خودرو برقی بخریم یا هیبرید؟ این سوالی است که طی دو سال گذشته زیاد پرسیده میشود و قصد داریم در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم. خودرو هیبرید برای اولین بار سال 1899 توسط فردیناند پورشه شکل گرفت و سپس طی سالها تحقیق و توسعه در سال 1997 اولین خودرو هایبرید تولید انبوه توسط […]
خودرو برقی بخریم یا هیبرید؟ این سوالی است که طی دو سال گذشته زیاد پرسیده میشود و قصد داریم در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم.
خودرو هیبرید برای اولین بار سال 1899 توسط فردیناند پورشه شکل گرفت و سپس طی سالها تحقیق و توسعه در سال 1997 اولین خودرو هایبرید تولید انبوه توسط تویوتا با نام پریوس به تولید رسید.
به صورت کلی نحوه کار این خودروها به صورتی است که قدرت توسط دو مولد ایجاد میشود. این دو مولد میتواند بنزین، الکتریسیته، گاز و یا حتی هیدروژن باشد که در این مطلب قصد داریم تنها به نمونه بنزینی/الکتریکی بپردازیم.
خودروهای هیبرید چند نمونه دارد که آنها را معرفی خواهیم کرد.
انواع خودروهای هیبرید
دسته اول: موازی
در این دسته، پیشرانه درونسوز و موتور الکتریکی همزمان با یکدیگر کار میکنند و خروجی خود را به گیربکس انتقال میدهند.
دسته دوم: TTR
این سیستم یک جایگزین برای سری موازی محسوب میشود. از این سیستم بر روی BMW i8 نیز استفاده شده که پیشرانه درونسوز در عقب و موتور الکتریکی در جلو قرار دارد و به صورت همزمان کار میکند. پیشرانه درونسوز چرخهای عقب و موتور الکتریکی چرخهای جلو را به حرکت در میاورد. اما موضوع مهمتر این است که پیشرانه درونسوز همزمان میتواند باتریها را شارژ کند و یا در این سیستم درصد کمی از انرژی را توسط ترمزگیری به باتریها بازگرداند.
دسته سوم: سری
در این دسته، پیشرانه درونسوز عملا به چرخها متصل نیست و تنها حکم یک ژنراتور را بازی میکند. خودروهایی از این دسته عموما قابلیت پیمایش بیشتری دارند و به اصطلاح به آنها اکستندد رنج میگویند.
دسته چهارم: هیبرید ملایم
در این دسته، موتور الکتریکی بین پیشرانه درونسوز و گیربکس نصب میشود و عموما قدرت و باتری با ظرفیت بالایی ندارد. در خودروهای با این سیستم، موتور الکتریکی تنها برای استارت اولیه و یا در زمان نیروی بیشتر (در مدت زمان کم) وارد مدار میشود.
دسته پنجم: فول هایبرید
در این دسته خودروهایی قرار میگیرند که موتور الکتریکی آنها متصل به باتری با ظرفیت بالا است که میتواند در کنار استفاده از پیشرانه بنزینی، با حالت تمام الکتریکی نیز در مسافت بالا پیمایش داشته باشد.
دسته ششم: پلاگین هایبرید
پلاگین هایبریدها یکی از مهمترین و محبوبترینها در این دسته بندیها محسوب میشوند. در خودروهای پلاگین هایبرید راننده میتواند باتریهای موتور الکتریکی را از منبع خارجی شارژ کند. پیشرانه بنزینی در این خودروها تا حدودی وظیفه شارژ موتور الکتریکی را دارد اما در صورت لزوم میتوان از منبع خارجی نیز بهره برد.
پس از اینکه خودروسازها انواع و اقسام مدلهای هایبرید را تولید کردند برای مصرف انرژی کمتر و حفظ محیط زیست، به تولید خودروهای تمام الکتریکی روی آوردند.
پیش از اینکه ادامه مطلب را مطالعه کنید باید بدانید اولین خودرو برقی در سال 1927 توسط اینیوس استفان جدلینک مجارستانی ابداع شد. در ادامه این مقاله به معرفی مدلهای مختلف خودرو برقی میپردازیم.
انواع خودرو برقی
دسته اول: BEV خودروهای تمام الکتریک
همانطور که از نام این دسته مشخصه، این خودروها به صورت کلی با باتری و موتور الکتریکی کار میکنند. این خودروها عموما از باتریهایی بهره میبرند که به صورت میانگین با یکبار شارژ میتوانند برد مسافت 400 کیلومتر داشته باشند. این خودروها باتریهای خود را با شارژر پُر میکنند.
دسته دوم: EREV دور بُرد
مکانیز فعالیت این دسته مانند تمام الکتریکیها است اما خودروهای اکستندد رنج تمام الکتریکی با داشتن باتریهای بزرگتر میتوانند مسافت بسیار زیادتری را طی کنند.
تفاوتهای اصلی هیبرید و برقی
اصلیترین تفاوت بین این دو، به قوای محرکه آنها بر میگردد جایی که در خودرو هایبرید در هر نوع و شرایطی؛ یک مواد دیگر در کنار موتور الکتریکی وجود دارد و حتی نقش موتور الکتریکی میتواند کمرنگ و یا پر رنگ باشد اما در خودرو برقی تنها محرک خودرو، موتور الکتریکی است که میتواند تعداد مختلفی داشته باشد و با باتریهایی با ظرفیت بالا یا کم عرضه شود. دیگر موردی که باید به آن اشاره شود، نحوه شارژ باتریها است که در خودرو هایبرید میتواند توسط پیشرانه درونسوز و یا شارژر بیرونی شارژ شود اما در خودروهای الکتریکی شارژ باتریها تنها با شارژر میسر خواهد شد.
حال که با تمامی این دستهها آشنا شدید باید به پاسخ سوال اصلی بپردازیم.
خودرو برقی بخریم یا خودرو هیبرید؟
برای پاسخ به این سوال سراغ شرکت آرین پارس موتور میرویم زیرا این شرکت در هر دو دسته مدل قابل توجهی دارد.
آرین پارس موتور در دسته هیبرید، لاماری HEV را دارد که از پیشرانه 1.5 لیتر توربو میتسوبیشی بهره میبرد و در کنار این پیشرانه درونسوز موتور الکتریکی وجود دارد که در مجموع 174 اسببخار قدرت و 300 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این میزان نیرو و گشتاور توسط گیربکس DHT به چرخهای جلو منتقل میشود. با این ترکیب مصرف سوخت این کرااوور تنها 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است.
نکته مهم خرید خودرو هایبرید مانند لاماری ایما HEV دقیقا مصرف سوخت بسیار بهینه و انتشار آلایندگی بسیار کم این خودروها است. در خودرویی مانند لاماری ایما HEV شما نگرانی بابت اتمام شارژ باتری و ایستگاه شارژ نخواهید داشت زیر پیشرانه بنزینی و بازیابی انرژی توسط ترمزها باتریها شارژ خواهند شد.
آرین پارس موتور در دسته خودروها تمام الکتریکی لاماری ایما EV را دارد که این خودرو با تغییرات ظاهری نسبت به مدل بنزینی و HEV کاملا متمایز میشود. این کراساوور از یک موتور الکتریکی بهره میبرد که 200 اسببخار قدرت و 340 نیوتنمتر گشتاور ایجاد میکند. نیرو بخش این موتور الکتریکی پک باتری لیتیوم 85.9 کیلووات ساعت است که با یکبار شارژ میتواند 630 کیلومتر بُرد مسافت داشته باشد.
ایما الکتریکی در بخش برد مسافت طی شده با یکبار شارژ جز بهترینها در این سگمنت محسوب میشود و در عین حال که با شارژرهای AC و DC قابل شارژ شدن است، سیستم بازیابی انرژی سه مرحلهای آن نیز میتواند تا حدودی به این خودرو در خصوص سیو انرژی کمک کند. برای شارژ شدن این کراساوور با شارژر خانگی نیاز به 9 ساعت زمان و با شارژ سریع تنها به 35 دقیقه زمان نیاز دارید.
هر دو خودرو در بحث ایمنی و امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار دارند. هر دو نمونه 5 ستاره ایمنی CNCAP را در اختیار دارند و امکانات مهمی مانند ۶ ایربگ، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ABS, EBD, ESP, هشدار برخورد از عقب، کروز کنترل تطبیقی، رادار حفظ بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سرپایینی، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز کمکی الکترونیکی، سیستم پایش فشار باد تایر، فرمان برقی، رادار خروج از خط، هشدار باز شدن درها، رادار نقطه کور، هشدار تصادف از جلو، صندلی برقی ۱۰ جهته راننده، صندلی برقی ۴ جهته سرنشین، اینه جانبی برقی با گرمکن و نور خوشآمدگویی، نمایشگر ۱۰.۲ اینچ مرکزی و پشت فرمان، دوربین دید عقب، سنسور باران، اتولایت، دوربین ۳۶۰، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف پانورامیک، سنسور پارک جلو و عقب، درب صندوق عقب برقی، گرمکن صندلی جلو و سردکن به همراه ماساژور صندلی راننده دارند.
اگر بین دو راهی اینکه خودرو برقی بخریم یا خودرو هیبرید گیر کردهاید با مطالعه این مقاله حالا میدانید که هر دو نسخه میتواند پول بیشتری در ماه برای شما دخیره کند و در حفظ محیط زیست نیز مفید باشد. تصمیم نهایی بر عهده شماست که کدام گزینه را انتخاب کنید اما اگر قصد خرید این نوع خودروها را دارید باید ظرفیت باتری، بُرد مسافت، مدت زمان شارژ و گارانتی باتریها را در نظر بگیرد و سپس انتخاب هوشمندانهای بکنید.
اگر دوست دارید خودرو برقی و یا هیبرید آرین پارس موتور را از نزدیک ببینید میتوانید به نمایندگیهای این شرکت مراجعه کنید.
دیدگاه شما؟