در شرایطی اخذ تاییدیه های استاندارد برای خودروهای وارداتی از سوی واردکنندگان دردسر آفرین شده که گفته می شود برخی از آن ها ناگزیر به ارسال خودروهای واردشده به کشورهای مبدا شده اند این در حالیست که سازمان ملی استاندارد با رد این موضوع، هرگونه عدم تایید از سوی این سازمان را رد کرده است. […]
در شرایطی اخذ تاییدیه های استاندارد برای خودروهای وارداتی از سوی واردکنندگان دردسر آفرین شده که گفته می شود برخی از آن ها ناگزیر به ارسال خودروهای واردشده به کشورهای مبدا شده اند این در حالیست که سازمان ملی استاندارد با رد این موضوع، هرگونه عدم تایید از سوی این سازمان را رد کرده است.
در اسفند ماه سال گذشته بود که وزارت صمت در اقدامی عجیب از ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی با پیش پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان خبر داد و طبق معمول نیز این مدل فروش کمیاب با استقبال چشمگیری مواجه شد و تعداد زیادی از افراد با ثبت نام در سامانه یکپارچه، خودرویی را خریداری کردند که نه زمان تحویل آن مشخص بود و نه مدل آن!
با این حال وزارت صمت کار رابا همکاری واردکنندگان پیش برد اما در اجرا به دلیل عدم همکاری سازمان ملی استاندارد مشکلاتی به وجود آمد و این سازمان در مسیر ترخیص وارداتی ها همکاری لازم را انجام نداد.
این سنگ اندازی ها در حالیست که مذاکرات انجام شده برای واردات خودروها عمدتا با کشورهای کره ای، ژاپنی و حتی اروپایی بوده که قاعدتا قادر به پاس کردن استانداردهای ایران خواهند بود اما با این حال سازمان ملی استاندارد صلاح نمی بیند تا این خودروها وارد کشور شود! پیش از این سازمان ملی استاندارد در اخباری ضد و نقیض اعلام کرده بود که دریافت تاییدیه خودروهای وارداتی ضروری نیست اما دوباره با تاکیدات لازم و با اشاره به استانداردهای هشت و پنج گانه دریافت تاییدیه را الزامی عنوان کرد که بدون شک با امکان پاس کردن این استانداردها از سوی خودروسازان داخلی، وارداتی ها نیز مشمول این موضکع می شدند اما در عمل و با ورود چند نمونه وارداتی شاهد ایرادهای این سازمان به این خودروها بودیم.
این ایرادها تا جایی بالا گرفت که برخی از واردکنندگان ناگزیر به مرجوع کردن خودروهای واردات شده به کشور مبدا شدند اما در تازه ترین اتفاق، مهدی اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد از خود رفع اتهام کرده و اعلام داشته که محموله خودروهای وارداتی را متوقف نکردهایم و تا امروز هیچ برندی از خودروهای وارداتی به دلیل عدم تایید سازمان ملی استاندارد ایران متوقف نشده است.
او خبر مربوط به متوقف شدن خودروهای وارداتی به دلیل استاندارد را تنها اخبار حاشیه ای عنوان و تاکید کرد: این سازمان برای واردات میلیونها خودرو تسهیلگری کرده و اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند واردات خودرو را انجام دهند بنابراین واردات خودرو میتواند مطابق مواردی که در فرآیندهای قانونی در مجلس یا دستگاه اجرایی تصویب شده، انجام شود.
اسلام پناه تاکید می کند که تا امروز هیچ برندی از خودروهای وارداتی به دلیل عدم تایید سازمان ملی استاندارد ایران متوقف نشده است. لزوما همه تاییدیههای واردات مربوط به سازمان ملی استاندارد نیست.
هرچند پیش از این پیش بینی می شد مخالفت ها و سنگ اندازی هایی در مسیر واردات وجود داشته باشد اما بعید به نظر می رسد که این عدم همکاری از سوی دولتی ها باشد. از این رو لازم است تا این سازمان با حذف موانع مسیر واردات را هموار کند تا از سنگ اندازی های احتمالی جلوگیری به عمل آورده و مانع از ضرر و زیان احتمالی واردکنندگانی شود که ناگزیر به بازگشت خودروهای واردشده به کشور شده اند.
کی واردادتشون انجام میشه؟