در سالهای اخیر، خودروهای برقی به تدریج جایگاه خود را در میان رانندگان آمریکایی تثبیت کردهاند و محبوبیت آنها افزایش چشمگیری یافته است. این رشد عمدتاً ناشی از مزایای متعدد خودروهای برقی نسبت به مدلهای بنزینی است.
در سالهای اخیر، خودروهای برقی به تدریج جایگاه خود را در میان رانندگان آمریکایی تثبیت کردهاند و محبوبیت آنها افزایش چشمگیری یافته است. این رشد عمدتاً ناشی از مزایای متعدد خودروهای برقی نسبت به مدلهای بنزینی است، با این حال، قیمت بالاتر و محدودیتهای زیرساختهای شارژ عمومی همچنان مانع اصلی برای پذیرش گسترده این خودروها باقی ماندهاند. یکی از نگرانیهای مداوم رانندگان، اضطراب مربوط به محدوده پیمایش یا همان «range anxiety» است؛ ترسی واقعی که باعث میشود رانندگان نگران اتمام شارژ باتری قبل از رسیدن به ایستگاه شارژ بعدی باشند و بسیاری ترجیح میدهند همچنان از خودروهای بنزینی استفاده کنند.
طبق نتایج نظرسنجی ژوئن ۲۰۲۵ انجمن خودروسازان آمریکا، ۵۷ درصد رانندگان عنوان کردند که «عدم مناسب بودن خودروهای برقی برای سفرهای طولانی» مانع اصلی خرید آنهاست. همچنین ۵۶ درصد کمبود ایستگاههای شارژ عمومی مناسب و ۵۵ درصد ترس از اتمام شارژ حین رانندگی را از دیگر دلایل اصلی خود برشمردند. با وجود این چالشها، مهندسان مرسدس بنز با بهرهگیری از فناوریهای نوین موفق شدند نشان دهند که این دغدغهها قابل کاهش هستند.
امروزه خودروهای برقی توانایی پیمودن مسافتهای طولانی را دارند. بهعنوان نمونه، لوسید ایر گرند تورینگ ۲۰۲۵ با برد تخمینی ۸۲۳ کیلومتر و ریویان R1S ۲۰۲۵ با برد ۶۵۹ کیلومتر در شرایط بهینه عرضه شدهاند، با این حال، دغدغه رسیدن به ایستگاه بعدی همچنان در میان رانندگان وجود دارد.
مرسدس بنز برای تغییر این نگرش، در پایان اوت ۲۰۲۵، نمونه اولیهای از سدان EQS مجهز به باتری حالت جامد لیتیم-متال را در مسیری به طول ۱۲۰۵ کیلومتر در اروپا آزمایش کرد. این مسیر از اشتوتگارت آلمان آغاز و از دانمارک عبور کرده و بدون هیچ توقفی برای شارژ تا مالمو سوئد ادامه یافت و خودرو در پایان هنوز ۱۳۷ کیلومتر شارژ داشت. مرسدس تأکید کرد که این آزمایش در محیط واقعی و بر روی بزرگراههای عمومی انجام شده و با کمک سیستم ناوبری Electric Intelligence برنامهریزی شده است. این فناوری با در نظر گرفتن توپوگرافی مسیر، ترافیک، دمای محیط و نیازهای انرژی برای گرمایش و سرمایش، بیشینه برد ممکن خودرو را فراهم میکند.
راز اصلی موفقیت این دستاورد، فناوری باتری حالت جامد است که علاوه بر کارایی بالا، ایمنی قابل توجهی دارد. برخلاف باتریهای لیتیوم-یون سنتی که از الکترولیت مایع استفاده میکنند، باتریهای حالت جامد از الکترولیت جامد بهره میبرند، امری که چگالی انرژی را افزایش و وزن خودرو را کاهش میدهد. مرسدس با همکاری واحد فرمول یک خود و شرکت Factorial Energy، باتریای توسعه داده که ۲۵ درصد انرژی قابل استفاده بیشتری ارائه میدهد بدون افزایش حجم باتری، و این پیشرفت امکان افزایش برد خودرو بدون افزودن حجم اضافی را فراهم کرده است.
برای مقابله با تغییرات حجم باتری هنگام شارژ و دشارژ، مرسدس از عملگرهای پنوماتیک استفاده کرده تا اجزای باتری در جای خود ثابت باقی بمانند و فشار تماس بهینه حفظ شود. سلولهای لیتیم-متال Factorial Energy بازدهی بیشتری دارند و سیستم خنککننده غیرفعال با جریان هوا، عملکرد بهینه باتری را تضمین میکند. مارکوس شافر، مدیر ارشد فناوری مرسدس، باتری حالت جامد را «تغییری بزرگ در حرکت الکتریکی» توصیف کرده و اعلام کرد که موفقیت در رانندگی طولانی با EQS نشان میدهد این فناوری در جادهها نیز عملکرد قابل اعتماد دارد.
با این حال، انتظار نمیرود این فناوری در کوتاهمدت در خودروهای تولیدی مرسدس عرضه شود. شافر اعلام کرد هدف تیم، ورود این نوآوری به تولید انبوه تا پایان دهه است تا سطح جدیدی از برد و راحتی را برای مشتریان فراهم کند. این رکورد، ضمن نمایش توانمندی مهندسی مرسدس، نشان میدهد خودروهای برقی نیازی نیست محدود به چالشهای شارژ باشند و برخی خودروسازان توانایی ایجاد تحولی اساسی در تجربه رانندگی الکتریکی را دارند. به تازگی، دستورالعملهای جدید فدرال نیز به توسعه شبکه شارژ خودروهای برقی کمک کرده است، اما دستاورد مرسدس نه تنها مهندسی پیشرفته بلکه پتانسیل تحول صنعت خودروهای برقی را نیز به تصویر میکشد.
دیدگاه شما؟