نسخه ویژه بازار ژاپن هوندا اودیسه که از نظر طراحی و ساخت هیچگونه اشتراکی با نمونه عرضهشده در آمریکای شمالی ندارد، با گذشت بیش از یک دهه همچنان در بازار ژاپن عرضه میشود و بهتازگی نسخه مدل سال ۲۰۲۶ آن معرفی شده است. این خودرو که هماکنون در چین تولید و به ژاپن وارد میشود، علیرغم اعمال تغییرات محدود، با افزایش قیمت قابل توجهی روانه بازار شده و همچنان با چالش کاهش تقاضا روبهرو است.
هوندا بدون اجرای کمپینهای تبلیغاتی گسترده، مدل ۲۰۲۶ اودیسه e:HEV را در ژاپن معرفی کرده است. قیمت این نسخه نسبت به مدل سال گذشته ۲۸۶ هزار ین (حدود ۱۸۰۰ دلار) افزایش یافته؛ افزایشی که با توجه به عملکرد نهچندان موفق این مینیون در بازار، واکنشها و انتقادهایی را به همراه داشته است. نسل فعلی اودیسه از سال ۲۰۱۳ در حال تولید است و طی این مدت تنها دو مرتبه مورد بازنگری ظاهری قرار گرفته تا از نظر طراحی، تا حدودی بهروز باقی بماند. پس از توقف تولید داخلی در پایان سال ۲۰۲۱، هوندا در سال ۲۰۲۳ این مدل را با واردات از چین بار دیگر به بازار ژاپن بازگرداند، بیآنکه تغییر اساسی در ساختار فنی یا پلتفرم آن ایجاد کند.
در مدل ۲۰۲۶، تغییرات ظاهری بسیار محدود بوده و عملاً به معرفی یک رنگ بدنه جدید خلاصه میشود. رنگ «Diamond Dust Pearl» بهصورت انحصاری برای تیپ Black Edition عرضه شده است. این تیپ همچنین به تزئینات مشکی براق و رینگهای ۱۸ اینچی مشکی مجهز شده که مجموع تغییرات ظاهری خودرو را تشکیل میدهند.
کابین خودرو نیز تقریباً بدون تغییر باقی مانده و تنها به سایهبانهای دستی جمعشونده برای پنجرههای عقب مجهز شده است. این تجهیزات پیشتر بهعنوان یک آپشن با قیمت ۲۷٬۵۰۰ ین عرضه میشدند و از همین رو نمیتوان آنها را توجیهی منطقی برای افزایش قیمت اخیر دانست.
از منظر فنی، اودیسه e:HEV مدل ۲۰۲۶ هیچ تفاوتی با نسخه پیشین ندارد و همچنان از سامانه هیبریدی متشکل از یک پیشرانه بنزینی ۲ لیتری و یک موتور الکتریکی بهره میبرد که در مجموع ۱۸۱ اسب بخار قدرت تولید میکنند. انتقال نیرو نیز از طریق گیربکس E‑CVT به محور جلو انجام میشود.
قیمت این خودرو در بازار ژاپن اکنون در بازه ۵٬۰۸۶٬۴۰۰ تا ۵٬۴۵۰٬۵۰۰ ین (حدود ۳۲٬۸۰۰ تا ۳۵٬۲۰۰ دلار) تعیین شده است. افزایش ۲۸۶ هزار ینی قیمت بهصورت یکسان در تمامی تیپها اعمال شده و نسبت به سال گذشته رشد ثابتی را نشان میدهد.
با این حال، سطح استقبال مشتریان از این مینیون همچنان پایین است. بر اساس گزارشها، یکی از نمایندگیها پس از معرفی مدل ۲۰۲۶ تنها موفق به ثبت یک سفارش شده است. این امر نگرانی نمایندگیها را نسبت به توان رقابتی اودیسه افزایش داده و بسیاری بر این باورند که این محصول بیش از هر زمان دیگری به یک بازطراحی اساسی نیاز دارد.
در مقایسه با رقبا، اودیسه از نظر امکانات رفاهی نیز جایگاه ضعیفتری دارد و از تجهیزاتی که در این کلاس رایج محسوب میشوند بیبهره است؛ از جمله سیستم تهویه مطبوع چهارمنطقهای، سقف پانورامیک، فرمان گرمکندار، تهویه صندلیها و نمایشگر هدآپ.













دیدگاه شما؟