مدیریت هزینه و کنترل قیمت محصولات خودرویی با داخلی‌سازی قطعات ارزبر

.
یکشنبه - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳ ق٫ظ
تحریریه اتومدیا
کنترل قیمت محصولات خودرویی

گروه خودروسازی سایپا، با بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌ دانش‌بنیان، با داخلی‌سازی و راه‌اندازی خط تولید ریل صندلی خودروی شاهین، باعث کنترل قیمت محصولات خودرویی شدند و کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کرده و بدین ترتیب توانسته حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو، صرفه‌جویی ارزی برای کشور رقم بزند. طبق اعلام گروه خوردوسازی […]

گروه خودروسازی سایپا، با بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌ دانش‌بنیان، با داخلی‌سازی و راه‌اندازی خط تولید ریل صندلی خودروی شاهین، باعث کنترل قیمت محصولات خودرویی شدند و کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کرده و بدین ترتیب توانسته حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو، صرفه‌جویی ارزی برای کشور رقم بزند.

طبق اعلام گروه خوردوسازی سایپا، با قرار گفتن این گروه خودروسازی در مسیر تحول طی ۲۳ ماه گذشته، مسیر به گونه‌ای چیده شد که خودکفایی واقعی حاصل و خودروهای جدید و به روز تولید و منجر به کنترل قیمت محصولات خودرویی شود.

بر این اساس بنا براین است که خودروهای برقی و هیبریدی نیز با کمک و همراهی جامعه دانشگاهی، ‌ مجموعه‌های دانش‌بنیان و مهندسان کشور تولید و روانه بازار و داخلی‌سازی قطعات تمام محصولات سایپا با سرعت بیشتر پیگیری شود.

از همین رو طی این مدت، ریل صندلی خودروی شاهین داخلی‌سازی شد؛ این دستاورد مهم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال “مهار تورم، رشد تولید” حاصل شده و گروه سایپا در تلاش است که با افزایش بهره‌وری و داخلی‌سازی قطعات وارداتی، ‌ از تورم در خریدها جلوگیری کندو باعث کنترل قیمت محصولات خودرویی شوند.

طبق اعلام سایپا، از اواخر سال ۱۳۹۹ که خودروی شاهین به بازار عرضه شد، ‌ ریل صندلی آن از کشور چین و به صورت هوایی و دریایی، ‌ وارد کشور می شد؛ ‌ از آنجا که این امر هزینه‌بر بود و مقدار قابل توجهی ارز از کشور را خارج می‌کرد، گروه سایپا تصمیم گرفت که در بخش‌های مختلف این خودروی جدید به خودکفایی کامل برسد؛ در این راستا با دستور مدیر عامل گروه، داخلی‌سازی مجموعه ریل صندلی در دستور کار یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا قرار گرفت.

بدین ترتیب شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا به عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان در طراحی و ساخت قالب، ‌ ابزار و ماشین‌آلات صنعتی، ‌ برای پروژه یاد شده، انتخاب شد و این مجموعه توانست پروژه ریل صندلی و خط تولید آن را راه اندازی و آماده کند.

مجموعه صندلی جلو و عقب یک خودرو در دسته مجموعه‌های تزئینات قرار می‌گیرد که در عین حال که به زیبایی و ظاهر مربوط می‌شود، دارای مولفه‌های ایمنی و برآورده‌سازی الزامات مهندسی، ‌ کیفیت و رعایت استانداردهای مرتبط است؛ در بین اجزای یک صندلی که مجموعه‌ای از قطعات فلزی، پلاستیکی، فوم و پارچه است، ‌ مجموعه ریل صندلی از اجزا بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ بدین جهت ریل صندلی، ‌ دارای استانداردهای فنی و ایمنی جامع و در عین حال سختگیرانه است و بایستی مجموعه‌ای از آزمون‌ها و تست‌های استحکام و دوام را با موفقیت پاس کند؛ ‌ از این‌رو آزمون استحکام صندلی در تکیه‌گاه‌ها و پشت سری‌ها در زمره استانداردهای ۸۵ گانه خودرو به حساب می‌آید.

در  رابطه با کنترل قیمت محصولات خودرویی ، امین حسن‌زاده – مدیرعامل شرکت تولیدی مذکور – اظهار کرد:

همزمان با تعریف پروژه SP۱۰۰ در گروه سایپا و هم‌راستا با سیاست تعمیق ساخت داخل موضوع داخلی‌سازی مجموعه صندلی به ما واگذار شد. این مجموعه با ماموریت طراحی و تولید صندلی در پروژه SP۱۰۰  نسبت به شناسایی، ارزیابی و انتخاب شریک تجاری خارجی خود اقدام کرده و این امر در نهایت منجر به توافق و قرارداد تجاری با یک شرکت کره جنوبی (با موضوع طراحی صندلی و قطعات منفصله و ساخت قالب‌های قطعات) شد؛ اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه، شرکت کره‌ای از ادامه همکاری امتناع کرد و کلیه مدارک و مستندات طراحی و قالب‌های ساخته شده، به علاوه ۲۰۰۰ ست قطعات منفصله صندلی را به شرکت تحویل داد. عدم تامین هریک از قطعات (ریل، رکلاینر و بالابر) چه از طریق ساخت داخل و چه خرید خارجی، به منزله عدم امکان تولید صندلی بود.

وی افزود:

در راستای تحویل پروژه از سوی شرکت کره‌ای و کناره‌گیری آن، شرکت اقدام به شناسایی تامین‌کننده خارجی کرد و مجموعه کشویی‌های ریل از کشور چین وارد کشور شد؛   اما به موازات این امر داخلی‌سازی ریل در دستور کار قرار گرفت و با استراتژی برون‌سپاری و استفاده از ظرفیت و پتانسیل شرکت‌های گروه سایپا، توافقات اولیه با شرکت دانش‌بنیان قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا حاصل و این امر منجر به انعقاد قرارداد بین دو شرکت با موضوع “طراحی، ساخت قالب‌ها و ابزار، فیکسچرها و سایر تجهیزات و فروش قطعه مجموعه ریل شاهین” طی ۱۲ ماه شد.

حسن زاده تاکید کرد:

شرکت دانش‌بنیان قالب‌های بزرگ صنعتی، بر اساس طرح ریل ارائه شده که شامل تغییرات مهندسی در جنس، ضخامت و پروفیل قطعات ریل و بعضا تغییرات ابعادی نسبت به طرح کره‌ای بود، اقدام به طراحی و ساخت قالب‌های قطعات و فیکسچرهای مونتاژی و جوشکاری کرد؛ این امر با استفاده از خدمات و ظرفیت پیمانکاران داخلی برای طراحی فرایند مونتاژ و تولید مجموعه ریل‌های صندلی‌های جلو دنبال شد.

این مدیر صنعتی یادآور شد:

با وجود مشکلات ارزی و تحریم‌ها، توانستیم برای تولید صندلی شاهین، چند محموله به تعداد ۶۰ هزار دستگاه ریل برای تولید صندلی شاهین (با صرف هزینه‌های حمل و نقل، ترخیص، گمرک و تخصیص ارز)، وارد کنیم. مشکلات و موانع موجود سر راه فرآیند واردات و زمانبندی تخصیص ارز باعث تحمیل هزینه‌هایی همچون هزینه حمل هوایی قطعات می‌شد تا از توقف خط تولید صندلی و متعاقب آن توقف تولید خودرو جلوگیری شود؛ این امر شرایط نامناسبی را در برنامه‌ریزی‌ها به ویژه مدیریت مالی ایجاد می‌کرد. با سیاست‌گذاری‌های جدید (در دی‌ماه سال ۱۴۰۱) و تحقق پروژه یاد شده، خط تولید ریل صندلی شاهین و استقرار خط و تولید ریل تعریف شد.

حسن زاده در خصوص فرآیند پروژه انتقال خط تولید مجموعه ریل صندلی شاهین و تولید ریل گفت:

مدت زمان اجرای پروژه، ‌ با توجه به اعلام زمان انجام تست‌های خارج از کشور توسط مرکز تحقیقات سایپا تا پایان آبان ماه سال جاری، ‌ اعلام شد و سپس مذاکرات و هماهنگی‌های لازم با شرکت قالب‌های صنعتی سایپا و انعقاد قرارداد فروش کلیه قالب‌ها، فیکسچرها، تجهیزات و ماشین آلات شامل پرس‌ها و ابزارهای مرتبط با خط مونتاژ به همراه مدارک و مستندات فنی و نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی و… فی‌مابین دو شرکت در اسفندماه ۱۴۰۱ صورت گرفت. علاوه بر این طراحی، جانمایی و استقرار خط و متعاقب آن انتقال و چیدمان تجهیزات و فیکسچرهای مونتاژی و جوشکاری و کنترلی در پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ اتفاق افتاد.

وی ادامه داد:

همزمان با آماده‌سازی خط تولید به منظور بهبود سطح کیفیت و مشخصه‌های فنی ریل و همچنین حذف برخی عملیات جوشکاری که ضمن افزایش سطح کیفیت محصول منجر به کاهش زمان تولید و کنترل قیمت محصولات خودرویی می‌شد، طرح ریل از وضعیت جوشی در اتصال براکت‌ها به وضعیت پیچی (در چارچوب فرآیند تغییرات مهندسی) درآمد و با انجام و پاس شدن تست‌های مربوطه جهت صحه‌گذاری تغییرات اعمال شده، موفقیت آمیز بود.

مدیر شرکت زیر مجموعه سایپا، با تولید آزمایشی قطعات منفصله نظیر براکت‌ها، کشویی‌های ثابت و متحرک، فنر، پایه‌های جلو و عقب ریل، اسپیسر و پین و پرچ ها و ساچمه‌ها در سایزهای مختلف و قطعات پلاستیکی توسط پیمانکاران و تامین‌کنندگان منتخب، در اواسط خردادماه سال جاری، تولید آزمایشی و نمونه ریل‌های داخلی محقق و برنامه‌ریزی برای افزایش تیراژ تولید با روند و شیب مناسب در تعامل با تامین‌کنندگان قطعات، انجام شد؛ بنابراین در تولید آزمایشی ایرادات و مشکلات کیفی احصا شد و متناسب با آن فرایندهای اصلاحی صورت گرفت.

حسن‌زاده ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر خط تولید و مونتاژ مجموعه ریل صندلی خودروی شاهین به بهره‌برداری رسیده و تا پایان آبان ماه بیش از ۱۵۰۰ دستگاه صندلی با مجموعه ریل ساخت داخل به شرکت سایپا ارسال و بر روی خودروی محبوب شاهین نصب شده است، ‌ اذعان کرد: به صورت مستقیم و غیرمستقیم این پروژه ملی باعث اشتغال ۴۶ نفر شده است، ‌ علاوه بر این در پروژه یاد شده ۱۰ تامین کننده قطعات به صورت مستقیم با ما همکاری دارند.

وی اعلام کرد:

با تولید حداقل ۶۵ هزار دستگاه خودروی شاهین در سال جاری، پروژه ریل صندلی این خودرو، ‌ حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو (۷۶میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان) صرفه جویی ارزی برای کشور رقم زده است؛ ‌ این عدد می‌تواند از هزینه‌های گروه خودروسازی سایپا بکاهد و از افزایش قیمت جلوگیری کند.

صحه‌گذاری مشخصه‌های ایمنی، استحکامی، دوام و عملکردی مجموعه ریل صندلی شاهین با انجام تست‌ها و آزمون‌های تعریف شده در برنامه آزمون صادره از مرکز تحقیقات سایپا در مراکز معتبر آزمون داخل و خارج از کشور در قالب تست‌های سطح قطعه (مجموعه ریل) و تست‌های سطح خودرویی (مجموعه صندلی) انجام و با کسب نتایج مثبت در محدوده‌های پذیرش استانداردها همراه بود. تست‌ها نیز (تست‌های دینامیکی و استاتیکی) در مراکز معتبر تست‌های خودرویی در اروپا (کشور اسپانیا) انجام شده‌ است.

دیدگاه شما؟