چانگان UNI‑T بهزودی از طریق آرینا درایو، بازوی وارداتی شرکت آرین پارس موتور، راهی بازار خودروی ایران خواهد شد. این محصول بهعنوان نمایندهای شاخص از نسل نوین خودروهای چانگان شناخته میشود که با طراحی آیندهمحور، فضای داخلی کاملاً دیجیتال و سطح قابلتوجهی از تجهیزات، قصد دارد جایگاه متفاوتی در میان کراساوورهای بازار به دست آورد.
UNI‑T در کلاس کراساوورهای کامپکت سگمنت C قرار میگیرد و یکی از نسخههای اسپرت خانواده سری UNI محسوب میشود. این خودرو به لطف کیفیت ساخت مناسب، طراحی جسور و هماهنگ با ترندهای جهانی و عملکرد قابل قبول در بازارهای خارجی، توانسته استقبال مناسبی را در کشورهای مختلف تجربه کند و به محصولی شناختهشده برای چانگان تبدیل شود.
طبق اعلام شرکت چانگان، نام UNI از واژه Universe به معنای «جهان» برگرفته شده و بیانگر رویکردی جهانی در طراحی این مدل است. سری UNI که شامل محصولاتی مانند UNI‑T، UNI‑K، UNI‑V و UNI‑Z میشود، از نظر سطح فناوری، کیفیت ساخت و امکانات رفاهی، در ردهای بالاتر از سایر تولیدات این برند چینی قرار میگیرد.
چانگان UNI‑T نخستینبار در نمایشگاه خودروی شانگهای در سال ۲۰۱۷ به نمایش درآمد. رونمایی رسمی خودرو در مارس ۲۰۲۰ در چین انجام و عرضه آن از ژوئن همان سال آغاز شد. این کراساوور مدرن در سپتامبر ۲۰۲۱ موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از مؤسسه C‑NCAP چین شد و در فوریه ۲۰۲۳ نیز با فیسلیفت بهروز شد. از تابستان ۲۰۲۳ عرضه UNI‑T در بازار روسیه نیز آغاز شد. از نظر ابعاد، این خودرو شباهتهایی به CS55 پلاس دارد و در سگمنتی رقابتی در کنار مدلهایی چون مزدا CX‑5، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و فولکسواگن تیگوان قرار میگیرد.
طراحی ظاهری چانگان UNI‑T
بدنه چانگان UNI‑T بر مبنای تفکری پیشرو و غیرمتعارف طراحی شده است؛ رویکردی که آن را از بسیاری از کراساوورهای متداول بازار متمایز میکند. زبان طراحی سری UNI برخلاف الگوهای کلاسیک، بر فرمهای هندسی تیز و زوایای شکسته تکیه دارد و هویتی خاص برای این خانواده ایجاد کرده است. حضور پررنگ فرمهای الهامگرفته از حرف V نیز اشارهای غیرمستقیم به نشان و شخصیت برند چانگان دارد.
در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ و یکپارچه بدون مرز مشخص با سپر، بیش از هر چیز جلب توجه میکند و چهرهای تهاجمی به خودرو میدهد. این سبک طراحی که نخستینبار در محصولات سری UNI دیده شد، اکنون به امضای ظاهری آنها تبدیل شده است. چراغهای روشنایی روز باریک در بالاترین بخش سپر جای گرفتهاند و چراغهای اصلی LED در قسمت پایینتر، درون قابهای تیرهرنگ، ترکیبی مدرن و متفاوت ایجاد کردهاند.
نمای جانبی UNI‑T مملو از خطوط تیز و حجمپردازیهای برجسته است که حس حرکت و پویایی را حتی در حالت توقف منتقل میکند. این خطوط شکسته که بار دیگر به فرم V اشاره دارند، باعث شدهاند نمای جانبی خودرو حالوهوایی اسپرت و متمایز داشته باشد. شیشه کوچک مثلثی میان درِ جلو و ستون A، علاوه بر زیبایی، به کاهش نقاط کور راننده نیز کمک میکند. رینگهای آلیاژی بزرگ ۱۹ اینچی و حتی طراحی خاص سقف با الگوهای V شکل، هماهنگی کلی بدنه را تکمیل کردهاند.
در قسمت عقب نیز هماهنگی کامل با نمای جلو حفظ شده است. چراغهای عقب کشیده و باریک که توسط نوار نوری به هم متصل شدهاند، عرض خودرو را بیشتر نشان میدهند. سپر عقب به دیفیوزری اسپرت مجهز شده و دو خروجی واقعی اگزوز، شخصیت اسپرت UNI‑T را بهخوبی برجسته میکنند.
کابین چانگان UNI‑T
با ورود به کابین UNI‑T، فضایی مدرن و فناوریمحور پیش روی سرنشینان قرار میگیرد. داشبورد میزبان مجموعهای از نمایشگرهای دیجیتال یکپارچه است که بخش عمدهای از سطح آن را پوشش داده و با حذف اغلب دکمههای فیزیکی، طراحی مینیمال و امروزی را به نمایش میگذارد. استفاده از شیفتر الکترونیکی نیز کنسول میانی را سادهتر و کاربردیتر کرده است. صندلیها با روکش چرمی باکیفیت طراحی شدهاند و صندلی راننده از تنظیمات برقی بهره میبرد.
سقف شیشهای پانورامای ثابت با فیلتر UV نور طبیعی را بهخوبی وارد کابین میکند و فضای داخلی را دلبازتر نشان میدهد. هرچند این سقف قابلیت باز شدن ندارد، اما در مقابل، ایمنی بالاتر و استحکام بیشتری را ارائه میدهد. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دیجیتال با دریچههای مجزا برای ردیف عقب نیز آسایش یکنواختی را برای همه سرنشینان فراهم میکند.
مشخصات فنی چانگان UNI‑T
چانگان UNI‑T به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ QL Turbo GDI مجهز است که توان تولید ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی این موتور از طریق گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر (Wet VDCT) به محور جلو منتقل میشود. دسته دنده الکترونیکی و حالتهای رانندگی نرمال، اسپرت و اکو، امکان تطبیق خودرو با شرایط مختلف رانندگی را فراهم میکنند.
این کراساوور با استاندارد آلایندگی یورو ۶ عرضه میشود و در بخش تعلیق از سیستم مستقل مکفرسون در جلو و مولتیلینک مستقل در عقب بهره میبرد. ترمزهای جلو دیسکی خنکشونده و ترمزهای عقب دیسکی هستند و در کنار ترمز پارک برقی با اتوهلد و فرمان برقی حساس به سرعت، پایداری و کنترل مناسبی ارائه میدهند. ابعاد خودرو شامل طول ۴۵۱۵، عرض ۱۸۷۰ و ارتفاع ۱۵۶۵ میلیمتر با فاصله محوری ۲۷۱۰ میلیمتر است. وزن خالص ۱۴۶۵ کیلوگرم، باک ۵۵ لیتری و رینگهای ۲۰ اینچی با تایر ۲۴۵/۴۵R۲۰ نیز از دیگر مشخصات فنی آن به شمار میروند.
تجهیزات ایمنی چانگان UNI‑T
چانگان UNI‑T در بخش ایمنی به ۶ کیسه هوا شامل کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای مجهز است. سامانههای مرتبط با پایداری و ترمز این خودرو شامل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (BA) میشوند. همچنین رادارهای هوشمند، قابلیتهایی مانند هشدار برخورد از جلو (FCW) و هشدار خروج از خط حرکت (LDW) را در اختیار راننده قرار میدهند. وجود دوربین دید ۳۶۰ درجه (360 Camera) بههمراه سنسورهای پارک جلو و عقب (Front & Rear Parking Sensors)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC) و کنترل سرعت در سراشیبی (HDC) ایمنی و تسلط راننده بر خودرو را به شکل محسوسی افزایش میدهد. علاوه بر این، کروز کنترل تطبیقی (ACC) نیز نقش مؤثری در ارتقای امنیت و راحتی رانندگی، بهویژه در مسیرهای طولانی ایفا میکند.
امکانات رفاهی چانگان UNI‑T
در بخش رفاهی، چانگان UNI‑T به نمایشگر یکپارچه دوگانه ۱۰.۲۵ اینچی لمسی برای سیستم چندرسانهای مجهز شده است. تهویه مطبوع اتوماتیک دیجیتال با دریچههای عقب، صندلی راننده با تنظیم برقی و روکش چرمی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، بخشی از امکانات کابین را تشکیل میدهند. شارژر بیسیم تلفن همراه و فیلتر تصفیه هوای PM2.5 نیز به ارتقای کیفیت تجربه سرنشینان کمک میکنند.
در نمای بیرونی، چراغهای تمام LED جلو با طراحی دو تکه و دیلایتهای هندسی، چراغهای عقب LED سهبعدی، سقف شیشهای پانورامای ثابت با فیلتر UV، دستگیرههای مخفیشونده برقی همرنگ بدنه، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن و راهنما و درِ صندوق عقب برقی هوشمند دیده میشوند. در نهایت، اگزوزهای چهار خروجی واقعی بههمراه دیفیوزر اسپرت، هویت اسپرت و متفاوت چانگان UNI‑T را تکمیل میکنند.

























دیدگاه شما؟