شورولت طی ماههای اخیر چند کانسپت از کوروت را به نمایش گذاشته و اکنون این روند را با معرفی دو مدل تازه به نامهای CX و CX.R Vision Gran Turismo ادامه داده است؛ خودروهایی فوقالعاده پیشرو با طراحی آیندهنگر که در استودیوی پرفورمنس شورولت در میشیگان ساخته شدهاند.
شورولت طی ماههای اخیر چند کانسپت از کوروت را به نمایش گذاشته و اکنون این روند را با معرفی دو مدل تازه به نامهای CX و CX.R Vision Gran Turismo ادامه داده است؛ خودروهایی فوقالعاده پیشرو با طراحی آیندهنگر که در استودیوی پرفورمنس شورولت در میشیگان ساخته شدهاند. شورولت تأکید کرده است که هرچند این دو مدل قرار نیست وارد خط تولید شوند، اما الهامبخش زبان طراحی کوروت در سالهای آینده خواهند بود.
کوروت CX ترکیبی از ویژگیهای اصیل و همراه با امضای طراحی کوروت با نگاهی انقلابی به آینده این خودروساز است. طراحی چهرهی خودرو روندی تکاملی را دنبال میکند و در عین حال جسارت خاصی در آن موج میزند. ورودیهای هوای بزرگ و تهاجمی در جلو، چراغهای باریک و کشیده، بدنهای روان با قوسهای برجسته روی گلگیرها که نمایی عضلانی ایجاد میکنند. این خودرو کمتر از ۴۱ اینچ (۱۰۴۱ میلیمتر) ارتفاع دارد و همین، به آن ظاهری خوابیده و اسپرت بخشیده است. آیرودینامیک در این طراحی نقشی کلیدی دارد؛ دیفیوزر فعال در بخش جلو و بالهی متحرک عقب نمونههایی از اجزای دینامیک هستند که به بهبود عملکرد کمک میکنند. شورولت حتی ایدهای شبیه به خودروی الکتریکی مکمورتی اسپیرلینگ را برگرفته و فنهایی درون بدنه با کانال باز تعبیه کرده که هوا را به درون مکیده و نیروی پایینبرنده قابلتوجهی تولید کرده و جریان هوا روی دیفیوزر عقب را در لحظه تنظیم میکنند تا تعادل آیرودینامیکی خودرو در هر شرایطی حفظ شود.
سقف یکپارچه با الهام از کابین جنگندهها طراحی شده که به سمت جلو باز میشود و فضای مینیمالیستی داخل را نمایان میکند. صندلیهای اسپرت با رنگ قرمز آتشین، از چرم سیلیکونی باکیفیت ساخته شدهاند و تریمهای فیبرکربن فورجشده در کنار قطعات آلومینیومی تراشخورده، فضایی خاص و لوکس ایجاد کردهاند. فرمان، که الهامگرفته از خودروهای مسابقهای است، نمایشگری یکپارچه دارد که به راننده اجازه میدهد همهی کنترلهای اصلی را در دسترس داشته و تمرکز خود را بر جاده حفظ کند. این سیستم با یک «شیشه جلوی دیجیتال» همراه شده که کل عرض دید راننده را پوشش میدهد و همانند یک هدآپ دیسپلی بزرگ اطلاعات حیاتی را نمایش میدهد.
در بخش فنی، کوروت CX به چهار موتور الکتریکی تجهیز شده که مجموع قدرت آنها به بیش از ۲۰۰۰ اسببخار میرسد. باتری لیتیومیونی ۹۰ کیلوواتساعتی به این موتورها نیرو میدهد و سیستم توزیع هوشمند گشتاور بین چهار چرخ را ممکن میسازد، که نتیجه آن شتابگیری خیرهکننده و کنترل بینقص در پیچهاست.
از طرفی کوروت CX.R Vision Gran Turismo بر مبنای همان پلتفرم CX ساخته شده اما برای پیست و مسابقه بهینهسازی شده است. بدنه با ترکیب رنگ مشکی و زرد و پکیج آیرودینامیکی تهاجمیتر جلوهای متمایز پیدا کرده است. اسپلیتر جلوی بزرگتر، ورودیهای بازطراحیشده هوا، رکابهای جانبی اسپرت، بالهی عقب ثابت و پوشش پیشرانه با دریچههای تهویه، از تفاوتهای بارز آن نسبت به نسخهی خیابانیاند. درون کابین، داشبورد سبکوزن از فیبرکربن ساخته شده، صندلیهای مسابقهای با روکش جیر و رنگآمیزی جزئیات زرد، حس یک خودروی مسابقهای خالص را القا میکنند. فرمان این خودرو نیز طوری طراحی شده تا هماهنگ با نیازهای رانندگی در پیست باشد.
برای قوای محرکه، شورولت یک موتور V8 توئینتوربوی 2 لیتری را در نظر گرفته که با سوخت مصنوعی (e-fuel) کار میکند و توان خروجی آن ۹۰۰ اسببخار است. این پیشرانه از طریق یک گیربکس هشتسرعته دوکلاچه نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند. علاوه بر این، سه موتور برقی در این پیکربندی حضور دارند: یکی روی هر چرخ جلو و سومی درون گیربکس. این ترکیب، گشتاور آنی و مجموع قدرتی معادل ۲۰۰۰ اسببخار فراهم میآورد که مشابه نسخه CX است، اما اینجا تمرکز بر عملکرد مسابقهای است.
شورولت این دو خودرو را به دنیای مجازی هم میبرد. با همکاری استودیوی Polyphony Digital، مدلهای CX و CX.R در اواخر ماه جاری وارد بازی Gran Turismo 7 خواهند شد تا بازیکنان سراسر جهان بتوانند هیجان رانندگی با این خودروها را از پشت فرمان تجربه کنند.
دیدگاه شما؟