گروه بهمن در نمایشگاه خودرو مشهد 1404 از تازهترین محصول وارداتی خود یعنی سدان پیشرفته مزدا EZ-6، رونمایی کرد. این سدان که از سیستم محرکه هیبریدی با ساختار اکستندد رنج (EREV) بهره میبرد، با تکیه بر فلسفه طراحی شاخص «کودو» و بهرهمندی از مجموعهای از فناوریهای روز دنیا، بهعنوان یکی از محصولات کلیدی و استراتژیک تازهوارد این مجموعه به بازار ایران معرفی شد.
گروه بهمن در نمایشگاه خودرو مشهد 1404 از تازهترین محصول وارداتی خود یعنی سدان پیشرفته مزدا EZ-6، رونمایی کرد. این سدان که از سیستم محرکه هیبریدی با ساختار اکستندد رنج (EREV) بهره میبرد، با تکیه بر فلسفه طراحی شاخص «کودو» و بهرهمندی از مجموعهای از فناوریهای روز دنیا، بهعنوان یکی از محصولات کلیدی و استراتژیک تازهوارد این مجموعه به بازار ایران معرفی شد.
معرفی مزدا EZ-6
مزدا EZ-6 نتیجه همکاری نزدیک میان شرکت ژاپنی مزدا و گروه خودروسازی چانگان چین است؛ محصولی که مسیر تازهای برای حضور پررنگتر مزدا در بازار خودروهای کممصرف و دوستدار محیطزیست ایجاد میکند. این خودرو را میتوان ادامهای تکاملیافته بر میراث مزدا۶ دانست که با نگرشی مدرن در طراحی، مهندسی و تولید شکل گرفته است. نخستین حضور آن به نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۳ بازمیگردد و یک سال بعد، در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴، بهعنوان بخشی از برنامه کلان مزدا برای ورود جدی به عرصه خودروهای برقی و هیبریدی به نمایش درآمد. توسعه این پروژه بر پایه پلتفرم پیشرفته EPA1 گروه چانگان صورت گرفته و فرآیند تولید آن در خطوط مدرن و مجهز این خودروساز چینی انجام میگیرد.
در نمای بیرونی، مزدا EZ-6 در جایگاه یک سدان سایز متوسط، ترکیبی هنرمندانه از زبان طراحی «کودو» و شاخصههای ظاهری خودروهای نسل جدید را به نمایش میگذارد. بدنه کشیده و متناسب آن با طول ۴۹۲۱ میلیمتر، عرض ۱۸۹۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۴۸۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲۸۹۵ میلیمتر، توازن میان زیبایی بصری و پویایی را حفظ کرده است. در جلو، چراغهای باریک LED با حالتی تهاجمی در امتداد جلوپنجرهای با پرههای فعال آیرودینامیکی و نورپردازی اختصاصی، جلوهای خاص ایجاد کردهاند. در امتداد بدنه، خطوط حجمدهنده دقیق، دستگیرههای مخفی، شیشههای بدون فریم و نوار کرومی زیر پنجرهها به جنبه لوکس و مدرن طراحی میافزایند. بخش عقب نیز با چراغهای پیوسته تمام LED، اسپویلر یکپارچه صندوق، طراحی ساده اما شیک سپر، و رینگهای آلومینیومی ۱۹ اینچی با تایرهای پهن، تصویر یک سدان اسپرت، مدرن و هماهنگ را کامل میکند.
مشخصات فنی مزدا EZ-6
مزدا EZ-6 در بازار چین به دو گونه فنی متمایز عرضه میشود که هر دو، جلوهای پیشرفته از فناوری روز در حوزه پیشرانههای سبز را بازتاب میدهند. نسخه تمامبرقی این محصول، با نام «Pure Electric 600»، بر پایه یک موتور الکتریکی ۱۹۰ کیلوواتی معادل ۲۵۵ اسببخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر شکل گرفته و نیروی خود را صرفاً به محور عقب میفرستد. باتری لیتیوم-یون فسفات آن ظرفیتی برابر با ۶۸.۸ کیلوواتساعت دارد و راننده را بر اساس استاندارد CLTC تا ۶۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ همراهی میکند. فناوری شارژ سریع این نسخه، فرایند رساندن شارژ از ۳۰ به ۸۰ درصد را در حدود بیست دقیقه ممکن میسازد.
در سوی دیگر، نسخه «Extended Range 200» که گروه بهمن وارد کشور میکند، ضمن استفاده از پیشرانه ترکیبی از یک موتور بنزینی چهار سیلندر ۱.۵ لیتری با توان ۹۴ اسببخار در نقش مولد برق و یک موتور الکتریکی ۱۶۰ کیلوواتی معادل ۲۱۸ اسببخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر را در اختیار دارد که نیروی محرکه را به محور عقب منتقل میکند. باتری این خودرو با ظرفیت ۲۸.۴ کیلوواتساعت، توانایی حرکت برقی تا ۲۰۰ کیلومتر را دارد و با بهرهگیری از پیشرانه بنزینی، مجموع برد آن به بیش از ۷۰۰ کیلومتر میرسد. مصرف سوخت ترکیبی این نسخه تنها ۲.۶۳ لیتر در هر صد کیلومتر است و شارژ سریع آن تا ۸۰ درصد حدود 15 دقیقه زمان میبرد. مزدا EZ-6 حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت دارد و شتاب صفر تا صد آن بین ۶ تا ۷.۵ ثانیه ارزیابی شده است. استفاده از سیستم تعلیق جلوی مکفرسون و عقب مولتیلینک آلومینیومی، همراه با ترمزهای دیسکی خنکشونده در جلو و دیسکی در عقب بههمراه سامانه ABS، تعادل میان پایداری، راحتی و واکنشپذیری را تضمین میکند.
ایمنی مزدا EZ-6
از منظر ایمنی، مزدا EZ-6 مجموعهای جامع از قابلیتهای پیشگیرانه و حفاظتی را بههمراه دارد. ترمز پارک برقی با توقف خودکار، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کمک حرکت در سربالایی، نمایشگر فشار باد تایرها و تنظیم هوشمند ارتفاع نور چراغهای جلو بخشی از این فهرستاند. شیشهبالابرها دارای عملکرد بازگشت در برخورد با مانع هستند و برای محافظت از سرنشینان، ده کیسه هوا شامل انواع راننده، سرنشین، جانبی، پردهای و میانی جلو در نظر گرفته شده است. هشدار بستن کمربند برای همه صندلیها، کمربندهای پیشکشنده صندلی جلو، اتصال ایزوفیکس صندلی کودک، دوربین ۳۶۰ درجه، ۱۲ رادار اولتراسونیک، ۵ رادار رادیویی، رادار نقطهکور، هشدار برخورد از عقب، سامانههای کمکراننده پیشرفته (ADAS)، هشدار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی و هوشمند، راهنمای تغییر لاین، خطوط راهنمای هوشمند در حرکت عقب، هشدار برخورد جلو، ترمزگیری خودکار در نقاط کور و تقاطع، هشدار جلوگیری از برخورد هنگام بازکردن در، ترمز اضطراری خودکار، حفظ خودرو بین خطوط، پارک خودکار و پارک خودکار با ریموت، پوشش امنیتی این سدان را تکمیل میکنند.
از نظر ساختاری، ۸۶ درصد بدنه از فولاد مقاوم ساخته شده که بخشهایی از آن تا ۲۰۰۰ مگاپاسکال مقاومت دارند. تیرهای عرضی سقف از فولاد با مقاومت ۱۵۰۰ مگاپاسکال شکل گرفتهاند و باتری خودرو تحت ۱۱۹ آزمون ایمنی قرار گرفته که نشاندهنده فراتر بودن سطح ایمنی از معیارهای رایج است. این خودرو در آزمون تصادف C-NCAP با استاندارد سال ۲۰۲۴، پنج ستاره و امتیاز کلی ۹۰.۸ درصد را کسب کرده و در بخش محافظت از سرنشینان با ۹۷.۱ درصد، در بخش ایمنی فعال با ۸۸.۰۲ درصد (۴.۹ درصد بالاتر از میانگین) و در ایمنی کاربران آسیبپذیر جاده با ۷۹.۳۷ درصد (۱.۵ درصد بالاتر از میانگین) عملکردی درخشان نشان داده است. این نتایج به تأیید مرکز پژوهش و فناوری خودروی چین رسیده است.
امکانات رفاهی مزدا EZ-6
در بخش رفاهی، مزدا EZ-6 به امکاناتی در تراز خودروهای لوکس مجهز است. صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در ده جهت، حافظه، گرمکن و سردکن، صندلی سرنشین جلو با چهار جهت تنظیم برقی و گرمکن و سردکن، صندلیهای ردیف دوم با نسبت تاشوندگی ۶۰ به ۴۰ و پوشش چرمی ناپا، تجربهای راحت برای سرنشینان فراهم میآورد. سامانه صوتی سونی با ۱۴ بلندگو، پورتهای USB در جلو و عقب، صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۰.۱ اینچی، نمایشگر ۱۴.۶ اینچی ضدانعکاس با پشتیبانی از شارژر بیسیم قدرتمند ۵۰ واتی، فرمان چرمی گرمشونده، سقف پانوراما کهکشانی، آینه داخلی ضدتابش و آینههای جانبی با گرمکن، حافظه، تغییر زاویه خودکار در دنده عقب و جمعشدن هنگام قفل، درب صندوق برقی، تهویه دوگانه خودکار بههمراه پنل لمسی مستقل برای عقب، سیستم تصفیه هوا با فیلتر PM2.5 و یون منفی، سنسور باران، نورپردازی داخلی، چراغ مطالعه جلو و عقب، اسپویلر برقی هوشمند، بازکردن قفل با NFC و اپلیکیشن، تأمین انرژی خارجی ۳.۳ کیلووات، هدآپ دیسپلی، چراغهای تمام LED، دوربین ثبت وقایع، هشدار عابر پیاده در سرعت کم، کمکیار صوتی داخل و خارج کابین و طراحی بدون قاب درها، تصویر یک سدان فناورانه و متفاوت را تکمیل میسازد.
دیدگاه شما؟