سامانهای برای پیگیری شکایات مشتریان از خودروسازان راهاندازی شد. همچنین، وزارت صمت جزئیات جدیدی از شرایط گارانتی خودرو منتشر کرده است که بر اساس آن، ایجاد تغییر در قطعات خودرو که منجر به نقص فنی شود، باعث ابطال گارانتی آن قطعه میشود.
مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: خودروسازان فقط میتوانند موارد ابلاغ شده را برای مشتری اعمال کنند و هیچ خودرو سازی حق تفسیر را ندارد، چرا که همه موارد به صورت شفاف آمده است.
محلهای گفت: ایجاد تغییر در یکی از قطعات خودرو که باعث به وجود آمدن نقص فنی شود گارانتی همان قطعه را باطل میکند و ابطال گارانتی شامل کل خودرو نمیشود.
وی در ادامه تاکید کرد: این موارد در سامانه جامع خدمات پس از فروش قابل مشاهده برای عموم مردم میشود و اگر خودروسازان این موارد را رعایت نکنند مردم میتوانند به آدرس www.irangs.ir مراجعه و از خودروسازان شکایت کنند.
مواردی که شامل ضمانت (گارانتی)، خدمات رایگان نمی باشد. | 1. اقلام مصرفی شامل روغن و فیلتر (غیر از موارد ناشی از عیب موجود در قطعه)
2. خرابی ناشی از تصادفات و استفاده نامناسب از خودرو. 3. استفاده از خودرو در مسابقات رالی، سرعت و… 4. هرگونه تغییر در موتور، قوای محرکه و تغییر در وزن کابین که سبب ایجاد مشکل فنی شود سبب ابطال گارانتی مرتبط می گردد. 5. خرابی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله، صاعقه، طوفان و غیره. 6. خرابی ناشی از آتش سوزی (بلایای طبیعی، عمدی و… غیر از نقص فنی)، اغتشاشات و شورش های اجتماعی. 7. صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیر پاشی شده، نمک ریزی شده و عوامل بیرونی نظیر برخورد سنگ و شن با خودرو و صدمات رنگ ناشی از برخورد سنگ، شن، ماسه و سایر موارد مشابه به بدنه 8. تحمیل بار بیش از ظرفیت (در موارد ابهام تشخیص کارشناس رسمی دادگستری تعیین کننده می باشد.) 9. خسارات ناشی از تعمیرمغایر با استانداردکارخانه که توسط تعمیرگاه های غیرمجاز انجام شده باشد. 10. صدمات ناشی از نصب هرگونه قطعات غیر اصلی سبب ابطال گارانتی صرفا در حوزه مرتبط می گردد. 11. خسارات بدنه، رنگ و تزئینات خودرو که ناشی از تصادفات و حوادث بوده و تعمیر شده باشند. 12. وجود هرگونه گرده رنگ که ناشی از قرار گرفتن خودرو در محیط نامناسب باشد سبب ابطال گارانتی مرتبط می گردد. 13. هرگونه خسارت وارده به بدنه و رنگ خودرو (تصادف و…) و تزئینات پس از تحویل خودرو به مشتری. 14. خرابی قطعات ناشی از هرگونه تغییرات غلط بر روی خودرو نظیر جوشکاری و غیره سبب ابطال گارانتی مرتبط می گردد. 15. هرگونه آتش سوزی در خودرو به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی یا استفاده از قطعات غیراصلی بهنگام تعمیرات توسط تعمیرگاه های غیرمجاز به استثنای مواردی که حریق ناشی از استفاده از قطعات شناسایی شده و فاقد کیفیت و ارایه شده از سوی شرکت عرضه کننده (خودروساز و وارد کننده) باشد. 16. استهلاک عادی قطعات (نظیر سایش عادی تیغه برف پاک کن در اثر استفاده). 17. تأثیر مواد پراکنده در محیط، مانند سموم دفع آفات نباتی و غیره، فضله پرندگان، شیره درختان و همچنین عوامل جوی نظیر باران های اسیدی، انواع آلودگی های زیست محیطی و سایر عوامل تأثیرگذار بر بدنه و رنگ خودرو. 18. تشخیص پوسیدگی لاستیک خودرو، قطعات و سایر قطعات لاستیک به دلیل توقف طولانی خودرو و عدم استفاده از آن با نظر کارشناس رسمی دادگستری قابل پذیرش است. 19. ایرادات ناشی از ریزش آب و یا سایر مایعات بر روی قطعات الکترونیکی نظیر رادیوپخش، ECU و اتصالات آن. 20. ایرادات ناشی از رانندگی در عمق آب که باعث نفوذ آب به اجزاء داخلی خودرو مانند موتور می گردد. 21. خط افتادن شیشه جلو به دلیل خرابی برف پاک کن. 22. هرگونه عیب و نقص و خسارات جانی و مالی وارده به مشتری و اشخاص ثالث که به دلیل تعویض یا نصب قطعات و سیستم های جانبی و یا دریافت خدمات خارج از شبکه رسمی، توسط مشتری طی دوره گارانتی ایجاد شود، از شمول قانون حمایت از مشتریدر حوزه مرتبط خارج خواهد گردید. 23. عیوب ناشی از عدم سرویس های دوره ای توسط مشتری در نمایندگی های مجاز منجر به ابطال گارانتی در حوزه فنی مرتبط خواهد شد.لیکن اگر مصرف کننده درخواست اختصاص وقت سرویس داشته و بیش از یک هفته به طول انجامیده باشد از شمولیت این بند مستثنی است. 24. هرگونه ایراد ذاتی در تجهیزات و قطعات، مشمول گارانتی بوده و نباید منوط به طی کیلومتر و یا گذشت زمان خاص شود. |
منبع:ایسنا
دیدگاه شما؟