انقلاب در طراحی خودرو

فناوری هوش مصنوعی در جلوپنجره مینی‌ون فارادی فیوچر

.
شنبه - ۲۸ تیر ۱۴۰۴ - ۶:۰۵ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
فارادی فیوچر

در بازاری که خودروهای برقی با هیاهوی فراوان و ظهور استارتاپ‌های پرشمار روبه‌روست، شرکت فارادی فیوچر (Faraday Future) همچنان تلاش می‌کند جایگاه خود را حفظ کند، حتی اگر اولویت این روزهایش بیشتر بر روشن نگه داشتن چراغ شرکت باشد تا آفرینش تحولی شگرف در صنعت خودرو.

در بازاری که خودروهای برقی با هیاهوی فراوان و ظهور استارتاپ‌های پرشمار روبه‌روست، شرکت فارادی فیوچر (Faraday Future) همچنان تلاش می‌کند جایگاه خود را حفظ کند، حتی اگر اولویت این روزهایش بیشتر بر روشن نگه داشتن چراغ شرکت باشد تا آفرینش تحولی شگرف در صنعت خودرو. هرچند این شرکت از سال ۲۰۲۳ تنها ۱۶ دستگاه از مدل FF 91 خود را به دست مشتریان رسانده است، اما با جذب سرمایه‌ای تازه و امیدی که همچنان به تغییر مفهوم حمل‌ونقل دارد، اکنون تمرکز خود را معطوف به یک طرح جدید کرده است: مینی‌ونی سرشار از فناوری که برای بازار گسترده و مصرف‌کننده عمومی طراحی شده است.

فارادی فیوچر

شرکت فارادی فیوچر اخیراً با دریافت سرمایه‌ای معادل ۱۰۵ میلیون دلار، از محصول تازه‌ خود با نام FX Super One پرده برداشته؛ خودرویی که به‌طور ویژه به ادغام هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال تکیه دارد. این مدل جدید طی مراسمی اختصاصی در مقر اصلی شرکت در کالیفرنیا به نمایش گذاشته شد و با عنوان خودروی MPV اقتصادی برای بازار انبوه معرفی شده است. خودروی FX Super One فضای داخلی جادار، طراحی با دقت و مواد باکیفیت را با مجموعه‌ای چشمگیر از امکانات پیشرفته ترکیب می‌کند تا تجربه‌ای ویژه برای سرنشینان فراهم سازد.

فارادی فیوچر

برخلاف آنچه از یک محصول کاملاً جدید انتظار می‌رود، این مینی‌ون از ابتدا بر پایه و بنیان نو طراحی نشده، بلکه ساختارش بر پلتفرم مینی‌ون Wey Gaoshan، محصول شرکت بزرگ “گریت وال موتورز” چین استوار است. با این وجود، FX Super One با دگرگونی‌هایی اختصاصی همراه شده که آن را از رقیب چینی‌اش متمایز می‌کند: طراحی تازه‌ی قسمت جلوی خودرو، جزئیات مشکی‌رنگ، رینگ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی و به ویژه جلوپنجره دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

فارادی فیوچر

در این بخش از خودرو، سیستمی با عنوان “اکوسیستم ارتباطی هوش مصنوعی جلوی خودرو” یا به اختصار F.A.C.E تعبیه شده است که کارکرد آن بسیار فراتر از نمایش ایموجی‌ها یا پیام‌های انگیزشی ساده است. زمانی که خودرو در حالت توقف یا پارک قرار دارد، این سامانه می‌تواند با سرنشینان از طریق تشخیص صدا، نشانه‌های بصری و حتی مکالمه و واکنش متقابل ارتباط برقرار کند؛ عملکردی که یادآور نقش یک همراه یا کمک‌راننده هوشمند است. البته برای افرادی که به ظاهر سنتی‌تر خودرو علاقه دارند، امکان سفارش جلوپنجره عادی نیز وجود دارد.

فارادی فیوچر

مرکز فرمان‌دهی همه این امکانات تعاملی، معماری اختصاصی Faraday Future با نام EAI Embodied Intelligence AI Agent 6×4 است. این سامانه نه‌تنها جلوپنجره دیجیتال را مدیریت می‌کند، بلکه کنترل سیستم‌های سرگرمی و اطلاع‌رسانی، قابلیت‌های صوتی و مجموعه فناوری‌های پیشرفته کمک‌راننده خودرو را نیز بر عهده دارد و به این ترتیب تجربه‌ای کاملاً نوین و دیجیتال را در اختیار سرنشینان و راننده قرار می‌دهد.

 

دیدگاه شما؟