وزیر صمت با اعلام “در زمان حاضر تشخیص قیمتگذاری خودرو بهعهده شورای رقابت است”، افزود: البته در چشمانداز میخواهیم رقابت در تولید خودرو بهگونهای باشد که نیازی به قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است. عباس علیآبادی امروز در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در نمایشگاه بینالمللی […]
وزیر صمت با اعلام “در زمان حاضر تشخیص قیمتگذاری خودرو بهعهده شورای رقابت است”، افزود: البته در چشمانداز میخواهیم رقابت در تولید خودرو بهگونهای باشد که نیازی به قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است.
عباس علیآبادی امروز در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در نمایشگاه بینالمللی تهران فعالیت خود را آغاز کرده است، در خصوص اقدام خودروسازان مبنی بر الزام متقاضیان به خرید خودروهایی مغایر با خودروهای ثبتنامی در سامانه یکپارچه خودرو، گفت: خودروساز مطلقاً و طبق قانون حق ندارد خریدار را مجبور به خرید محصول دیگری کند و باید طبق قرارداد عمل کند.
وزیر صمت تأکید کرد:
خودروسازان به من گفتهاند که به مشتریان توصیه میکنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند حالا مشتری میتواند توصیه را نپذیرد، هیچ الزامی نیست و اگر چنین اقدامی صورت گرفته است، این موضوع را مطالبه و پیگیری میکنم.
وی با اعلام “در زمان حاضر تشخیص قیمتگذاری خودرو بهعهده شورای رقابت است”، افزود: البته در چشمانداز میخواهیم رقابت در تولید خودرو بهگونهای باشد که نیازی به قیمتگذاری توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است.
وزیر صمت در پاسخ به این سؤال که شورای رقابت چهزمانی از قیمتگذاری حذف میشود، گفت: من مسئول این کار نیستم و نمیتوانم در مورد این موضوع قول و وعده بدهم.
به گفته علی آبادی ، واردات خودرو اکنون مانند گذشته تابو نیست و اقداماتی انجام دادهایم که مردم به نیازشان دست یابند و به زودی برنامههای تازه دیگری را نیز اعلام خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه در زمینه خودروی برقی نیز اصلا محدودیت نداریم زیرا چشمانداز دنیا تولید خودروی برقی است ، گفت: در سطح ملی نیز اصالتاً باید به سمت رفع نیازی حرکت کنیم که بیشترین منفعت را برای کشور داشته باشد.
انتظار مردم از خودروسازان بر آورده نشده است
وزیر صنعت گفت: صادقانه میگویم و نمیخواهیم مورد سوء استفاده قرار گیرد، اما مردم ما انتظار بیشتری از خودروسازان داشتهاند و این انتظار همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند برآورده نشده است.
وی با اعلام اینکه با توجه به سابقهای که در صنعت خودروسازی وجود داشت انتظار میرفت که نسبت به سایرین زودتر به تولید خودروی برقی دست یابیم، تصریح کرد:
نزدیک به 70 سال پیش دنیا فهمید که برقیسازی خودروها بهتر است اما به دلایلی از این موضوع عقبنشینی شد زیرا بنزین ارزانتر بود و مشکلات زیستمحیطی و آلودگی هوا وجود نداشت اما اکنون شرایط در شهر تهران قابل تحمل نیست و ما در روز جاری در شرایط زرد به سر میبریم و معلوم هم نیست که در زمستان از نظر شرایط آلودگی هوا چه شرایطی داشته باشیم بنابراین یکی از راهکارهای مؤثر برای رفع آلودگی هوا و رفع معضل انرژی استفاده از خودروهای برقی است.
علیآبادی افزود:
ظرفیت قابل توجهی از درآمد کشور در بخش انرژی استفاده میشود و این موضوع اقتصاد ما را به سمت کوچک شدن سوق میدهد به همین دلیل برای توسعه تشکیل سرمایه در بخشهای مهم اقتصاد باید سرمایهگذاری به نحوی پیش رود که برای کشور درآمدزا باشد و وضع اقتصاد کشور را بهتر کند.
لذا یکی از راهها این است که به سمت کاهش مصرف انرژی و افزایش بهرهوری آن حرکت کنیم و برای دستیابی به این مهم باید به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با عملکرد در بخش تولید خودروهای برقی گفت:
این حرکت آغاز شده و خودروسازها متوجه شدهاند که باید به این سمت حرکت کنند و ما در وزارت صمت آنها را تشویق میکنیم، در حال حاضر هر یک از خودروسازهای اصلی ما مشغول ساخت یک خودروی برقی هستند و اقدام آنها امیدبخش است، اما هنوز محصول نهایی نیست تا بتوان آن را با اطمینان به دست مردم داد.
وعده خودروسازان به تولید خودروی برقی در 1403
وی اضافه کرد:
خودروسازان قول دادهاند در 6 ماهه اول سال آینده این اتفاق بیفتد و ما نیز آن را مطالبه میکنیم زیرا حق مردم است که محصولی را استفاده کنند که در شأن آنها است و در اقتصاد ملی نیز اثر مثبت دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه زیرساختهای مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی گفت:
نگرانی در این زمینه وجود ندارد و خوشبختانه کشور در این زمینه سرمایهگذاری هنگفتی انجام داده است. بیش از 92 هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد و سرتاسر پهنه کشور با شبکههای برقی پوشیده شده است و در هر نقطه در کشور دسترسی به برق وجود دارد اما شارژ سریع مورد انتظار است لذا تلاش میکنیم در درجه اول در شهرهای بزرگ و در شهرهای دیگر حداقل یک واحد شارژ برقی خودرو ایجاد کنیم همچنین در مسیرهای بینراهی مهم سعی میکنیم به زودی امکان شارژ خودروهای برقی را فراهم سازیم.
وی افزود:
لزوماً متحول ساختن صنعت خودرو با رشد قطعات خودرو اتفاق نمیافتد و نباید در این زمینه آدرس اشتباه داد. تحول از نوآوری شروع میشود لذا ما باید به سمت نوآوری حرکت کنیم و سپس به سمت تسخیر بازارهای بینالمللی برویم.
باید قطعات استراتژیک خودرو تولید کنیم که برای کشور درآمدزا باشد و ارزش افزوده بالا داشته باشد و از مزیت نسبی آن استفاده کنیم.
وی در خصوص مطالبه رئیسجمهور در خصوص ارتقاء کیفیت خودرو ، گفت: این موضوع مطالبه ما نیز است و به خودروسازان اعلام کردهایم اگر به استانداردهای جهانی نرسند، از آنها حمایت نمیکنیم زیرا حمایت مشروط بر این است که در تراز جهانی باشد.
علیآبادی افزود:
شأن مردم ما کمتر از مردم دیگر نقاط دنیا نیست و باید مردم ما خودروهایی سوار شوند که در شأن آنها باشد و خودروسازها هم باید به این درخواست اهتمام ورزند؛ مقام معظم رهبری این موضوع را به طور جدی مطرح کردهاند و ما هم مطالبه میکنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:
خودروی برقی از آنجا که سازگار با محیط زیست است و همچنین مشکل سوخت را حل میکند در اولویت حمایت است لذا هر کدام از شرکتهای خودروساز که با اولویت به سمت خودروی برقی بروند و حتی مردم که خودروی برقی را مطالبه کنند ما آنها را در اولویت برای تأمین ارز قرار میدهیم و آمادگی داریم مشکل آنها را بدون محدودیت برای تأمین خودروی برقی رفع کنیم.
علیآبادی در پاسخ به این سوال که چرا برخی خودروسازان مونتاژی امکان تأمین قطعات خودروهای چینی را ندارند؟ گفت:
کسی که خودرو را عرضه میکند متعهد است که قطعات آن را تأمین کند. لذا این مطالبه را رسیدگی خواهم کرد.
وی در خصوص سفر به چین اظهار داشت: در سفر به چین ما به دنبال شناسایی ظرفیتهای این کشور بودیم و شرکتها قراردادهایی را منعقد کردند و تلاش کردیم که شرکتها در این قراردادها به سمت انتقال تکنولوژی حرکت کنند.
دیدگاه شما؟