نوزدهمین دوره نمایشگاه خودرو اصفهان در آبانماه ۱۴۰۴ برگزار شد و میزبان مجموعهای از تازهترین و متنوعترین محصولات صنعت خودروی کشور بود. این رویداد با حضور چشمگیر شرکتهای بزرگ واردکننده، مونتاژکننده و تولیدکننده وسایل نقلیه سواری، کار و تجاری، بار دیگر به عنوان یکی از مهمترین گردهماییهای خودرویی کشور شناخته شد. این نمایشگاه به همت […]
نوزدهمین دوره نمایشگاه خودرو اصفهان در آبانماه ۱۴۰۴ برگزار شد و میزبان مجموعهای از تازهترین و متنوعترین محصولات صنعت خودروی کشور بود. این رویداد با حضور چشمگیر شرکتهای بزرگ واردکننده، مونتاژکننده و تولیدکننده وسایل نقلیه سواری، کار و تجاری، بار دیگر به عنوان یکی از مهمترین گردهماییهای خودرویی کشور شناخته شد.
این نمایشگاه به همت شرکت مدیریت رویداد و نمایشگاه رونق برگزار شد و عموم علاقهمندان توانستند از اول تا چهارم آبان، در ساعات ۱۵ تا ۲۱، از غرفه شرکتهای مختلف در محل نمایشگاه بینالمللی شهر اصفهان بازدید کنند و از نزدیک با محصولات جدید بازار آشنا شوند.
ایران خودرو؛ از تارا توربو تا پلتفرم هیبرید eRUN
در نوزدهمین دوره نمایشگاه خودروی اصفهان، گروه صنعتی ایرانخودرو با نمایش چند محصول جدید و فناوریهای نوین، حضوری متفاوت و پررنگ را رقم زد. مهمترین بخش حضور این خودروساز، رونمایی از نخستین پلتفرم هیبرید کامل ساخت ایران با نام IKCO eRUN بود که قرار است در خودروهای تارا هیبرید و ریرا هیبرید مورد استفاده قرار گیرد.
پلتفرم هیبرید eRUN ترکیبی از موتور بهینهشده TU5 با فناوری اتکینسون، موتور الکتریکی و گیربکس DHT است. موتور بنزینی TU5 AT با حجم ۱۵۸۷ سیسی، توان تولید ۱۰۸ اسببخار قدرت و ۱۳۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد، در حالی که موتور الکتریکی این مجموعه ۱۵۵ اسببخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. واحد ژنراتور سیستم نیز توانایی بازیابی انرژی ترمزها و تبدیل انرژی مکانیکی به برق را با توان ۱۳۶ اسببخار و گشتاور مقاومتی ۱۵۰ نیوتنمتر دارد.
تارا هیبرید نخستین خودرویی است که از این پلتفرم بهره میبرد و طبق اعلام ایرانخودرو، میتواند شتاب صفر تا صد کیلومتر را در ۷.۸ ثانیه ثبت کند و مصرف سوخت متوسط آن به ۴.۸ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد.
از سوی دیگر ایرانخودرو در این نمایشگاه از لوکسترین محصول خود با نام سفیر R7 نیز رونمایی کرد. این کراساوور جدید در حقیقت نسخه ریبرندشده هونگچی HS3 است که اکنون بهصورت مونتاژی در خطوط تولید ایرانخودرو آماده عرضه میشود. سفیر R7 نخستین بار در نمایشگاه مشهد معرفی شد و اکنون با هدف گسترش سبد محصولات لوکس ایرانخودرو در اصفهان نیز به نمایش درآمده است.
سفیر R7 در دو نسخه بنزینی و پلاگینهیبرید تولید خواهد شد. نسخه بنزینی از موتور ۲ لیتری توربوشارژ TGDI با توان ۲۵۲ اسببخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتنمتر بهره میبرد که از طریق جعبهدنده ۸ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ نیرو میفرستد. این خودرو با مصرف ترکیبی ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر، به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
نسخه پلاگینهیبرید سفیر R7 از ترکیب موتور بنزینی ۱۵۰ اسببخاری با موتور برقی ۲۲۳ اسببخاری استفاده میکند و در مجموع ۲۹۲ اسببخار قدرت و ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. انتقال نیرو در این مدل از طریق گیربکس DHT به چرخهای جلو انجام میشود و خودرو قادر است در ۷.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت این نسخه بر اساس چرخه WLTC تنها ۵.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است.
دیگر محصول برجسته ایرانخودرو در نمایشگاه امسال، شوال ۲ بود که بهعنوان جدیدترین شاسیبلند این شرکت معرفی شد. شوال ۲ در واقع نسخهای از هاوال جولیون پرو است که با همکاری هاوال چین در ایران مونتاژ خواهد شد.
شوال ۲ در دو نسخه بنزینی و هیبریدی عرضه خواهد شد. نسخه بنزینی از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم بهره میبرد که ۱۷۴ اسببخار قدرت و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و نیرو را از طریق جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میکند. نسخه هیبریدی نیز با ترکیب موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و موتور برقی ۱۵۴ اسببخاری، در مجموع ۱۸۸ اسببخار قدرت و ۳۷۵ نیوتنمتر گشتاور ارائه میدهد. انتقال نیرو در این مدل توسط گیربکس DHT انجام میشود.
گروه بهمن؛ شوال ۶ رونمایی شد
غرفه گروه بهمن در این نمایشگاه یکی از بزرگترین غرفهها بود و مجموعهای کامل از خودروهای سواری، تجاری سبک و سنگین و مدلهای وارداتی را به نمایش گذاشت. در بخش سواری، خودروهایی مانند فیدلیتی، شوال ۶ و پیکاپ کاپرا B در معرض دید علاقهمندان قرار گرفتهاند. همچنین بهمندیزل، زیرمجموعه تجاری گروه بهمن، با نمایش انواع کامیونتها، کامیونها، اتوبوسهای شهری و بینشهری و کشندههای سنگین خود، حضور فعالی در این رویداد داشت. در کنار این محصولات، کشنده بایک X9 نیز از جمله خودروهایی است که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد.
شرکت بیامکارز نیز بهعنوان نماینده محصولات وارداتی گروه بهمن، با برندهای مطرحی همچون هونگچی و مزدا EZ6 در نمایشگاه حضور یافته و خودروهای جدید خود را در معرض بازدید عموم قرار داد.
یکی از مهمترین محصولات گروه بهمن در این نمایشگاه، شوال ۶ بود. این خودرو که بر پایه هاوال H6 هیبریدی توسعه یافته، در واقع نسخهای بومیسازیشده از این خودروی چینی محسوب میشود که با نشان و برند شوال عرضه خواهد شد. گروه بهمن پیشتر برنامه مونتاژ و داخلیسازی این خودرو را آغاز کرده و نمونههای اولیه آن را نیز تولید کرده بود. از نظر طراحی ظاهری و جزئیات فنی، شوال ۶ کاملاً مشابه هاوال H6 هیبریدی است و تنها تفاوت آن در تغییر لوگوهای روی بدنه و جلوپنجره خلاصه میشود.
شوال ۶ از ترکیب یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی با توان ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر، به همراه یک موتور برقی با توان ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر بهره میبرد. نیروی حاصل از هر دو پیشرانه از طریق گیربکس DHT مخصوص خودروهای هیبریدی به چرخهای جلو منتقل میشود.
تیگارد موتور با BYDهای جدید
تیگارد موتور مجموعهای کامل از محصولات خود را در یکی از بزرگترین غرفههای نمایشگاه اصفهان به نمایش گذاشت. محصولات ارائهشده از سوی این شرکت شامل تیگارد X35، خودروهای مدرن و پرطرفدار برند بیوایدی (BYD) شامل بیوایدی چین L، بیوایدی سانگ پلاس پلاگین هیبرید مدل 2025 مجهز به سامانه خودران چشم خدا و نیز ونوسیا ویآنلاین است که هر یک با طراحی و ویژگیهای خاص خود توجه بازدیدکنندگان را جلب کردهاند.
از اتفاقات قابلتوجه در این غرفه، رونمایی از مدل جدید بیوایدی سانگ پلاس ۲۰۲۵ است که برای نخستین بار توسط تیگارد موتور در معرض دید عموم قرار گرفته است. این خودرو با بهرهگیری از فناوری پیشرفته موسوم به «چشم خدا»، نمایانگر سطح بالایی از نوآوری و فناوری روز صنعت خودروسازی چین است.
بیوایدی سانگ پلاس یکی از موفقترین کراساوورهای چینی در بازار جهانی محسوب میشود. سانگ پلاس طی سالهای اخیر توانسته با فروش قابلتوجه، جایگاه ویژهای در میان محصولات شرکت بیوایدی و نیز در بازار خودروهای هیبریدی و الکتریکی بهدست آورد.
پس از عرضه نسخه ۲۰۲۵ این خودرو توسط تیگارد موتور در ایران، اکنون این شرکت نسخه جدیدتری از آن را نیز وارد کشور کرده است؛ نسخهای که علاوه بر فناوری چشم خدا، تغییرات قابلتوجهی در حوزه تجهیزات و آپشنها دارد و تجربهای مدرنتر از رانندگی را ارائه میدهد.
کراساوور پلاگین هیبرید بیوایدی سانگ پلاس از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی تنفس طبیعی بهره میبرد که توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در کنار موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی قدرتمند نیز تعبیه شده است که در حالت بیشینه میتواند ۲۱۸ اسب بخار توان و ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور را تولید کند. انتقال نیرو در این خودرو از طریق یک گیربکس E-CVT به چرخهای جلو انجام میگیرد و ترکیب دو نیروی احتراقی و الکتریکی، عملکردی روان، کممصرف و پویایی بالا را برای سانگ پلاس به ارمغان آورده است.
فرداموتورز و سدان جدید نوو A05
فرداموتورز با عرضه سدان نوو A05 محصول جدید چانگان، چهرهای مدرن از خودروهای هیبریدی شهری را نشان داد. این خودرو با قوای محرکه ۲۱۵ اسب بخاری و برد برقی ۱۱۵ کیلومتر، در کنار کابین دیجیتالی و طراحی فستبک اسپرت، نمایشی از فناوری روز خودروهای چینی در بازار ایران ارائه داد.
سروش موتور و محصولات لوکس وویا
سروش موتور نیز با برند لوکس وویا (Voya) که زیرمجموعه دانگفنگ چین است، دو محصول فری (Free) و دریم (Dream) را به نمایش گذاشت. وویا فری، کراساوور پلاگین هیبریدی لوکس با توان ۴۹۰ اسب بخار و شتاب ۴.۵ ثانیهای، کابینی پیشرفته با صفحهنمایش سهگانه، نورپردازی هوشمند و صندلیهای ماساژور دارد. وویا دریم نیز با قوای محرکه هیبریدی ۵۶۳ اسب بخار و برد برقی ۲۳۶ کیلومتر، مینیونی خانوادگی و لوکس است که با امکاناتی مانند تهویه سهمنطقهای و نمایشگرهای عریض، تجربهای ممتاز فراهم میکند.
آرتابان موتور با معرفی آرتان و توکا
در بخش محصولات مونتاژی، آرتابان موتور دو خودروی جدید آرتان و توکا را به نمایش گذاشت. این دو محصول جدید در کلاس قیمتی اقتصادی قرار دارند و به ترتیب نیاز مشتریان بازار سدان و کراساور را پوشش میدهند.
آرتان، سدان جدید مونتاژی آرتابان موتور، مجهز به موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که توان تولید ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. انتقال نیرو از طریق گیربکس CVT انجام شده و چرخهای جلو محرک خودرو هستند. مصرف سوخت ترکیبی این سدان کمتر از ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده و سیستم تعلیق آن شامل مکفرسون در محور جلو و نیمهمستقل در محور عقب است.
در بخش وارداتی نیز، این شرکت GAC امپو هیبریدی را به نمایش گذاشت؛ خودرویی که پیش از این تنها نسخه بنزینی آن در بازار ایران حضور داشت.
امپو هیبرید نیز مجهز به پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با پاشش مستقیم سوخت است که توان تولید ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. موتور الکتریکی این خودرو در کنار موتور بنزینی توانایی تولید ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد که در مجموع ۲۳۸ اسب بخار قدرت به چرخهای جلو منتقل میشود. مصرف سوخت ترکیبی امپو هیبرید ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و سیستم انتقال قدرت آن از نوع DHT است که ترکیب توان موتور بنزینی و برقی را مدیریت کرده و همزمان باتری را شارژ میکند.
خودروسازان راین با محصولات فولکس واگن و سئات
شرکت خودروسازان راین محصولات وارداتی و مونتاژی خود را از دو برند سئات و فولکس واگن به نمایش گذاشت تا بازدیدکنندگان بتوانند علاوه بر مشاهده خودروها، با مشخصات فنی و امکانات رفاهی آنها از نزدیک آشنا شوند.
لئون، جدیدترین محصول سئات، بهزودی توسط خودروسازان راین وارد بازار ایران خواهد شد. طراحی ظاهری جذاب، ابعاد مناسب برای رانندگی شهری و پیشرانه کممصرف از ویژگیهای برجسته لئون محسوب میشود.
نسخه عرضهشده در ایران به پیشرانه هیبرید خفیف مجهز است که شامل موتور بنزینی ۹۹۹ سیسی سه سیلندر توربوشارژ و موتور برقی ۴۸ ولتی میشود. این ترکیب توان تولید حداکثر ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد که از طریق گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه (DSG) به چرخهای جلو منتقل میشود.
سئات آتکا نیز به عنوان محصول دیگری از این برند توسط خودروسازان راین در نمایشگاه اصفهان معرفی شد. این خودرو مبتنی بر پلتفرم MQB A1 گروه فولکس واگن است و با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ TSI قادر به تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور است. جعبهدنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DSG) همراه با سیستم دو دیفرانسیل، توان را به هر چهار چرخ منتقل میکند.
علاوه بر این، دو نسخه از فولکس واگن ID.4، شامل تیپ پرو و پیور پلاس، نیز در غرفه شرکت راین به نمایش درآمدند. هر دو نسخه به موتور برقی ۱۵۰ کیلوواتی (معادل ۲۱۰ اسب بخار) روی محور عقب مجهز هستند و گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر تولید میکنند. باتری ۸۴.۸ کیلوواتساعتی این خودروها امکان پیمایش تا ۶۰۰ کیلومتر را فراهم میآورد و شتاب صفر تا صد آنها ۸.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و عقب مولتیلینک است. از نظر فنی، این دو تیپ تفاوتی با یکدیگر ندارند و امکانات مشابهی ارائه میدهند.
آرین دیزل؛ معرفی کامیونت جک ۱۲ تن
شرکت آرین دیزل، بهعنوان نماینده عرضه محصولات تجاری جک در ایران، طی سالهای اخیر توانسته است با عرضه کامیونتها و خودروهای کارآمد، جایگاه قابلتوجهی در بازار خودروهای تجاری کشور به دست آورد و سهم مهمی در توسعه ناوگان حملونقل ایفا کند. این شرکت پس از معرفی و رونمایی از کامیونت جک ۱۲ تن، اکنون نسخههایی از این خودرو را با کاربریهای جدید وارد بازار کرده است.
کامیونت ۱۲ تن جک نخستین مدل در این رده وزنی است که با گیربکس تماماتوماتیک در ایران تولید شده و بهعنوان نقطه عطفی در صنعت خودروهای تجاری کشور شناخته میشود. این کامیونت از پیشرانه ۴.۵ لیتری کامینز بهره میبرد و بر پایه پلتفرمی تقویتشده طراحی شده است تا پاسخگوی نیازهای حملونقل شهری و بینشهری با استانداردهای جدید باشد.
با استقبال گسترده از این مدل، آرین دیزل دو نوع کاربری تخصصی و پرتقاضا را برای این کامیونت توسعه داده است. یکی از آنها کاربری آتشنشانی است که به تجهیزات ایمنی و امدادی مجهز شده و دیگری کاربری مسقف ایزوله ویژه حمل مواد غذایی محسوب میشود. این دو نسخه در جریان نمایشگاه اخیر در اصفهان معرفی شدند و با توجه به توان فنی جک ۱۲ تن، پیشبینی میشود سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.
آفتاب دیزل؛ معرفی کشنده جدید T-Mark
شرکت آفتابدیزل با حضور در نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی خودرو اصفهان، از اولین محصول جدید خود با نام T‑MARK رونمایی کرد و به جمع سازندگان کشندههای سنگین کشور پیوست.
کشنده T‑MARK نخستین کشنده تولیدی این برند نوپا محسوب میشود و بهعنوان کممصرفترین کشنده بازار ایران معرفی شده است.
در قلب T‑MARK، موتور جدید کامینز قرار دارد. این موتور ۶ سیلندر ۱۳ لیتری مجهز به توربوشارژر و اینترکولر، توان تولید ۵۱۰ اسببخار نیرو و ۲۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. انتقال نیرو بهوسیله گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک ZF انجام میشود میدهد. وزن ناخالص این کشنده ۴۴ تن اعلام شده و سامانه ایمنی ADR برای حمل مواد خطرناک نیز در آن گنجانده شده است.




















دیدگاه شما؟