هیوندای ونیو، یکی از پرفروشترین محصولات جهانی این خودروساز کرهای، پس از گذشت شش سال از عرضه نخستین نسل خود، وارد نسل دوم شده است. این شاسیبلند کوچک که تقریباً در تمامی بازارهای مهم جهان به جز اروپا حضور دارد، در نسخه جدید خود با طراحی تازه، ابعاد کمی بزرگتر و کابینی مدرنتر به بازار […]
هیوندای ونیو، یکی از پرفروشترین محصولات جهانی این خودروساز کرهای، پس از گذشت شش سال از عرضه نخستین نسل خود، وارد نسل دوم شده است. این شاسیبلند کوچک که تقریباً در تمامی بازارهای مهم جهان به جز اروپا حضور دارد، در نسخه جدید خود با طراحی تازه، ابعاد کمی بزرگتر و کابینی مدرنتر به بازار هند معرفی شده تا موقعیت خود را به عنوان یکی از خودروهای اقتصادی محبوب هیوندای بیش از پیش تثبیت کند.
در نسل دوم، چهره ونیو دچار تغییرات چشمگیری شده است. برخلاف نسل پیشین که حالتی اسپرت داشت، طراحی جدید آن با الهام از هیوندای اکستر، حالتی چهارگوشتر و مستحکمتر پیدا کرده است. در قسمت جلو، چراغهای دوبخشی با نوارهای چراغ روز موسوم به «Twin Horn» و چراغهای LED چهارلایه که سراسر عرض جلوپنجره را میپوشانند، ظاهری مدرن و جسورانه ایجاد کردهاند. جلوپنجره بزرگ و مربعی شکل به همراه صفحه محافظ فلزی زیر سپر که نقش تزئینی و عملکردی دارد، ترکیب نمای جلویی را کامل میکند.
در نمای جانبی، طراحی گلگیرها با الگوبرداری از هیوندای توسان صورت گرفته و وجود تزئینات براق در ستون C در کنار حالت عمودیتر بدنه، استواری بیشتری به خودرو بخشیده است. تغییرات ابعادی نیز محسوس است؛ ارتفاع خودرو ۴۸ میلیمتر و پهنای آن ۳۰ میلیمتر افزایش یافته و فاصله محوری به میزان ۲۰ میلیمتر رشد کرده و به ۲۵۲۰ میلیمتر رسیده است. با این حال، طول کلی برای حفظ جایگاه قانونی در کلاس خودروهای کوچک بازار هند، همچنان برابر با ۳۹۹۵ میلیمتر باقی مانده است. در بخش عقب، چراغهای یکپارچهای دیده میشود که یادآور زبان طراحی برند اوپل هستند و در کنار صفحه محافظ بزرگ زیر سپر، نمایی منسجم و هماهنگ پدید آوردهاند. رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی با طراحی الماسی و ریلهای سقفی بلندتر، جلوه اسپرت و کاملتری به خودرو بخشیدهاند.
فضای داخلی ونیو در نسل دوم کاملاً بازطراحی شده و اکنون بر فناوری، مینیمالیسم و راحتی تمرکز دارد. مهمترین تغییر در کابین، استفاده از یک نمایشگر خمیده پانورامیک است که از دو صفحه ۱۲.۳ اینچی تشکیل شده و همزمان نقش پنل پشت آمپر دیجیتال و نمایشگر سیستم سرگرمی را ایفا میکند. طراحی جدید داشبورد با دریچههای تهویه مدرن، نوشته VENUE در قسمت شاگرد و چیدمان سادهتر دکمهها، فضای متفاوتی نسبت به نسل قبلی به وجود آورده است. کنترلهای تهویه مطبوع همچنان فیزیکی باقی ماندهاند، اما در قالبی مدرنتر و کاربرپسند چیدمان شدهاند. فرمان نیز طراحی تازهای با الهام از نماد چهار نقطهای محصولات الکتریکی آیونیک ۵ دارد.
ترکیب رنگی داخلی شامل آبی تیره و خاکستری روشن است که با نورپردازی ملایم محیطی، فضایی آرام و شیک را به وجود آورده است. روکش چرمی صندلیها علاوه بر ارتقای سطح کیفی کابین، حس لوکستری را تداعی میکند. صندلیهای عقب اکنون قابلیت تنظیم زاویه پشتی دارند و مجهز به سایهبان برای شیشهها و دریچههای اختصاصی تهویه شدهاند. افزایش فاصله محوری و طراحی جدید پشت صندلیهای جلو فضای پا را برای سرنشینان عقب بهطور محسوسی بهبود بخشیده است.
هیوندای تصمیم گرفته ترکیب پیشرانههای موجود در نسل گذشته را حفظ کند. مدلهای عرضهشده در بازار هند همچنان با سه گزینه پیشرانه ارائه میشوند: موتور ۱.۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی با توان ۸۲ اسب بخار، موتور توربوشارژ 1 لیتری بنزینی با قدرت ۱۱۸ اسب بخار و موتور ۱.۵ لیتری توربودیزل با توان ۱۱۴ اسب بخار. بر اساس تیپ انتخابی، این خودرو با جعبهدنده دستی، اتوماتیک ششسرعته با مبدل گشتاور یا نوع CVT عرضه میشود و تمامی نسخهها نیروی خود را به چرخهای جلو منتقل میکنند.
طبق اعلام رسمی هیوندای، جزئیات قیمت نسل جدید ونیو در بازار هند در تاریخ ۴ نوامبر منتشر خواهد شد و پس از آن عرضه آن در سایر بازارها بهصورت تدریجی انجام میگیرد. هنوز مشخص نیست که این نسل از ونیو به بازار آمریکای شمالی راه خواهد یافت یا خیر، اما در صورت تصمیم به عرضه در آن منطقه، احتمال میرود که این اتفاق همزمان با مدل سال ۲۰۲۷ رخ دهد، زیرا نسخه فعلی بهتازگی با تغییراتی محدود برای مدل ۲۰۲۶ بهروزرسانی شده است.



دیدگاه شما؟