مدیرکل دفتر مقررات و صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران تایید کرد که مجلس شورای اسلامی با تعیین سهمیه مشخص، نقش محوری در سازوکار واردات خودرو در سال جاری دارد. این اقدام با هدف تنظیم بازار، جلوگیری از واردات بیرویه، کاهش قیمتها، افزایش رقابت و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی صورت گرفته است. نمایندگان مجلس نیز بر ضرورت کاهش دخالت دولت در صنعت خودرو و فراهم آوردن حق انتخاب برای مصرفکنندگان تاکید کردهاند.
در نخستین روز هفته، نرگس باقری زمردی- مدیرکل دفتر مقررات و صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران، بر این ادعا صحه گذاشت. به گفته وی، «مجلس شورای اسلامی در قالب یک سهمیه که برای این واردات در نظر گرفته، تعیین کرده که میزان مشخصی از این خودروها بتوانند وارد کشور شوند.». این اظهارات مُهر تاییدی بر نقش پررنگ مجلس در تعیین سازوکار واردات خودرو در سال جاری میزند.
ظاهرا هدف از این سهمیهبندی، تنظیم بازار و جلوگیری از واردات بیرویه خودرو عنوان شده است. روز گذشته هم اظهاراتی از دو نماینده مجلس در رسانهها منتشر شد که آنها را هم میتوان در راستای تحقق همین اهداف دانست. شهباز حسنپور بیگلری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با خانه ملت ضمن اشاره به مصوبه مجلس برای ساماندهی واردات خودرو، عنوان کرد: «وضعیت بازار خودرو از طریق اجرای مصوبه مجلس برای واردات خودرو قابل اصلاح خواهد بود، چراکه هم به کاهش قیمت خودرو و هم ایجاد رقابت در این حوزه و در پی آن ارتقای کیفیت تولیدات داخلی منتهی خواهد شد.».
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تنها کسی نبود که در این زمینه اظهارنظر کرد، جبار کوچکینژاد- نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با تاکید بر این نکته که دخالتهای دولت در صنعت خودرو باید کاهش پیدا کند، درباره نتیجه این امر به خبرگزاری مهر گفته که در این صورت مصرفکننده هم میتواند خودروی مورد نیاز خود را از بین خودروهای وارداتی و داخلی انتخاب کند.
منبع: دنیای اقتصاد
دیدگاه شما؟