درحالیکه بازار پیکاپهای قدرتمند و آفرودی داغ شده است، ایلیا خودرو نیز به سراغ این سگمنت رفته و میخواهد با پیکاپ خان سهم بازار خوبی را از این بخش دریافت کند. اگر متولد ابتدای 70 و 60 به قبل باشید، قطعا نام موسو را که وظیفه مونتاژ آن بر عهده مرتب خودرو بود را به […]
درحالیکه بازار پیکاپهای قدرتمند و آفرودی داغ شده است، ایلیا خودرو نیز به سراغ این سگمنت رفته و میخواهد با پیکاپ خان سهم بازار خوبی را از این بخش دریافت کند.
اگر متولد ابتدای 70 و 60 به قبل باشید، قطعا نام موسو را که وظیفه مونتاژ آن بر عهده مرتب خودرو بود را به خوبی به یاد خواهید آورد. خودرویی تنومند که در آن سالها پاترول و رونیز را تحت فشار قرار داده بود. موسو که در تبلیغات آن از نام مرسدس بنز استفاده شده بود؛ به علت کمبود مدل در این سگمنت و استفاده از پیشرانه 6 سیلندر M104 این شرکت به سرعت محبوب شد. حالا پس از گذشت چند سال از آخرین عرضه موسو به بازار کشور، این خودرو با چهره و اسمی جدید به بازار ایران راه پیدا خواهد کرد.
شاید با دیدن تصاویر تعجب کنید اما حقیقت آن است که سنگیانگ سال 2002 پیکاپی را بر اساس موسو شاسی بلند طراحی و روانه بازار کرد که تا سال 2006 تولید آن ادامه داشت و البته در بازارهای متفاوت نامهایی از جمله سنگیانگ اسپرت، سنگیانگ موسو SUT، دوو موسو اسپرت و مرسدس بنز موسو اسپرت بر روی آن قرار داده شد.
پس از وقفهای طولانی، سنگیانگ بار دیگر در سال 2018 نسل دوم این پیکاپ را بر روی خط تولید برد. این خودرو که در حال حاضر تحت برند KG Mobility تولید میشود در بازارهای کره جنوبی، تایوان، نیوزلند و استرالیا به فروش میرسد و مانند قبل نامهایی متفاوت برای آن در نظر گرفتهاند.
از سال 2018 تا به امروز تغییرات بسیار زیادی بر روی این پیکاپ قرار گرفته که در نهایت سال 2023 KG Mobility فیس لیفت اساسی بر روی این پیکاپ انجام شد. چهره این پیکاپ حالا کاملا شبیه به رکستون جدید شده و چراغهای LED به همراه جلو پنجره بزرگ با تزئینات کروم و پوشش پلاستیکی در نمای رو به رو خودنمایی میکند.
نمای جانبی به غیر از گلگیرهای پف کرده که آن را مدرنتر و عضلانیتر نشان میدهد بدون تغییر مانده است. تغییر دیگری که در نمای جانبی توسط KG انجام شده، وجود طرحهای متفاوت رینگ در سایزهای 17، 18 و 20 اینچ است که توسط خریدار انتخاب میشود.
این شرکت داخل کابین را دستخوش تغییر قرار داده و حالا یک نمایشگر 12.3 اینچ جایگزین نمونه 8 اینچ قبلی شده که با یک کلاستر 12.3 اینچ کابین مدرنتری را شکل میدهند. با توجه به نمایشگر جدید سیستم اطلاعات و سرگرمی، طراجان داشبورد را باز طراحی کردهاند که با این عمل خروجیهای هوا باریک و کنترل تهویه مطبوع لمسی شدهاند و مواردی مانند نور محیطی 32 رنگ و درگاههای شارژ USB-C به آن اضافه شده است.
خریداران برای پوشش کابین میتوانند یکی از دو گزینه چرم مصنوعی و یا چرم ناپا/جیر را با رنگ مشکی و یا خاکی انتخاب کنند. از نظر تجهیزات ایمنی این خودرو 6 کیسه هوا و رادارهای ADAS ارتقا یافته دارد.
در بازار جهانی این خودرو با دو قوای محرکه دیزل و بنزینی فروخته میشود که باید ببینیم صنایع خودروسازی ایلیا کدام نمونه را برای بازار ایران در نظر گرفته است. نمونه بنزینی پیکاپ خان از نوع 4 سیلندر 2 لیتر توربو تزریق مستقیم بهره میبرد که 225 اسببخار قدرت تولید میکند. نسخه دیزل نیز از نوع 2.2 لیتر توربو است که 202 اسببخار قدرت و 441 نیوتنمتر گشتاور دارد. انتقال قدرت از طریق گیربکس 6 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک آیسین به هر چهارچرخ انجام میشود. مانند بسیاری از پیکاپهای قدرتمند با قابلیت آفرود، پیکاپ خان نیز دارای قفل دیفرانسیل است.
بسته به نوع سیستم تعلیق عقب (شمش و یا 5 اتصالی) این پیکاپ میتواند وزنی در حدود 400 تا 700 کیلوگرم بار را جا به جا کند. فضای بار در بازار جهانی با دو ظرفیت 1011 و 1262 لیتر در دسترس قرار دارد و ظرفیت یدککشی این پیکاپ نیز 3 تن عنوان شده است.
زمان و قیمت عرضه پیکاپ خان مشخص نشده و باید منتظر بمانیم تا اطلاع رسانی جدید از سوی ایلیا خودرو صورت بگیرد.
دیدگاه شما؟