شرکت دیار خودرو رسماً اعلام کرد که عرضه نسل جدید شاسیبلند محبوب بایک BJ30 را در بازار ایران آغاز خواهد کرد. این خودرو که نخستین بار در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ معرفی شد، اکنون پس از دریافت مجوزهای لازم، به کشور وارد شده است و بهزودی در خیابانهای ایران دیده خواهد شد. بایک BJ30 در دو […]
شرکت دیار خودرو رسماً اعلام کرد که عرضه نسل جدید شاسیبلند محبوب بایک BJ30 را در بازار ایران آغاز خواهد کرد.
این خودرو که نخستین بار در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ معرفی شد، اکنون پس از دریافت مجوزهای لازم، به کشور وارد شده است و بهزودی در خیابانهای ایران دیده خواهد شد.
بایک BJ30 در دو نسخه بنزینی و هیبریدی تولید شده است و اگرچه هنوز جزئیات فنی محصول وارداتی از سوی دیار خودرو منتشر نشده، اما هر دو نسخه از لحاظ طراحی ظاهری کاملاً مشابه یکدیگر هستند.
بایک BJ30 به عنوان یکی از محصولات کلیدی و نماینده نسل جدید کراساوورهای این برند، با تکیه بر زبان طراحی مدرن، ویژگیهای رفاهی و ایمنی متنوع روانه بازار شده است. این خودرو که با الهام از سبک طراحی محصولات سنتی بایک و در عین حال بهرهگیری از فناوریهای روز صنعت خودرو خلق شده، تلاشی است برای پاسخ به نیازهای جوانان، خانوادههای شهری و آن دسته از مشتریانی که هم به ظاهر خشن و مقاوم و هم به راحتی و کارایی اهمیت میدهند.
گروه خودروسازی بایک، با نام کامل «گروه صنایع خودروسازی پکن» (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd)، از معتبرترین شرکتهای خودروسازی چین است که فعالیت رسمی خود را از سال ۱۹۵۸ میلادی آغاز کرده است. طی بیش از شش دهه، این شرکت روندی پویا و رو به جلو را پشت سر گذاشته و با گسترش دامنه محصولات، حضور فعال در بازار داخلی و جهانی، و همکاری استراتژیک با برندهای سرشناسی همچون مرسدس بنز و هیوندای، موفق شده است به جایگاهی درخور توجه در صنعت خودرو دست یابد. بایک علاوه بر تولید خودروهای سواری، در زمینه تولید محصولات تجاری، نظامی، ونها و موتورهای دیزلی نیز فعال است و خانواده محصولات شاسیبلند این شرکت که تحت عنوان سری BJ شناخته میشوند، به واسطه طراحی خشن، قابلیتهای فنی مطلوب و کارکرد چندمنظوره، علاقهمندان فراوانی در بازارهای مختلف یافتهاند. از جمله مدلهای موفق سری BJ میتوان به BJ40، BJ80 و اکنون BJ30 اشاره کرد که هر یک، پاسخگوی سلیقهها و نیازهای متفاوت مشتریان هستند.
بایک BJ30 نخستین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و یک سال بعد به بازار آمد اما در آن زمان فضای بازار بین کاربردهای صرفاً خانوادگی و تنها علاقهمندان به ماجراجویی آفرود تقسیم شده بود و در نتیجه، از استقبال گسترده برخوردار نشد. اما اکنون که کاربردهای خودروها در زندگی روزمره شهروندان متنوعتر شده و مفهوم «آفرود سبک» جایگاه ویژهای یافته، بازگشت این خودرو در بزنگاهی مناسب رخ داده است. ظاهر، امکانات رفاهی و فناورانه، فضای داخلی و عملکرد فنی آن به شکل شایستهای ارتقا یافته و چهرهای نو از BJ30 پیش چشم قرار میدهد.
در مجموع پنج نسخه مختلف از بایک BJ30 جدید در بازار چین در انوع دو دیفرانسیل و چهار چرخ محرک ارائه شده است. این خودرو که ساختار بدنه یکپارچه دارد، به عنوان یک خودروی آفرودی معرفی میشود و در جایگاه یک شاسیبلند کامپکت قرار میگیرد، اما نسبت به گذشته هم در طراحی و هم در ابعاد بدنه دچار تغییراتی شده است. آنچه که این نسل را از نمونههای قبلی متمایز میسازد، افزوده شدن سامانه هیبریدی 1.5 لیتری توربوشارژ است که با هدف پاسخگویی به سلیقهها و نیازهای گستردهی بازار تدارک دیده شده است.
در رده قیمتی مشابه، اگر توجه به فرم جعبهای و فلسفه طراحی داشته باشیم، هاوال بیگ داگ و جتور تراولر شاخصترین رقیبان محسوب میشوند؛ خودروهایی که مانند BJ30 جدید، تمرکز خود را بر ارائه محصولی آفرودی با رویکرد کاربردی شهری قرار دادهاند. با این حال، فضای کابین بزرگتر و سطح امکانات بیشتر، باعث شده این خودرو ارزش خرید بالاتری نسبت به رقبا داشته باشد.
در نمای جلو، طراحی سنتی جلوپنجره پنج بخشی حفظ گردیده، اما چراغهای جلو به گونهای با جلوپنجره یکپارچه شدهاند که با پوششی شفاف، جلوهای مدرن و زیبا یافتهاند. سپر جلوی مشکی به همراه صفحه محافظ نقرهای، حس آفرود و استقامت خودرو را پررنگ میسازد. در پهلو، شیوه ترکیب خطوط جعبهای با گوشههای منحنی، به آن در عین جدیت، طراوت و پویایی بخشیده است. ابعاد بدنه بیجینگ BJ30 جدید با طول ۴۷۳۰، عرض ۱۹۱۰ و ارتفاع ۱۷۹۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۸۲۰ میلیمتر، آن را به خودرویی حجیم در میان همردههای خود بدل کرده است. این و با برخورداری از رینگهای ۱۹ اینچی و زاویه ورود ۲۵ درجه، زاویه خروج ۳۰ درجه، زاویه عبور میانی ۲۱ درجه و ارتفاع کف خودرو از زمین معادل ۲۱۵ میلیمتر، قابلیتهای حرکتی مناسب و توانمندی در عبور از مسیرهای ناهموار و آفرودی را برای راننده به ارمغان میآورد.
در عقب خودرو، به جای استفاده از چرخ یدکی بیرونی، طراحان با بهرهگیری هوشمندانه از تضاد رنگی، سنگینی خاصی به نمای عقب دادهاند. زیر شیشه عقب، نواری ضخیم از رنگ مشکی و چراغهای عمودی که هنگام روشن شدن به شکل D درمیآیند، قرار گرفته؛ تزیینات نقرهای نیز در پایین بدنه حس هماهنگی بصری با قسمت جلو را ایجاد میکند.
در کابین، نگاه نخست به سادگی و مینیمالیسم میافتد، اما تکنولوژی روز در آن موج میزند: دو نمایشگر دیجیتال بزرگ یکی ۱۰.۲۵ اینچی و دیگری ۱۴.۶ اینچی ضمن ارائه تصویر جذاب و یکپارچه، با پردازنده قدرتمند کوالکام ۸۱۵۵، نرمافزارهای هوشمند و امکان بهروزرسانی آنلاین سیستم، احساس مدرن بودن خودرو را تقویت میکنند. فرمان چرمی دی کات، دسته دنده قایقی و کلید کنترلی سامانه ATS برای مدیریت حالت رانندگی با الهام از شکل توربین، همگی عناصر طراحی هستند که جزئیات زیبایی را به تصویر میکشند. صندلیهای عقب به راحتی به صورت تخت باز میشوند و به این واسطه فضای صندوق به عمق ۱۹۲۰ میلیمتر میرسد؛ حجم بار نیز معادل ۱۴۹۶ لیتر است. گیرهها و نقاط اتصال متعدد برای تجهیزات باری، امکان بهرهبرداری حداکثری از فضای صندوق را به همراه آورده است. بیجینگ BJ30 همچنین به سامانه کمکراننده سطح L2.5 نیز مجهز است تا رانندگی ایمنی و هوشمندانه را برای سرنشینها تضمین کند.
در زمینه قوای محرکه، این خودرو در دو تیپ بنزینی و هیبرید موجود است. نسخه بنزینی از ترکیب یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با گیربکس هفت سرعته دوکلاچه بهره میبرد. در نسخه هیبریدی، پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با یک موتور برقی همراه است که قدرت موتور را به ۱۱۶ کیلووات (در حدود ۱۵۶ اسببخار) و گشتاور اوج را به ۲۳۵ نیوتونمتر میرساند؛ در حالی که قدرت کل سامانه هیبریدی به ۳۰۱ کیلووات (نزدیک به ۴۱۰ اسببخار) و گشتاور مجموع به ۶۸۵ نیوتونمتر ارتقاء یافته است. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۶.۵۹ ثانیه اعلام شده و مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. برد ترکیبی هم به 1000 کیلومتر میرسد و سامانه کنترل ATS با چهار حالت رانندگی آفرود، انعطاف و چابکی خودرو را تضمین میکند.
دیدگاه شما؟