظر فناوری، نوآوری و خلق ارزش، میتواند کشور را از بحرانهای اقتصادی خارج کند.
این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور اضافه کرد: صنعت قطعهسازی نهتنها منبع دانش و تکنولوژی است، بلکه میتواند با هدایت درست، ستون فقرات توسعه اقتصادی کشور باشد و راه را برای پیادهسازی فناوریهای نوین مانند AR، هوش مصنوعی و صنعت در کشور هموار کند.
منبع: تسنیم
دیدگاه شما؟