مزدا ویژن X کوپه؛ خودرویی که نه‌تنها آلودگی تولید نمی‌کند بلکه هوا را نیز تصفیه می‌کند

.
شنبه - ۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۴:۲۱ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا

شرکت خودروسازی مزدا هنوز جزئیات فنی دقیق از کانسپت تازه خود را فاش نکرده، اما بررسی ظاهر مدل «ویژن X کوپه» به‌روشنی نشان می‌دهد که زبان طراحی شناخته‌شده و محبوب «کودو» همچنان اساس ساختار طراحی این محصول است. در این پروژه، طراحان به‌جای بازآفرینی کامل الگوی پیشین، بر به‌روزرسانی و تکامل آن متمرکز شده‌اند. در […]

شرکت خودروسازی مزدا هنوز جزئیات فنی دقیق از کانسپت تازه خود را فاش نکرده، اما بررسی ظاهر مدل «ویژن X کوپه» به‌روشنی نشان می‌دهد که زبان طراحی شناخته‌شده و محبوب «کودو» همچنان اساس ساختار طراحی این محصول است. در این پروژه، طراحان به‌جای بازآفرینی کامل الگوی پیشین، بر به‌روزرسانی و تکامل آن متمرکز شده‌اند.

در نمای جلو، جلوپنجره‌ای کاملاً بسته با خطوطی تیز و الهام‌گرفته از فرم دندان نیش دیده می‌شود که حالتی پرصلابت و مدرن دارد. در دو سوی آن چراغ‌هایی باریک و کشیده جای گرفته و در بخش پایین، دریچه هوای بزرگ و عریضی طراحی شده که حس اسپرت و پویایی چهره خودرو را دوچندان می‌کند.

بدنه خودرو ظاهری روان، ساده و پیوسته دارد. در نمای جانبی، حذف دستگیره‌های سنتی درها و آینه‌های جانبی موجب یک‌دستی کامل حجم بدنه شده است. شیشه جلو با زاویه‌ای خوابیده به سقفی بلند و شیب‌دار متصل است که در امتداد خود به شیشه عقب خاص و صندوقی جمع‌وجور ختم می‌شود. بخش انتهایی بدنه با طراحی تقریباً عمودی و چراغ‌های عقب خلاقانه، جلوه‌ای متمایز و مدرن به خودرو بخشیده است.

از نظر ابعاد، این کوپه مفهومی ۵۰۵۰ میلی‌متر طول، ۱۹۹۵ میلی‌متر عرض و ۱۴۸۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن به ۳۰۸۰ میلی‌متر می‌رسد. به این ترتیب، در مقایسه با مزدا۶ ابعاد چشمگیری یافته؛ طول آن ۱۸۵ میلی‌متر افزایش و فاصله محوری آن ۲۵۱ میلی‌متر بیشتر شده است. حتی نسبت به مرسدس CLS  که سال‌ها معیار طراحی کوپه‌های چهاردر محسوب می‌شد، ابعاد بزرگ‌تری دارد.

فضای داخلی مزدا ویژن X کوپه برخلاف روند غالب صنعت خودرو، بر فناوری اغراق‌آمیز و نمایشگرهای متعدد تکیه ندارد. طراحی کابین بر پایه هماهنگی میان سادگی، زیبایی و حس انسانی انجام شده است. پشت فرمان، صفحه‌نمایشی دیجیتال با گرافیکی الهام‌گرفته از نشانگرهای کلاسیک قرار دارد که به سه بخش مجزا تقسیم شده است. روی خود فرمان نیز صفحه‌نمایشی کوچک نصب شده که بر پایه ستونی باریک استوار است. در مرکز داشبورد نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی و در مقابل سرنشین جلو نمایشگر جداگانه‌ای تعبیه شده است. کنسول میانی با طراحی پهن و مستحکم و دسته‌دنده‌ای که از فرم توپ بیسبال الهام گرفته، هویت بصری خاصی به فضای داخلی بخشیده است. صندلی‌های عقب به‌صورت مجزا طراحی شده و ترکیب دو رنگ، استفاده از مواد لوکس و تزئینات ظریف، کابینی مدرن و چشم‌نواز پدید آورده است.

نیروی محرکه این کوپه از ترکیب یک موتور روتاری توربوشارژ، یک موتور برقی و یک بسته باتری با ظرفیت نامشخص تأمین می‌شود. مجموع توان این سامانه به ۵۰۳ اسب‌بخار می‌رسد. خودرو در حالت تمام‌برقی توانایی پیمایش تا ۱۶۰ کیلومتر را دارد و با سوخت و شارژ کامل، برد کلی آن حدود ۸۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

مزدا در این پروژه فراتر از توسعه یک خودروی هیبریدی کارآمد عمل کرده است. سیستم نوآورانه این مدل نه‌تنها کربن خنثی است بلکه در حین حرکت توانایی پاکسازی هوا را نیز دارد. براساس توضیحات مقامات شرکت، این فناوری با استفاده از سوخت تولیدشده از ریزجلبک‌ها و سیستم اختصاصی جذب دی‌اکسیدکربن مزدا تحقق یافته است.

مدیر ارشد مزدا، «مورو»، توضیح داده است که ریزجلبک‌ها هنگام رشد، دی‌اکسیدکربن هوا را جذب کرده و روغنی درون سلول‌های خود ذخیره می‌کنند؛ روغنی که پس از استخراج به سوختی تبدیل می‌شود که فرآیند سوزاندن آن از نظر تولید کربن خنثی است. باقیمانده این جلبک‌ها سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین بوده و می‌تواند در تولید خوراک یا کود آلی به کار رود.

به موازات آن، فناوری جذب دی‌اکسیدکربن مزدا قادر است گاز خروجی از اگزوز را به‌طور مستقیم جذب کند. گاز جمع‌آوری‌شده سپس می‌تواند برای افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی یا تولید ترکیبات پیشرفته کربنی استفاده شود؛ نوآوری‌ای که نشان می‌دهد مزدا در مسیر تلفیق هیجان رانندگی، پایداری زیست‌محیطی و مهندسی آینده‌نگر گام بلندی برداشته است.

دیدگاه شما؟