درحالیکه بالاخره بعد از کش و قوسهای فراوان واردات خودرو باز شده است گزینههای متعددی پیش روی خریداران قرار دارد که تصمیمگیری را برای آنها سخت میکند. در این نوشتار قصد داریم تا دو سدان کامپکت ژاپنی را کنار یکدیگر قرار دهیم تا به شما نشان دهیم چرا هوندا سیتی گزینه بهتری است. معرفی هوندا […]
درحالیکه بالاخره بعد از کش و قوسهای فراوان واردات خودرو باز شده است گزینههای متعددی پیش روی خریداران قرار دارد که تصمیمگیری را برای آنها سخت میکند.
در این نوشتار قصد داریم تا دو سدان کامپکت ژاپنی را کنار یکدیگر قرار دهیم تا به شما نشان دهیم چرا هوندا سیتی گزینه بهتری است.
معرفی هوندا سیتی
هوندا سیتی برای اولین بار سال ۱۹۸۱ بر روی خط تولید هوندا قرار گرفت و حالا نسل هفتم آن از سال ۲۰۱۹ در چند سایت تولید میشود.
این سدان اقتصادی که توسط شرکت آذریوردسال به بازار ایران عرضه میشود، اخرین نمونه از سیتی است که پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی دارد که ۱۲۱ اسببخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این میزان نیرو و قدرت توسط گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
از نظر ابعاد، هوندا سیتی ۴۵۶۸ میلیمتر طول، ۱۷۴۸ میلیمتر عرض، ۱۴۵۸ میلیمتر ارتفاع و از همه مهمتر ۲۵۹۰ میلیمتر فاصله بین دو محور دارد که باعث شده فضای کابین این سدان کامپک به طرز چشمگیری دلباز و جادار باشد.
مصرف سوخت این پیشرانه با رانندگی نرمال تنها ۵.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است وبه صورت کلی و ترکیبی ۶.۲ لیتر بنزین مصرف میکند. همین موضوع باعث میشود هوندا سیتی تبدیل به یکی از گزینههای اقتصادی و مقرون به صرفه بازار در سگمنت وارداتیها باشد.
از امکانات این خودرو میتوان به ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل در سربالایی، کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور نور، دیلایت، رینگهای آلومینیومی، حالت اکونومی، ۴ اسپیکر، شیفتر تعویض دنده از پشت فرمان، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر مرکزی ۸ اینچ با قابلیت ساپورت اندروید اتو و اپل کار پلی و ۲ خروجی USB اشاره کرد.
معرفی تویوتا کرولا
تویوتا برای اولین بار کرولا را سال 1961 بر روی خط تولید برد. این خودرو از آن سال تا به امروز در 12 نسل تولید شده که آخرین نسل آن با شرکتهای مختلف به بازار عرضه میشود.
این سدان کامپکت از پیشرانه مشابه تویوتا CHR توربو بهره میبرد که از نوع ۱.۲ لیتر توربو است که ۱۱۶ اسببخار قدرت و ۱۸۵ نیوتنمتر گشتاور ایجاد میکند. این میزان نیرو و گشتاور توسط گیربکس CVT ده سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود.
کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط، حفظ بین خطوط، نمایشگر مرکزی ۹ اینچ، ۸ ایربگ، ترمزهای دیسکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نوربالا اتوماتیک و… از امکانات مهم این خودرو محسوب میشود.
مقایسه سیتی و کرولا
نسل آخر تویوتا کرولا سال 2018 روی خط تولید رفته و هوندا نیز نسل آخر سیتی را سال 2019 بر روی خط برده که همین تفاوت یکسال، به خوبی در طراحی هر دو خودرو قابل مشاهده است. طراحی هوندا سیتی پختهتر و هماهنگ با دیگر محصولات این شرکت است در حالیکه کرولا ساز خود را در لاین آپ تویوتا میزند و طراحی آن چنگی به دل نمیزند و همچنان ساده تلقی میشود.
از نظر قوای فنی، هوندا سیتی دست بالاتر را دارد خصوصا زمانی که متوجه میشوید با توجه به خروجی قدرتمندتر قیمت ارزانتری نسبت به کرولا دارد.
در بحث فضای داخلی این تویوتا کرولا است که با فاصله بین دو محور 2.7 نسبت به هوندا سیتی فضای بیشتری را در اختیار قرار میدهد اما سیتی نیز با فاصله بین دو محور 2.6 یکی از بهترینهای در سگمنت خود است.
اگر به سراغ لیست آپشنها بروید، هر دو خودرو شبیه به یکدیگر هستند اما باز نیاز به یادآوری است که شما با مبلغ کمتری میتوانید این امکانات را در اختیار داشته باشید.
از نظر مصرف سوخت هر دو خودرو در یک اندازه هستند که وزن سبک سیتی نقش بسزایی در این مهم دارد.
وزن کم نتنها در بخش مصرف سوخت بلکه در بحث شتاب اولیه نیز به سیتی کمک شایانی کرده تا بتواند نسبت به رقیب خود بسیار خوب عمل کند.
شاید تا اینجا به نظر برسد که هوندا سیتی و کرولا 1200 بسیار نزدیک به یکدیگر هستند و تنها راه انتخاب سلیقه و اختلاف قیمت این دو باشد اما دو نکته بسیار مهم باعث برتری هوندا سیتی در مقابل کرولا میشود.
هوندا سیتی بر خلاف تویوتا کرولا در کارخانه چین و تحت جوینت ونچر تولید نمیشود و سفارش اروپا است.
برخلاف تویوتا، هوندا را به صورت تخصصی و در سبد کامل تنها شرکت آذریوردسال به ایران وارد میکند و از این رو شما برای خرید گمراه نمیشوید اما از این نکته مهمتر بحث سلامت خودروها است؛ تمامی هونداها از جمله سیتی به صورت PDI سبز به ایران وارد میشوند اما اکثر تویوتا کرولاها با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند که به واسطه PD] قرمز بودن آنها رخ میدهد.
اگر میخواهید سرمایه شما و کالای دریافتی در مقابل پول پرداختی هدر نرود به سراغ تویوتا کرولا وارداتی نروید و یا حداقل در خصوص شرکت عرضه کننده آن تحقیق کنید.
دیدگاه شما؟