نسل سوم ولوو XC90 با پیشرانه هیبریدی در راه است

.
دوشنبه - ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۷:۲۸ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
ولوو

ولوو، خودروساز سوئدی، هنوز قصد بازنشستگی برای شاسی‌بلند پرچم‌دار خود یعنی XC90 را ندارد. با وجود عرضه یک جایگزین تمام برقی، ظاهراً این مدل محبوب قرار است وارد نسل سوم خود شود.

ولوو، خودروساز سوئدی، هنوز قصد بازنشستگی برای شاسی‌بلند پرچم‌دار خود یعنی XC90 را ندارد. با وجود عرضه یک جایگزین تمام برقی، ظاهراً این مدل محبوب قرار است وارد نسل سوم خود شود. این موضوع را هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو، طی نشستی با سرمایه‌گذاران تایید کرده و به نیاز بازار به مدل جدید XC90 اشاره داشته است؛ چرا که نسل فعلی این خودرو بیش از یک دهه است که در جاده‌ها تردد می‌کند. هرچند ساموئلسون تاریخ دقیقی برای معرفی نسل جدید ارائه نکرده اما نشانه‌هایی درباره ویژگی‌های فنی آن بیان کرده است.

ولوو

بر اساس اظهارات او، نسل آینده XC90 احتمالا به سیستم هیبریدی شارژی مجهز خواهد بود، مشابه برنامه‌ای که برای مدل XC70 در بازار چین در نظر گرفته شده است. به گفته ساموئلسون، مصرف‌کنندگان اروپایی علاقه زیادی به این نوع پیشرانه دارند و خودروهای هیبرید شارژی با برد بیشتر، راهکاری مناسب برای سال‌های آینده خواهند بود؛ حتی طولانی‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد. در همین راستا، باتری بزرگ‌تر ۴۰ کیلووات‌ساعتی مدل XC70 امکان پیمایش ۱۸۰ کیلومتر را فقط در حالت برقی و طبق استاندارد CLTC فراهم می‌کند. این در حالی است که در حال حاضر مدل فیس‌لیفت XC90 T8 تنها به یک باتری ۱۸.۸ کیلووات‌ساعتی مجهز است که برد تمام برقی آن را به ۷۱ کیلومتر بر اساس استاندارد WLTP محدود می‌کند. این بدان معناست که استفاده از یک سیستم پلاگین هیبرید پیشرفته‌تر، علاوه بر جذاب‌تر کردن خودرو برای خریداران، سبب کاهش میانگین آلایندگی دی‌اکسیدکربن در مدل XC90 و محصولات دیگر ولوو خواهد شد.

با این حال، هنوز مشخص نیست که نسل سوم XC90 قرار است بر چه پلتفرمی ساخته شود. مدل فعلی بر روی معماری قدیمی SPA ولوو قرار دارد و بسیاری انتظار دارند معماری جدیدی جایگزین آن شود. یکی از گزینه‌هایی که مطرح شده، پلتفرم SMA شرکت جیلی است که ارتباطاتی با مدل XC70 نیز دارد. البته هنوز روشن نیست که آیا پلتفرم SPA2 که در مدل کاملاً برقی EX90 مورد استفاده قرار گرفته یا SPA3 که قرار است در مدل آینده EX60 به‌کار رود، قابلیت سازگاری با موتورهای غیر‌برقی را دارند یا خیر.

نسخه فعلی XC90 از اواخر سال ۲۰۱۴ وارد بازار شده و در سال ۲۰۱۹ یک به‌روزرسانی جزئی و در سال ۲۰۲۴ فیس‌لیفت قابل توجهی را تجربه کرده است. این به‌روزرسانی برای حفظ جذابیت این مدل به عنوان یک جایگزین پلاگین هیبرید مقرون‌به‌صرفه در کنار مدل EX90 کاملاً برقی انجام شد؛ مدلی که ابتدا قرار بود جانشین XC90 شود اما معرفی آن به دلیل مشکلاتی در زنجیره تأمین و نقص‌های نرم‌افزاری، با تأخیر همراه شد و تولید آن تا اواسط ۲۰۲۴ عقب افتاد.

ولوو

در سال ۲۰۲۱، ولوو رسماً اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تولید خود را کاملاً برقی کند. اما تغییرات بازار طی سال‌های اخیر و کاهش شتاب تقاضا برای خودروهای برقی موجب شد این برند سوئدی استراتژی خود را مورد بازنگری قرار دهد و عمر مدل‌های دارای موتور بنزینی یا هیبریدی را افزایش دهد. بر این اساس، علاوه بر کندی بازار خودروهای برقی، ولوو برای مقابله با تعرفه‌های جدید، برنامه‌های تولید و واردات خود را در بازارهای آمریکا و اروپا نیز تغییر داده است.

طبق گزارش‌ها، ولوو از سال ۲۰۲۷ تولید مدل XC60 را در کارخانه خود واقع در چارلستونِ آمریکا آغاز خواهد کرد و به این ترتیب محصولات وارداتی را از بازار ایالات متحده خارج می‌سازد. در همین حال، تولید شاسی‌بلند کوچک‌تر EX30 از چین به بلژیک منتقل می‌شود و مدل آینده EX60 نیز قرار است از سال ۲۰۲۶ در سوئد به تولید برسد. این تصمیمات علاوه بر انطباق با چالش‌های بین‌المللی، مسیر تازه‌ای را پیش‌روی آینده مدل‌های پرطرفدار ولوو قرار داده‌اند.

دیدگاه شما؟