خودروهای کوچک برقی با عملکرد بالا بهتدریج جای خود را در بازار اروپا باز میکنند و گروه استلانتیس توانسته بدون سر و صدا، مجموعهای متنوع از این خودروها را تحت برندهای مختلف خود معرفی کند. در این میان، مدلهایی همچون آبارث 600e، آلفا رومئو جونیور ولوچه، لانچیا اپسیلون HF و حتی پژو 208 GTI به چشم میخورند. اخیراً اوپل نیز با عرضه یک نسخه اسپرت از مدل موکا، به این جمع پیوسته است.
خودروهای کوچک برقی با عملکرد بالا بهتدریج جای خود را در بازار اروپا باز میکنند و گروه استلانتیس توانسته بدون سر و صدا، مجموعهای متنوع از این خودروها را تحت برندهای مختلف خود معرفی کند. در این میان، مدلهایی همچون آبارث 600e، آلفا رومئو جونیور ولوچه، لانچیا اپسیلون HF و حتی پژو 208 GTI به چشم میخورند. اخیراً اوپل نیز با عرضه یک نسخه اسپرت از مدل موکا، به این جمع پیوسته است.
این خودروی برقی، آغازگر نسل تازهای از زیرمجموعه GSE در محصولات اوپل است و در نگاه نخست، ظاهر جسورانهتری نسبت به نسخههای معمولی موکا دارد. طراحی جلوی خودرو با الهام از کانسپت GSE Rally که سال پیش معرفی شده بود، چهرهای تهاجمی ایجاد کرده است. جزئیاتی همچون تریم مشکیرنگ در سپرهای جلو و عقب، حجم ورودیهای هوا را برجستهتر نشان میدهند و لوگوهای GSE که روی جلوپنجره و پنلهای جانبی نقش بستهاند، ماهیت عملکردگرای این خودرو را به نمایش میگذارند. برجستهترین نکته در نمای بیرونی را میتوان رینگهای 20 اینچی آلیاژی با طراحی ساده و آیرودینامیک و کالیپرهای ترمز زردرنگ دانست که روی این کراساوور سایز کوچک جلوهای چشمگیر دارند.
کابین خودرو نیز با تغییراتی بر مبنای رفاه و زیبایی، تحولات محسوسی به خود دیده است. صندلیهای جلویی با پارچه آلکانترا روکش شدهاند و طراحی ارگونومیک آنها به راننده و سرنشین حس حمایت بیشتری میبخشد. پوشش آلکانترا به پنلهای در هم کشیده شده تا هماهنگی فضای داخلی حفظ شود. فرمان جدید با طراحی اسپرت، پدالهای آلومینیومی و استفاده از جزئیات زرد و سفید در نقاط مختلف کابین، هویت اختصاصی این نسخه را تقویت میکند. دو نمایشگر ۱۰ اینچی در داشبورد و پشت فرمان نیز با گرافیکهای خاص، به نمایش اطلاعات عملکردی خودرو در حین رانندگی میپردازند و تجربه کاربری متمایزی را فراهم میکنند.
در بخش فنی، همهچیز در خدمت شتاب و هیجان قرار گرفته است. زیر کاپوت این خودرو، یک موتور برقی توانمند جا خوش کرده که قادر است ۲۷۸ اسببخار قدرت و ۳۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این اعداد، موکا GSE را در کنار قویترین نسخههای آبارث و آلفارومئو و همچنین کانسپت GSE Rally قرار میدهد. تمام این نیرو از طریق دیفرانسیل لغزش محدود تورسن به چرخهای جلو انتقال مییابد تا عملکرد بالاتر بدون کاهش کنترل خودرو تضمین شود.
شرکت اوپل مدعی است که موکا GSE میتواند در تنها ۵.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و سقف سرعتش نیز تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. جالب است بدانید که این کراساوور جدید با وجود وزن کمتر، از مدل Grandland Electric AWD که قدرت بیشتری دارد نیز سریعتر است.
علاوه بر افزایش قابل توجه قدرت نسبت به نسخه استاندارد موکا برقی، این مدل اسپرت از شاسی منحصر به فردی بهره میبرد. برای بهبود پایداری و هندلینگ، ارتفاع سیستم تعلیق خودرو به میزان ۱۰ میلیمتر کاهش یافته و کمکفنرهایی با ساختار هیدرولیکی دوگانه برای جذب بهتر ضربات نصب شده است. محور عقب سفتتر و فرمان نیز بازتنظیم شده تا پاسخدهی مناسبتری ارائه کند. سیستم ترمز Alcon با دیسکهای ۳۸۰ میلیمتری و کالیپرهای چهار پیستون مسئول توقف ایمن و سریع خودرو است.
باتری مورد استفاده در موکا GSE همان پک لیتیوم-یون ۵۴ کیلوواتساعتی است که در نسخه استاندارد موکا الکتریک نصب شده است. با این حال، به دلیل افزودن قطعات ویژه برای افزایش عملکرد و وزن بیشتر نسبت به مدل معمولی، برد اعلام شده با استاندارد WLTP کوتاهتر خواهد بود و به رقم مدل عادی یعنی ۴۰۶ کیلومتر نمیرسد. با این وجود، وزن کلی خودرو هنوز هم کمتر از ۱۶۰۰ کیلوگرم باقی مانده که برای کراساووری با این میزان قدرت و امکانات، کاملاً قابل قبول است.
در خصوص زمان عرضه و قیمت این مدل ویژه موکا GSE، اوپل اعلام کرده که جزئیات کامل را در ماههای آینده منتشر خواهد کرد. همچنین علاقهمندان در بریتانیا میتوانند این خودرو را با نشان واکسهال تهیه کنند.
دیدگاه شما؟