پایان پروژه تراموا در تهران؛ متروباس‌های برقی جایگزین شدند

.
دوشنبه - ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۳:۴۸ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
پایان ایده تراموا

پروژه‌ای که با وعده‌های بزرگ آغاز شد، سرانجام به نقطه‌ای متفاوت رسید؛ ترامواهای چرخ لاستیکی که قرار بود در خیابان‌های تهران به حرکت درآیند، جای خود را به متروباس‌های برقی دادند. از سال ۱۴۰۲، شهرداری تهران اجرای طرح تراموا را به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار داد. این […]

پروژه‌ای که با وعده‌های بزرگ آغاز شد، سرانجام به نقطه‌ای متفاوت رسید؛ ترامواهای چرخ لاستیکی که قرار بود در خیابان‌های تهران به حرکت درآیند، جای خود را به متروباس‌های برقی دادند.

از سال ۱۴۰۲، شهرداری تهران اجرای طرح تراموا را به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار داد. این طرح که پیش‌تر در دوره‌های مختلف مدیریت شهری مطرح شده اما هیچ‌گاه به مرحله عملیاتی نرسیده بود، با هدف نوسازی ناوگان، کاهش ترافیک و تغییر چهره پایتخت طراحی شد.

در ادامه مذاکرات، شهرداری تهران با طرف چینی وارد همکاری شد و در قالب توافقی، دو رام تراموای چرخ لاستیکی به‌صورت امانی از چین به ایران ارسال شد تا در مسیر آزادی تا تهرانپارس — محور ویژه اتوبوس‌های تندرو (BRT) — به‌صورت آزمایشی مورد ارزیابی قرار گیرند. این تست از ۲۲ بهمن سال گذشته و در بازه زمانی نیمه‌شب تا سحر انجام شد تا عملکرد فنی و سازگاری تراموا با زیرساخت‌های فعلی شهر بررسی شود.

پس از پایان مرحله آزمایشی، مدیران شهری عملکرد تراموا را مثبت ارزیابی کردند و حتی از آغاز فاز نخست اجرایی در محور آزادی–تهرانپارس خبر دادند. با این حال، به مرور، خبرهای مربوط به این پروژه متوقف شد و مشخص گردید اجرای طرح به‌دلیل موانع مالی و فنی متوقف مانده است.

در نهایت، پس از بررسی‌های کارشناسی، تصمیم بر آن شد که به‌جای تراموا، از ناوگان متروباس یا همان اتوبوس‌های برقی ۲۶ متری سه کابین استفاده شود. به این ترتیب، پرونده تراموا در پایتخت فعلاً بسته شد.

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در توضیح این تصمیم گفت: «مطالعات فنی نشان داد اجرای تراموا هزینه‌بر و نیازمند زیرساخت‌هایی نظیر سیستم‌های سیگنالینگ و تجهیزات پیشرفته است. در شرایط فعلی، متروباس‌های برقی گزینه‌ای اقتصادی‌تر و بومی‌تر به شمار می‌روند و می‌توانند نقش مشابهی را در بهبود حمل‌ونقل عمومی ایفا کنند.»

او با اشاره به اینکه تهران در حال حاضر آمادگی فنی لازم برای اجرای کامل پروژه تراموا را ندارد، افزود: «چنانچه در آینده زیرساخت‌های هوشمند شهری و تقاطع‌های ترافیکی اصلاح شوند، احتمال بازگشت به طرح تراموا وجود دارد.»

هرمزی همچنین از انعقاد قرارداد خرید ۷۵ دستگاه متروباس برقی برای مسیر ترمینال شرق تا پایانه آزادی خبر داد و گفت: «این متروباس‌ها جایگزین اتوبوس‌های فعلی بی‌آرتی خواهند شد و هر دستگاه کمتر از یک میلیون یورو هزینه دارد. در صورت موفقیت فاز نخست، این مدل در سایر خطوط نیز توسعه می‌یابد.»

به گفته کارشناسان، هرچند کنار گذاشتن طرح تراموا پایان یک ایده بلندپروازانه بود، اما شهرداری با تمرکز بر پروژه متروباس‌های برقی مسیر جدیدی را برای توسعه پایدار ناوگان حمل‌ونقل شهری گشوده است. این رویکرد می‌تواند ضمن کاهش آلودگی هوا، الگویی واقع‌بینانه و قابل اجرا برای آینده پایتخت محسوب شود.

در مجموع، تهران همچنان در جست‌وجوی مدل بهینه حمل‌ونقل شهری است؛ مدلی که علاوه بر پاسخ‌گویی به نیاز تردد میلیون‌ها شهروند، بتواند گامی مؤثر در جهت تحقق شهری مدرن، کم‌کربن و انسان‌محور بردارد.

 

منبع : تسنیم

دیدگاه شما؟