خودروساز مالزیایی «پرودوا» نخستین گام جدی خود را در مسیر برقیسازی با معرفی مدل تمامبرقی QV‑E برداشته است؛ مدلی که نام آن به مفهوم «جستوجوی خودروی برقی آیندهنگر» تعبیر میشود. این کراساوور کوچک بهعنوان نخستین محصول بدون آلایندگی پرودوا عرضه شده و همراه آن، طرح اشتراکگذاری باتری نیز معرفی شده است. با وجود آنکه این طرح، قیمت اولیه خرید خودرو را کاهش میدهد، اما از آنجا که امکان استفاده از خودرو بدون پرداخت اجاره ماهانه باتری وجود ندارد، صرفهجویی واقعی برای خریدار به دنبال ندارد.
پرودوا QV‑E عنوان نخستین خودروی تمامبرقی که بهطور کامل در داخل مالزی توسعه یافته را نیز از آن خود کرده است. برخلاف پروتون که مدلهای e.MAS 7 و e.MAS 5 را بر پایه پلتفرم محصولات جیلی تولید میکند، پرودوا برای طراحی و ساخت یک خودروی کاملاً بومی از ابتدا، سرمایهگذاری گستردهای انجام داده است. روند توسعه این پروژه از سال ۲۰۲۳ آغاز شد و مجموع هزینه تحقیق و توسعه آن به ۸۰۰ میلیون رینگیت، معادل حدود ۱۹۴ میلیون دلار، رسیده است.
فرآیند توسعه QV‑E با ساخت یک مدل مقیاسکوچک از کانسپت EMO در مه ۲۰۲۳ آغاز شد. در ادامه، نمونه آزمایشی هاچبک EMO‑I در سال بعد رونمایی شد و کانسپت کراساوور EMO‑II نیز در دسامبر ۲۰۲۴ به نمایش درآمد. در مه ۲۰۲۵، نخستین نمونه اولیه قابلحرکت معرفی شد و تصویری روشن از نسخه نزدیک به تولید نهایی را بهطور عمومی ارائه داد.
این خودرو با طول ۴۱۷۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۶۸۰ میلیمتر، ترکیبی از ابعاد جمعوجور و طراحی اسپرت دارد. در نمای جلو، چراغهای LED دوبخشی، کاپوت با خطوط برجسته و گلگیرهای عضلانی دیده میشود. طراحی جانبی خودرو شباهتهایی به نسل پیشین تویوتا C‑HR و نیسان جوک دارد. دستگیرههای درِ جلو همسطح بدنه بوده و دستگیرههای عقب در ستون C پنهان شدهاند. در بخش عقب نیز سقف شیبدار به نواری نورانی و یک دیفیوزر یکپارچه منتهی میشود. QV‑E در حال حاضر با رینگهای ۱۸ اینچی و در دو رنگ آبی یخی و خاکستری عرضه شده است.
کابین خودرو طراحی ساده و کاربردی دارد. دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی یکی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و دیگری برای نمایش اطلاعات رانندگی وظایف اصلی کنترلی و نمایشی را بر عهده دارند. کنسول مرکزی معلق، نورپردازی داخلی و تریم با ظاهر آلومینیومی تلاش میکنند حس مدرنتری ایجاد کنند؛ با این حال، فضای کلی کابین همچنان اقتصادی و ساده به نظر میرسد. در بخش ایمنی نیز شش کیسه هوا و مجموعه کامل سامانههای کمکراننده برای این مدل در نظر گرفته شده است.
پلتفرم QV‑E با همکاری شرکت مگنا استایر توسعه یافته و این خودرو از یک موتور برقی با توان ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر استفاده میکند که چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت آن ۷.۵ ثانیه اعلام شده است. باتری لیتیومآهنفسفات ساخت CATL با ظرفیت ۵۲.۵ کیلوواتساعت، بردی تا ۴۴۵ کیلومتر بر اساس استاندارد NEDC ارائه میکند. با این حال، باتری در قیمت پایه خودرو لحاظ نشده و باید جداگانه و بهصورت ماهانه اجاره شود.
قیمت پایه QV‑E برابر با ۸۰ هزار رینگیت (حدود ۱۹۴۰۰ دلار) تعیین شده است. مالکان باید ماهانه ۲۷۵ رینگیت (حدود ۶۷ دلار) برای اجاره باتری طی یک قرارداد ۹ ساله پرداخت کنند. مدیرعامل پرودوا اعلام کرده است که مدل اجارهای باتری نوعی ضمانت مادامالعمر را فراهم میکند و به گفته او این طرح میتواند نگرانی خریداران درباره دوام و هزینه نگهداری خودروهای برقی را کاهش دهد.
تولید این خودرو در داخل مالزی انجام خواهد شد و در ابتدا با ظرفیت ماهانه ۵۰۰ دستگاه آغاز میشود. این ظرفیت قرار است تا سهماهه سوم ۲۰۲۶ به سههزار دستگاه در ماه افزایش یابد. براساس گزارش بلومبرگ، سهم قطعات ساخت داخل تا اوایل ۲۰۲۶ به ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۳۰ به ۷۰ درصد خواهد رسید. استقبال از خودروهای برقی در مالزی همچنان روندی صعودی دارد و دولت این کشور هدفگذاری کرده است که تا پایان دهه جاری، خودروهای برقی ۱۵ درصد از فروش خودروهای جدید را به خود اختصاص دهند.



















دیدگاه شما؟