فولکسواگن تیراک پس از هشت سال حضور در بازار، وارد نسل دوم خود شده و اکنون با ابعادی بزرگتر، طراحی تیزتر و کابینی با تغییرات اساسی معرفی شده است. این خودرو علاوه بر نسخههای هیبرید خفیف ارتقایافته، نخستین سامانه تمامهیبرید گروه فولکسواگن را نیز در خط تولید خود خواهد داشت.
فولکسواگن تیراک پس از هشت سال حضور در بازار، وارد نسل دوم خود شده و اکنون با ابعادی بزرگتر، طراحی تیزتر و کابینی با تغییرات اساسی معرفی شده است. این خودرو علاوه بر نسخههای هیبرید خفیف ارتقایافته، نخستین سامانه تمامهیبرید گروه فولکسواگن را نیز در خط تولید خود خواهد داشت.
ظاهر تیراک جدید ضمن پایبندی به زبان طراحی نسل پیشین، جلوهای مدرنتر و جسورانهتر یافته است. بخش جلو الهامگرفته از محصولات برقی فولکسواگن است و از یک نوار LED ممتد در امتداد عرض خودرو و لوگوی نورپردازیشده بهره میبرد که جای جلوپنجره سنتی را گرفته است. سپر با ورودیهای هوای برجسته و صفحه محافظ زیرین، جلوه اسپرتتری به خودرو داده و در نمای جانبی، خط معروف «چوب هاکی» همچنان قابل مشاهده است. این بخش اکنون با سطوح نرمتر و برجستگی بیشتر گلگیرها تکمیل شده است. شیب قابلتوجه شیشه عقب و چراغهای LED پهن، حس کوپهای را به نمای عقب اضافه کردهاند. با این بازطراحی، کارایی آیرودینامیکی خودرو 10 درصد رشد کرده و ضریب درگ به 0.29 رسیده است.
تیراک در تیپهای پایه، Life، Style و R-Line ارائه میشود. نسخه R-Line با سپرهای تهاجمیتر، دیفیوزر عقب و امکان سفارش پکیج Black Style با جزئیات تیره عرضه خواهد شد. رنگهای بدنه شامل زرد، قرمز و آبی آسمانی هستند که در برخی ترکیبها سقف مشکی تضاد قابلتوجهی ایجاد میکند. طول کلی تیراک به 4373 میلیمتر رسیده که 122 میلیمتر بیشتر از نسل قبل است و فاصله محوری نیز با رشد 28 میلیمتر به 2631 میلیمتر افزایش یافته است. این تغییرات تیراک را در جایگاهی بین تایگو و تیکراس و مدلهای بزرگتر تیگوان و تایرون قرار میدهد.
داخل کابین، کیفیت کلی بهطور محسوسی به سطح مدلهای بالاتر فولکسواگن مانند تیگوان و تایرون رسیده است. داشبورد که در نسل پیشین از پلاستیک سخت ساخته شده بود، اکنون روکش پارچهای دارد و مواد باکیفیتتری در بخشهای مختلف استفاده شده است. نورپردازی محیطی، جزئیات چرم مصنوعی سوراخدار و استفاده از 20 درصد مواد پلاستیکی بازیافتی از دیگر تغییرات هستند. در مرکز داشبورد، نمایشگر مستقل سیستم چندرسانهای با دو اندازه 10.4 یا 12.9 اینچ نصب شده و نمایشگر دیجیتال پشت فرمان با اندازه 10 اینچ به همراه هدآپ دیسپلی اختیاری در دسترس است. هرچند کنترلهای لمسی همچنان وجود دارند، اما یک کلید چندمنظوره فیزیکی در کنسول میانی برای مدیریت حجم صدا، حالتهای رانندگی و نورپردازی تعبیه شده تا کاربری آسانتری فراهم شود.
امکانات سفارشی شامل صندلیهای ارگونومیک ergoActive با 14 حالت تنظیم برقی و عملکرد ماساژ و سیستم صوتی هارمن کاردون خواهد بود. از نظر فناوریهای کمکی راننده، سامانه ارتقایافته Travel Assist اکنون قابلیت تعویض خودکار خط را دارد و کنترل سرعت تطبیقی آن میتواند با پیشبینی محدودیتها عمل کند. سامانه هشدار هنگام خروج از خودرو و دستیار کمک پارک با امکان پارک کاملا خودکار تا مسافت 50 متر و قابلیت حافظه نیز اضافه شدهاند. فضای سرنشینان بهویژه برای افراد قدبلند افزایش یافته و حجم صندوق بار به 465 لیتر رسیده که 20 لیتر بیشتر از قبل است.
تیراک بر پایه پلتفرم بهروزشده MQB Evo ساخته شده و در ابتدا با دو پیشرانه هیبرید خفیف 48 ولتی از موتور 1.5 لیتری eTSI عرضه میشود. نسخه پایه 114 اسببخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و نسخه قویتر 148 اسببخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور دارد. هر دو مدل از گیربکس 7 سرعته دوکلاچه DSG بهره میبرند و سیستم هیبرید خفیف میتواند لحظاتی تا 19 اسببخار توان اضافی ایجاد کند. در ادامه، سامانه تمامهیبرید جدید شامل موتور 1.5 لیتری TSI evo2 با یک موتور برقی و باتری لیتیومیونی زیر صندلیهای عقب به خط تولید افزوده خواهد شد که در دو نسخه 134 و 168 اسببخاری با گشتاور 306 نیوتنمتر ارائه میشود. همچنین نسخه 2 لیتری TSI بهصورت استاندارد یا هیبرید خفیف و با سیستم چهارچرخ محرک در آینده بهعنوان گزینهای قدرتمندتر در دسترس قرار میگیرد.
پیشفروش فولکسواگن تیراک جدید در اروپا از پایان ماه آگوست آغاز شده و تحویلها از ماه نوامبر انجام میشود. قیمتگذاری رسمی نزدیک به زمان عرضه اعلام خواهد شد. این خودرو در بازار آمریکای شمالی عرضه نمیشود از سال 2017 تاکنون بیش از 2 میلیون دستگاه فولکسواگن تیراک در جهان فروخته شده و تنها در سال 2023 فروش آن به بیش از 292 هزار دستگاه رسیده است و این مدل را پس از تیگوان به دومین SUV پرفروش برند تبدیل کرده است.
دیدگاه شما؟