فقط 100  دستگاه از طریق قرعه‌کشی عرضه می‌شود

نسخه محدود لکسوس LBX موریزو RR ویژه بازار ژاپن

.
شنبه - ۲۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱:۰۱ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
لکسوس LBX

خودروسازان در برخی موارد، نه به الزام بازار یا پاسخ به نیازهای اجتناب‌ناپذیر، بلکه صرفاً به پشتوانه توانایی فنی و انگیزه‌ای که از لذت آفرینش ناشی می‌شود، دست به خلق خودروهای خاص می‌زنند؛ لکسوسLBX موریزوRR به‌درستی نمودی از چنین رویکردی است.

خودروسازان در برخی موارد، نه به الزام بازار یا پاسخ به نیازهای اجتناب‌ناپذیر، بلکه صرفاً به پشتوانه توانایی فنی و انگیزه‌ای که از لذت آفرینش ناشی می‌شود، دست به خلق خودروهای خاص می‌زنند؛ لکسوسLBX موریزوRR به‌درستی نمودی از چنین رویکردی است. هرچند مدل استاندارد LBX به‌خودی‌خود کراس‌اووری ساب‌کامپکت و ارزشمند تلقی می‌شود و ویژگی‌هایی چون پایداری، کیفیت و عملکرد مناسب در آن نهفته است، اما لکسوس مرزهای متعارف این دسته را درنوردیده و برای ایجاد هیجان و تجربه‌ای متفاوت، پیشرانه سه سیلندر توربوشارژ ۱.۶ لیتری مورد استفاده در مدل‌های افسانه‌ای GR یاریس و GR کرولا را به این خودرو تزریق کرده است.

فرآیند این تلفیق هوشمندانه، به تولد موریزو  RRانجامیده؛ شاسی‌بلندی جمع‌وجور که روحیه تهاجمی، شتاب و چابکی حاصل از فلسفه Gazoo Racing را با بلوغ، آرامش و اُبهتی که همواره از یک لکسوس انتظار می‌رود، به طرز کم‌نظیری در هم آمیخته است. این‌بار اما لکسوس گامی فراتر نهاده و نسخه‌ای حتی خاص‌تر و نایاب‌تر از رقیب پرتوان خود برای مرسدس-AMG GLA 35 به بازار عرضه کرده است.

این نمونه استثنایی که به‌تازگی و صرفاً برای بازار ژاپن معرفی شده، LBX Morizo RR Original Edition نام دارد. ویژگی منحصربه‌فرد این مدل، رنگ خاص و عمیق Sonic Chrome بدنه، همراه با جزییات زرد روشن بر روی سپر جلو و کالیپرهای ترمز است که جلوه‌ای متمایز به آن بخشیده است. طراحی ظاهری خودرو بی‌کم‌وکاست یادآور نسخه مفهومی است که لکسوس پیش‌تر به نمایش گذاشته بود، به‌ویژه آنکه این ترکیب رنگ و سبک با خودروی شخصی آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره تویوتا، کاملاً همگون است.

لکسوس LBX

لکسوس LBX

با وجود جذابیت کم‌نظیر این مدل، دسترسی به آن آسان نخواهد بود؛ چرا که عرضه آن به‌شدت محدود است. همان‌گونه که در گزارش Creative311 آمده است، لکسوس تنها ۱۰۰ دستگاه از نسخه Original Edition تولید خواهد کرد و تمامی آن‌ها منحصراً راهی بازار ژاپن می‌شوند. خرید این خودرو نه از طریق مراجعه عادی به نمایندگی‌ها بلکه تنها از مسیر قرعه‌کشی ممکن است و خریداران باید در این گزینش تصادفی بخت خود را بیازمایند.

هنوز بهای دقیق این نسخه اعلام نشده است، اما با توجه به اختصاصی‌بودن و محدودیت تولید، انتظار می‌رود بهایی بالاتر از نسخه استاندارد موریزو  RR داشته باشد. در بخش عملکرد فنی، گزینه جدید هیچ تغییری نسبت به مدل پایه نداشته است، با این حال باید تاکید کرد که همین نسخه معمولی نیز از نظر شتاب و کارایی، رقیب تمام‌عیار بسیاری از کراس‌اوورهای اسپرت به‌شمار می‌رود.

لکسوس LBX موریزو  RR از پیشرانه‌ سه سیلندر توربوشارژ با حجم ۱.۶ لیتر که توان چشمگیر ۳۰۰ اسب بخار و گشتاوری برابر ۴۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند، بهره می‌برد و این همه، امکان دستیابی به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در تنها ۵.۲ ثانیه فراهم می‌آورد. این خودرو صرفاً با سامانه چهارچرخ محرک عرضه می‌شود و همانند GR یاریس و GR کرولا، امکان انتخاب میان جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی یا ۸ سرعته خودکار برای آن وجود دارد.

اما مشتریان آمریکایی از داشتن این نسخه خاص بی‌بهره خواهند بود و برنامه‌ای برای عرضه LBX Morizo RR در ایالات متحده وجود ندارد. اگرچه بازار آمریکا می‌تواند میزبان GR کرولا باشد، اما این مدل یک هاچ‌بک پرفورمنس است و نه یک کراس‌اوور، و فضای داخلی آن نیز، با وجود کیفیت قابل‌قبول، هرگز به سطح تجمل و ظرافت کابین‌های لکسوس نمی‌رسد؛ نکته‌ای که برای اهل ذوق و علاقه‌مندان به لوکس‌گرایی، تمایز میان این دو را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

دیدگاه شما؟