بیوایدی بهتازگی ویدئوی کالبدشکافی موتور توربوی جدید خود منتشر کرده است. این موتور ۲ لیتری و چهارسیلندر با آرایش تخت (باکسر) بهطور اختصاصی برای پلتفرم الکتریکی e⁴ طراحی شده و به گفته این شرکت، نخستین موتور تخت در جهان است که روی یک خودروی تولید انبوه با معماری الکتریکی نصب میشود.
آرایش تخت موتور، نسبت به موتورهای خطی مرسوم، ارتفاع عمودی را کاهش میدهد و به دلیل تعادل طبیعی نیروهای متقابل پیستونها، عملکرد بسیار بهتری در زمینه صدا و لرزش ارائه میدهد. همین مزیت باعث شده این پیشرانه در اولین کاربرد خود، در مدل خودروی لوکس پلاگینهیبرید یانگوانگ U7 بهکار گرفته شود. موتور در یک ماژول بسیار فشردهی «ششهستهای» در قسمت جلو نصب شده که علاوه بر آن شامل یک ژنراتور، دو موتور محرک و دو الکترومگنت مرتبط با سیستم تعلیق فعال DiSus-Z نیز هست.
این موتور ۲.۰ لیتری باکسر عمدتاً برای تولید انرژی الکتریکی در حالت هیبریدی سری طراحی شده است، اما در برخی شرایط میتواند نیروی محرکه را به محور عقب نیز منتقل کند. براساس اعلام بیوایدی، مجموع خروجی سیستم به ۲۷۲ اسب بخار (حدود ۲۰۳ کیلووات) و ۳۸۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد.
برای رسیدن به عملکرد بیصدا و ابعاد کوچک، از فناوریهایی همچون سیستم روانکاری کارتل خشک، طراحی اختصاصی گردش روغن و خنککاری مناسب با آرایش تخت استفاده شده است. همچنین راهکارهای کاهش صدا مانند ساختار چندلایهای پوشش پولی میلسوپاپ و زنجیرهای دوبل تایمینگ در این موتور بهکار گرفته شده است. بیوایدی اعلام کرده که در حالت دور آرام و بار کم، صدای موتور تنها حدود یک دسیبل بیشتر از موتورهای برقی است؛ بهطوریکه در رانندگی روزانه تقریباً قابل شنیدن نیست.
این موتور با هدف قرارگیری در فضای بسیار محدود بخش جلویی U7 توسعه یافته است. ارتفاع کل مجموعه تنها ۴۲۰ میلیمتر اعلام شده که علاوه بر بهینهسازی فضای جلو، به پایینآمدن مرکز ثقل خودرو نیز کمک میکند. با اینکه ساختار این پیشرانه شباهتهایی به موتورهای تخت پورشه و سوبارو دارد، اما بیوایدی آن را براساس نیازهای پلتفرم هیبریدی و پکیجینگ فشرده خود بازطراحی کرده است.
در ویدئوی منتشر شده همچنین توضیح داده میشود که پلتفرم e⁴ با کمک این موتور و کنترل مستقل هر چرخ توسط موتورهای مجزا، امکان حرکات پیشرفتهای مانند حرکت مورب یا «حرکت خرچنگی» و چرخش درجا را فراهم میکند. علاوه بر این، توان تولیدی موتور بهصورت هوشمند متناسب با میزان شارژ باتری تنظیم میشود تا راندمان انرژی در حالت هیبریدی افزایش یابد.
یانگوانگ U7 اوایل سال ۲۰۲۵ وارد بازار چین شده و قیمت نسخه پلاگینهیبرید آن از ۶۲۸ هزار یوان (حدود ۸۵ هزار و ۸۰۰ دلار) شروع میشود. نسخه چهارنفره این خودرو نیز ۷۰۸ هزار یوان (حدود ۹۶ هزار و ۷۰۰ دلار) قیمتگذاری شده است.


دیدگاه شما؟