در سال های اخیر بحث عرضه خودرو در بورس کالا به یکی از روش های مناسب فروش تبدیل شده و هرچند با مخالفت برخی نهادها عرضه و فروش خودرو از طریق بورس کالا با محدودیت مواجه شده اما کارشناسان و فعالان اقتصادی و بازار سرمایه این روش را راهی برای فرار از رانت و ایجاد شفافیت در معاملات عنوان می کنند.
به گزارش اتومدیا، سابقه عرضه خودرو در بورس کالا هرچند محدود و کوتاه بود اما تجربه خوبی به یادگار گذاشت تا جایی که پس از مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا، دیدگاه های متناقضی مطرح و همه خواستار ادامه این روش فروش بودند.
پس از توقف عرضه خودرو در بورس کالا و فروش با تکیه بر روش منسوخ قرعهکشی، دست مصرف کنندگان واقعی از خرید خودرو کوتاه شد این در حالی بود که پیش از این با عرضه خودرو در بورس و کشف واقعی قیمت خودرو ضمن کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار شاهد حذف دلالی و واسطه گری از بازار بودیم . پیش از این نیز کارشناسان تاکید کرده بودند که در صورت عرضه خودروهای عرضه شده در قرعهکشیها در بورس کالا، رانت فروش خودرو حذف خواهد شد که در عمل نیز شاهد تحقق این موضوع بودیم.
عرضه خودرو در بورس نه تنها به نفع خودروساز و مصرف کننده بود بلکه مزیت این روش نسبت به قرعهکشی برای دولت، پرداخت مالیات و خروج دلالان بود.
اگر مزیت های عرضه خودرو در بورس را بررسی کنیم بدون شک شفافیت را باید نقطه عطف این مدل از فروش خودرو بدانیم. بورس کالا بازاری شفاف است که در آن رفتار خریدار و فروشنده به روشنی قابل ارزیابی است و این امر ابهامی در عرضه، فروش و حتی قیمت باقی نمی گذارد.
از دیگر مزیت های بورس کالا ایجاد امکان برای مصرف کننده واقعی است تا بتواند محصول مورد نظر خود را خریداری کند.
نکته قابل توجه عرضه خودرو در بورس الزام خودروساز برای تحویل به موقع محصول به خریدار است چرا که تاخیر، در خرید از بورس کالا معنایی ندارد که دلیل آن بالا بودن سود تاخیر نسبت به عرضه عمومی است بنابراین خودروساز موظف است در موعد مقرر نسبت به تحویل خودرو اقدام کند.
از دیگر مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا می توان به نبود محدودیت در ثبت سفارش مشتری اشاره کرد. از آن جا که خرید در بورس کالا از طریق بسترهای مجازی امکانپذر است، این امکان را ایجاد می کند که متقاضی خرید خودرو در هر جایی سفارش و قیمت خود را ثبت کند بناب این نیازی به حضور فیزیکی در محل خاصی نیست.
پایین بودن قیمت خرید محصول در بورس کالا نسبت به بازار و همچنین شفافیت در تعداد عرضه و در مجموع نوع خرید در بورس کالا را نیز باید از دیگر مزایای عرضه خودرو در بورس کالا دانست.
هرچند در حال حاضر برخی خودروهای خاص در بورس کالا عرضه می شوند اما حمایت ها و درخواست ها برای عرضه خودروهای سواری در بورس و فروش با تکیه بر کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد در شرایطی که خودروسازان همچنان در انجام تعهدات خود ناتوان هستند و بازار به دلیل کمبود و عدم عرضه کافی با تکانه های قیمتی دست به گریبان است، عرضه خودرو در بورس کالا می تواند ضمن کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد، شفافیت در عرضه و قیمت گذاری را رقم زده و کاهش رانت و واسطه گری را به همراه داشته باشد. بدون شک با تکیه بر این روش فروش، شاهد مدیریت بهینه نقدینگی در خودروسازی و کنار رفتن تقاضای کاذب در کنار تسهیل دسترسی مصرف کنندگان واقعی و جلوگیری از زیان تولیدکنندگان خواهیم بود. بنابراین می توان مزایای عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان روشی موقت برای ساماندهی بازار خودرو قابل توجه دانست.
دیدگاه شما؟