هوندا سیویک تایپ R کمکم از بازار اروپا کنار میرود. با این وجود، هوندا به جای آن که برای پایان حضور این مدل محبوب اندوهگین باشد، نگاه خود را به آینده معطوف کرده و به نظر میرسد مسیر آینده این خودرو با فناوریهای نوین و بهویژه برقی شدن گره خورده است.
در حال حاضر، هنوز مشخص نیست که این تحول به سوی الکتریکی شدن، به شکل یک مدل هیبریدی خواهد بود یا اینکه شاهد یک خودروی کاملاً برقی خواهیم بود؛ مشابه کاری که هیوندای با مدل آیونیک 5N انجام داد. علت خروج تایپ R از اروپا، مطابقت نداشتن آن با مقررات جدید اتحادیه اروپا بر اساس قانون GSR2 است؛ قانونی که نصب سامانه پایش راننده را روی تمام خودروها الزامی کرده است.
در شرایطی که نسل کنونی تایپ R رفتهرفته در اروپا به پایان راه خود نزدیک میشود، همچنان هوندا این خودرو را در بازارهای آمریکا و ژاپن عرضه خواهد کرد. با این حال، اگر قرار باشد تایپ R در آینده و در قالب نسلی نو به بازار برگردد، این احتمال مطرح است که بازگشت آن در قالب یک خودروی تمامبرقی باشد.
در یکی از گفتوگوهای اخیر، تومویوکی یاگامی، مدیر پروژه هوندا Prelude، اشاره کرد که آینده تایپ R صرفاً به موتورهای بنزینی توربو محدود نخواهد بود. به گفته وی، تایپ R در آینده میتواند شکلهای مختلفی پیدا کند که بسته به نیاز بازار باشد، و این مدل فقط متکی به پیشرانه توربو نیست. او تأکید کرد که جوهر و ماهیت تایپ R در بیشینهسازی عملکرد دینامیکی خودرو تعریف میشود و الزاماً به مشخصات فنی پیشرانه وابسته نیست.
این دیدگاه با آنچه مرکز خودروهای برقی هوندا در نمایشگاه فناوری CES اوایل سال جاری مطرح کرد، همسو است. رئیس توسعه خودروهای برقی هوندا، در توضیح درباره یک تایپ R برقی آینده گفت که موتورهای الکتریکی معادله را کاملاً دگرگون میکنند. دیگر خبری از موتورهای VTEC با دور موتور بالا، صدای خاص توربو و آن نشانههای صوتی که همواره برای هواداران هیجانانگیز بود، وجود ندارد. چالش اصلی این است که چگونه میتوان ویژگیهای سنتی تایپ R را به تجربهای جدید و هیجانانگیز در قالب خودروهای برقی منتقل کرد. آکیاوا معتقد است که تنها قدرت مهم نیست؛ بلکه صدا، لرزش، شتاب و تجربه انسانی همگی بخشی از لذت واقعی رانندگی هستند.
هوندا گامهای جدی برای ورود به دوران برقی شدن برداشته است و قرار است از سال 2026 دو مدل جدید شامل یک سدان از سری صفر و یک شاسیبلند سایز متوسط را روانه بازار کند. این خودروها، نخستین محصولات از هفت مدل جدیدی خواهند بود که بر پایه پلتفرم نسل آتی خودروهای برقی هوندا ساخته میشوند.
هرچند نسخه تایپ R برای این مدلها هنوز به طور رسمی تأیید نشده است، اما پیشبینی میشود این پلتفرم جدید توان خروجیای تا ۴۸۰ اسببخار را پشتیبانی کند؛ قابلیتی که دست هوندا را برای ساخت یک هاچبک برقی پرفورمنس در آینده کاملاً باز میگذارد و میتواند زمینهساز بازگشت باشکوه تایپ R با قلبی تمام برقی باشد.
دیدگاه شما؟