پس از چند سال وقفه در آزادسازی واردات، شرکتها به نوبت با شرکای خارجی خود وارد مذاکره شدند تا محصولات آنها را به کشور وارد کنند. اکثر شرکتهای ایرانی شریک چینی دارند و به همین دلیل در لیست وارداتیها نام آنها بیشتر به چشم میخورد. اما در این بین شرکتهایی هستند که توانستند نظر شرکای […]
پس از چند سال وقفه در آزادسازی واردات، شرکتها به نوبت با شرکای خارجی خود وارد مذاکره شدند تا محصولات آنها را به کشور وارد کنند. اکثر شرکتهای ایرانی شریک چینی دارند و به همین دلیل در لیست وارداتیها نام آنها بیشتر به چشم میخورد. اما در این بین شرکتهایی هستند که توانستند نظر شرکای خارجی را جلب کنند تا محصولاتشان را در ایران عرضه کنند. یکی از این شرکتها که در زمینه واردات و عرضه خودرو نوپا به حساب میآید؛ پارس ساتر هوشمند است که واردات و عرضه محصولات اشکودا را بر عهده دارد. شنبه شب طی مراسمی، این شرکت 5 محصول از این شرکت را به صورت رسمی معرفی کرد.
اشکودا کوشاک
اشکودا کوشاک یکی از جدیدترین محصولات این شرکت در کلاس کراساوور ساب کامپکت (سگمنت B) محسوب میشود که سال 2021 معرفی شد. این خودرو تنها در کارخانه چاکان هند تولید میشود و بر روی پلتفرم MQB A0 فولکس واگن توسعه پیدا کرده است. این خودرو ابتدا به عنوان یک کانسپت سال 2020 نمایش داده شد و سپس 18 مارچ 2021 به عنوان اولین نمونه شرکت Škoda Auto Volkswagen India (ادغام سه شرکت فولکس و اشکودا در هند) از خط تولید خارج شد. برای اشکودا کوشاک دو قوای محرکه در نظر گرفته شده که اولی از نوع 3 سیلندر 1 لیتر TSI است که 113 اسببخار قدرت و 175 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این میزان نیرو و گشتاور توسط گیربکس 6 دستی و یا اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
قدرتمندترین نمونه از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتر TSI بهره میبرد که 148 اسببخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این میزان نیرو و قدرت توسط گیربکس 6 سرعته دستی و یا 7 سرعته DSG به چرخهای جلو منتقل میشود. از نظر ابعاد این خودرو 4221 میلیمتر طول، 1760 میلیمتر عرض، 1612 میلیمتر ارتفاع و 2651 میلیمتر فاصله بین دو محور دارد. اشکودا کوشاک از نظر ایمنی این کراساوور 5 ستاره Global Ncap را به دست آورده است. برخی امکانات تریم بالا رده این کراساوور شامل 4 ایربگ، ترمزهای ضد قفل، ترمز multi-collision brakes (در حین برخورد با هر جسمی از حرکت بعدی خودرو جلوگیری میکند)، کمربند سه نقطهای، پشت سریهای تنظیم شونده، نمایشگر مرکزی، نمایشگر فشار باد تایر و کمک به شروع حرکت در سربالایی میشود. نام کوشاک اشاره به پادشاه دارد.
اشکودا کامیک
یکی دیگر از کراساوورهای ساب کامپکت این شرکت کامیک (در زبان لاتین به معنای پله و یا نردبان) نام دارد. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2019 به نمایش درآمد و چند ماه پس از آن نیز عرضه آن آغاز شد. تولید این کراساوور در ملادا بلسلاو چک و شانگهای چین صورت میگیرد و همچنان از پلتفرم MQB A0 فولکس واگن بهره میبرد. ورژن چینی با ورژن جهانی از نظر طراحی، ابعاد و قوای محرکه کاملا متفاوت است. از نظر ابعاد این خودرو بالاتر از کوشکاک و پائینتر از کاروک، کودیاک و انیاک قرار میگیرد. اشکودا کامیک 4241 میلیمتر طول، 1793 میلیمتر عرض، 1553 میلیمتر ارتفاع و 2651 میلیمتر فاصله بین دو محور دارد. این نمونه از طیف وسیع قوای محرکه بهره میبرد که شامل موارد زیر میشود.
اشکودا اسکالا
اسکالا هاچبک C سگمنت اشکودا محسوب میشود که شاید برای اولین بار نام آن شما را به یاد رنو اسکالا بیاندازد که هیچ رابطهای با این خودرو ندارد. اسکالا در لاین آپ اشکودا مابین فابیا و اکتاویا قرار میگیرد و 4362 میلیمتر طول، 1793 میلیمتر عرض، 1471 میلیمتر ارتفاع و 2649 میلیمتر فاصله بین دو محور دارد. مانند کامیک این مدل نیز در کارخانه ملادا بلسلاو چک و بر روی پلتفرم MQB A0 فولکس واگن تولید میشود. این خودرو برای اولین بار سال 2018 در نمایشگاه پاریس به نمایش درآمد و سال 2019 تولید و عرضه آن آغاز شد. این اولین نمونه از محصولات اشکودا بود که از سیم کارت پشتیبانی میکرد تا سرنشینان به اینترنت ثابت دسترسی داشته باشند و بتوانند نقشه ماهوارهای سیستم اطلاعات و سرگرمی 9.2 اینچ را نیز آپدیت کنند.
اسکالا به نمایشگر 10.2 اینچ پشت فرمان مجهز شده و از امکاناتی مانند رادار نقطه کور، دستیار بین خطوط، دستیار پارک و برخورد از جلو، هشدار برخورد از عقب، کروز کنترل تطبیقی و crew protect assist (در مواقع خطر مانند انحراف از مسیر؛ این سیستم ESP را وارد مدار میکند و سپس کمربندهای پیشکشنده فعال شده و درنهایت شیشه و سانروف را میبندد) بهره میبرد. اسکالا دارای Sport Chassis Control است که دو تنظیم مختلف برای سیستم تعلیق دارد. از نظر قوای محرکه، اشکودا اسکلا نیز مشابه به کامیک است. اسکالا در بازار اروپا با تیپهای S, SE, SEL و Monte Carlo عرضه میشود.
کاروک
نام کاروک از دو کلمه ruq و kaaraq تشکیل شده که در زبان آلوتیایی به معنای خودرو و فلش است. این نام اشاره مستقیم به لوگو اشکودا دارد و کاروک دومین محصول این برند پس از کودیاک به حساب میآید که نام آن را از آلئوتها الهام گرفتهاند. این کراساوور کامپکت که در سگمنت C قرار میگیرد، سال 2017 در مراسمی ویژه که محل برگزاری آن استکهلم سوئد بود معرفی شد. تولید این خودرو همان سال آغاز شد و مانند دیگر محصولات این برند بر روی پلتفرم MQB A1 فولکس واگن توسعه پیدا کرد. باید بدانید این خودرو با سئات آتکا و جتا VS5 پلتفرم و قطعات یکسانی دارد. کاروک در لاین آپ این برند مابین کامیک و کودیاک قرار میگیرد و یکی از پرفروشترین مدلهای اشکودا به حساب میآید.
اشکودا؛ کاروک را به غیر از مِلادا بُلسلاو در براتیسلاوا اسلوواکی، تا سال 2019 در اُسنابروک آلمان، نیژنی نوگورود روسیه و نینگبو چین تولید میکند. این خودرو جایگزین یتی شد و از نظر ابعاد نیز از آن بزرگتر است؛ کاروک ورژن اروپا 4382 میلیمتر طول، 1841 میلیمتر عرض، 1603 میلیمتر ارتفاع و 2638 میلیمتر فاصله بین دو محور دارد. طیف وسیعی از قوای محرکه و گیربکس برای این خودرو در نظر گرفته شده که قدرت را به چرخهای جلو و یا هر چهارچرخ منتقل میکند.
اکتاویا
اُکتاویا تنها محصول قدیمی این شرکت در بین 4 محصول معرفی شده قبلی است. نمونهای که در مراسم معرفی شد، نسل چهارم این سدان (با کد NX) محسوب میشود که از سال 2019 بر روی خط تولید قرار دارد. این اولین محصول اشکودا با هدآپ دیسپلی بود و امکاناتی مانند دو نمایشگر 10 اینچ، شارژر بیسیم تلفن همراه، 5 پورت USB-C، سیستم صوتی جدید Canton، سلکتور گیربکس جوی استیک، کنترل فرمان برای پیشگیری از تصادف، تشخیص خودرو هنگام باز کردن در و پیشگیری از برخورد و پایش سطح هوشیاری و خواب آلودگی راننده از تجهیزات استاندارد این خودرو به حساب میآید.
از نظر ابعاد اشکودا اکتاویا 4689 میلیمتر طول، 1829 میلیمتر عرض، 1470 میلیمتر ارتفاع و 2669 میلیمتر فاصله بین دو محور دارد. این خودرو بر روی پلتفرم MQB Evo فولکس واگن توسعه پیدا کرده و در کارخانههای ملادا بلسلاو چک، نیژنی نوگورود روسیه، نینگبو چین و اورنگ آباد هند تولید میشود. مانند دیگر محصولات، اشکودا برای اکتاویا نیز طیف گستردهای از قوای محرکه را در نظر گرفته است.
مثل همیشه پر محتوا و کامل
ایشالله زودتر این واردات انجام بشه و یه مقدار چگالی این ماشین های چینی کمتر بشه تو جاده های ایران