در آستانه فرا رسیدن رویداد بزرگ هفته خودروی مونتری که از اواخر این هفته آغاز میشود، لامبورگینی با رونمایی از شاهکاری تازه، نگاه جهانیان را خیره کرده است.
در آستانه فرا رسیدن رویداد بزرگ هفته خودروی مونتری که از اواخر این هفته آغاز میشود، لامبورگینی با رونمایی از شاهکاری تازه، نگاه جهانیان را خیره کرده است. این ابرخودروی نوظهور که «فنومنو» نام دارد، تازهترین گوهر درخشان این برند ایتالیایی است که با حفظ روح جسور و شجاع همیشگی، گامی تازه و بلند در مسیر نوآوری برداشته است. فنومنو بر پایه مدل تحسینشده رووئلتو و با قلب تپنده ۱۲ سیلندر ساخته شده، اما از دل فرایندی کامل از بازطراحی و بازآفرینی بیرون آمده و چهرهای منحصربهفرد یافته که آن را از سایر اعضای خانواده متمایز میسازد.
ظاهر این خودرو دقیقاً همان تصویری را مجسم میکند که علاقهمندان از یک لامبورگینی انتظار دارند؛ بیپروا، هیجانانگیز و کمی دیوانهوار. هرچند شاید در جنون طراحی به پای مدل افسانهای وننو نرسد، اما فاصلهاش چندان هم زیاد نیست. با اینکه در بخشهایی به امضای طراحی لامبورگینی وفادار مانده، شباهت آن به رووئلتو در حداقل ممکن است.
در قسمت جلو، چراغهای باریک و زاویهدار همانند چشمان تیزبین یک شکارچی، کنار کاپوتی با دو شکاف عریض که مسیر جریان هوا را هدایت میکند، چهرهای تهاجمی خلق کردهاند. سپر اختصاصی این مدل با نواری همرنگ بدنه که بر اسپلیتر کشیده شده تکمیل میشود، و طراحی دقیق و وسواسگونه جزئیاتش، هنر دست طراحان را هویدا میسازد. ارتفاع بسیار کم بدنه و جایگیری بینقص چرخها در قوس گلگیرها، حس یک ماشین مسابقهای آماده هجوم به پیست را منتقل میکند.
در نمای جانبی، همه صفحات بدنه از نو شکل گرفتهاند و درست پشت درها، دو ورودی هوای بزرگ با اقتداری خاص قرار گرفتهاند. در قسمت عقب، لامبورگینی از فیبرکربن بیشترین بهره را برده است؛ پوشش موتور و ساختار انتهایی بدنه با طراحی نو و جنس فیبرکربنی، ظاهری چشمگیر و منحصربهفرد ایجاد کردهاند. چراغهای عقب با الگوی Y و چهار لوله اگزوز مرکزی که در میان بخش پشتی جای گرفتهاند، بلافاصله نگاه بیننده را به خود میکشند.
از دیدگاه فنی، فنومنو همان قلب هیبریدی ۱۲ سیلندر رووئلتو را دارد، اما تیم مهندسی لامبورگینی تغییرات مهمی در آن ایجاد کردهاند. موتور ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی اکنون بهگونهای تنظیم شده که بهتنهایی ۸۳۳ اسببخار توان تولید کند. در کنار آن، یک باتری لیتیوم-یونی تازه با ظرفیت ۷ کیلوواتساعت جایگزین شده که توان الکتریکی بیشتری فراهم میکند. نتیجه ترکیب این مجموعه، دستیابی به قدرتی معادل ۱۰۶۵ اسببخار است؛ افزایشی ۶۴ اسببخاری نسبت به رووئلتو. این پیشرفت نهتنها نیروی بیشتری به خودرو بخشیده، بلکه کمی هم برد حرکتی حالت تمامبرقی را بهبود داده و آن را به حدود ۲۰ کیلومتر رسانده است.
شتابگیری این خودرو با چنین پیشرانهای به مرزهای خارقالعاده رسیده است. تنها در ۲.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ یعنی یکدهم ثانیه سریعتر از رووئلتو، و نهایت سرعت آن همچنان روی رقم خیرهکننده ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت باقی مانده است.
فضای داخلی همچون قلبی که روح خودرو را کامل میکند، از همان چیدمان رووئلتو پیروی میکند؛ فرمان اسپرت، نمایشگر شناور مرکزی، صفحه دیجیتال پشت فرمان و نمایشگر مستقل مقابل سرنشین جلو، همگی بیکموکاست انتقال یافتهاند. این مدل بهجای افزودن فناوریهای لوکس و پرزرقوبرق، تمرکز خود را بر انحصار، شخصیت طراحی و اوج عملکرد گذاشته است.
لامبورگینی تنها ۲۹ دستگاه از این ابرخودرو را خواهد ساخت و هر یک با قیمتی در حدود سه و نیم میلیون دلار به دست خریدارانی خواهد رسید که از سوی این برند گزینش و دعوت شوند.
دیدگاه شما؟