شرکت خودروسازی رنو از جدیدترین محصول خود با نام Trafic E‑Tech Electric رونمایی کرده است. این خودرو نسخهای تمامبرقی از ون مشهور ترافیک به شمار میآید که با تکیه بر فناوریهای روز و طراحی مدرن، قرار است اواخر سال آینده وارد مرحله تولید شود.
ون برقی رنو ترافیک به یک موتور الکتریکی با توان ۲۰۱ اسببخار و گشتاور ۳۴۵ نیوتنمتر مجهز است که در محور عقب نصب شده است. رنو برای ترافیک برقی دو نوع باتری در نظر گرفته است: نسخه نخست از ترکیب نیکل، منگنز و کبالت بهره میبرد و طبق استاندارد جهانی WLTP میتواند با یک بار شارژ تا حدود ۴۵۰ کیلومتر بپیماید. نسخه دوم که عرضه آن در مراحل بعدی انجام خواهد شد، باتری فسفات آهن لیتیوم (LFP) دارد و با وجود قیمت پایینتر، توان پیمایش ۳۵۰ کیلومتر را فراهم میسازد.
این خودرو از سیستم الکتریکی ۸۰۰ ولتی استفاده میکند که شارژ سریع از ۱۵ تا ۸۰ درصد را تنها در حدود ۲۰ دقیقه ممکن میسازد. همچنین فناوریهای V2L برای تأمین برق تجهیزات جانبی و V2G برای بازگرداندن انرژی به شبکه برق در ساختار آن پیشبینی شده است.
در بخش طراحی، رنو ضمن حفظ اصالت ظاهری خانواده ترافیک، نمایی مدرن و همراستا با زبان طراحی جدید خود ارائه داده است. در قسمت جلو، نشان نورانی رنو میان نوارهای نور موسوم به «light guides» و چراغهای راهنمای باریک جای گرفته است. چراغهای اصلی در پایین سپر قرار دارند و جلوهای متمایز به خودرو بخشیدهاند. تزئینات پلاستیکی مشکی، خط جانبی پویاتر و درهای عقب نامتقارن، از جمله ویژگیهای طراحی بدنه هستند. چراغهای سهبعدی عقب و درهای جانبی بزرگ به گونهای ساخته شدهاند که امکان بارگیری آسان پالتهای استاندارد اروپایی را فراهم کنند.
رنو این ون برقی را در دو نسخه عرضه خواهد کرد: مدل L1 با طول ۴۸۷۰ میلیمتر و گنجایش بار ۵.۱ متر مکعب، و مدل L2 که با افزایش ۴۰۰ میلیمتری در فاصله محوری قادر است ۵.۸ متر مکعب بار حمل کند. ارتفاع هر دو نسخه ۱۹۰۰ میلیمتر است تا ورود بدون محدودیت به پارکینگهای زیرزمینی برای آنها ممکن باشد.
در فضای داخلی، اگرچه تمرکز بر جنبه باربری حفظ شده، اما طراحی کابینی کارآمد و مدرن با سه صندلی جلو، داشبورد لولهای شکل و فرمان سهشاخه دیده میشود. صندلیها با روکش پارچهای در طرح آبی جین و دوخت خاکستری متضاد تزئین شدهاند و فضاهای متعددی برای نگهداری وسایل تعبیه شده است. بخش دیجیتال کابین شامل نمایشگر دیجیتال ۱۰ اینچی روبهروی راننده و صفحه نمایش مرکزی ۱۲ اینچی است که اندکی به سمت راننده متمایل شده است.
سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو، از ناوبری هوشمند مخصوص خودروهای تجاری بهره میبرد که با توجه به ابعاد و وزن خودرو، مناسبترین مسیرها را پیشنهاد میدهد. همچنین برنامهریز مسیر شارژ نقاط مناسب برای توقف و شارژ را به راننده معرفی میکند.
از دیگر ویژگیهای فنی قابل توجه، شعاع گردش مشابه رنو کلیو است که برای خودرویی در این اندازه، عددی قابل توجه محسوب میشود. در ساخت ترافیک برقی بیش از ۲۳ درصد از مواد بازیافتی استفاده شده تا با سیاستهای زیستمحیطی رنو و اهداف پایداری این شرکت همسو باشد.
قرار است تولید این ون برقی در کارخانه سندوویل (Sandouville) در کنار نسخههای درونسوز انجام گیرد و آغاز تولید انبوه آن برای پایان سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.

















دیدگاه شما؟