در تازهترین تصاویر و اطلاعات منتشرشده از سدان جدید اکس پنگ P7، جلوهای کاملاً متفاوت از خودروهای برقی موجود در بازار دیده میشود؛ همان نشانهای که ماهها شایعه آن مطرح بود و حالا به حقیقت پیوسته است.
در تازهترین تصاویر و اطلاعات منتشرشده از سدان جدید اکس پنگ P7، جلوهای کاملاً متفاوت از خودروهای برقی موجود در بازار دیده میشود؛ همان نشانهای که ماهها شایعه آن مطرح بود و حالا به حقیقت پیوسته است. گر چه این روزها بازار سدانهای کلاسیک رونق سابق را ندارد، اما عرضه مدلهایی همچون شیائومی SU7 و اکس پنگ P7 نشان داده که هنوز اشتیاق و علاقه زیادی برای این سبک خودرو در میان علاقهمندان باقی مانده است.
با نگاه اولیه به ظاهر بیرونی این خودرو، بیدرنگ طراحی چشمگیر و خلاقانه آن توجه بیننده را به خود جلب میکند. فرم خارجی خودرو با رویکردی آیندهنگر و ساختارشکن طراحی شده، به گونهای که ظرافت خطوط و بازی نورها در بدنه، چهرهای مدرن و متمایز را پدید آورده است. در جلوی خودرو، نواری عریض از LED یکدست با خطوط تیز و بلند، در ترکیب با چراغهای عمودی روز، یک امضای بصری منحصر بهفرد برای P7 خلق کرده است؛ جزئیاتی که یادآور برخی المانهای طراحی خودروهای آوانگارد همانند سایبرتراک تسلا هستند. در بخش عقب نیز این ظرافت در طراحی ادامه پیدا کرده و ترکیب نوار نورانی پهن، چراغهای عمودی و شیشه عقب خمیده جای فرمهای سنتی را گرفته و چهرهای نوین و خاص برای خودرو رقم زده است.
با ورود به کابین P7، نوآوری و فناوری روز بیش از هر چیز دیگری به چشم میآید. تصاویر تازه منتشرشده، بالاخره جزئیات فضای داخلی این خودرو را آشکار کردهاند؛ محیطی مدرن و مملو از امکانات فناورانه که تا پیش از این بیشتر در مفاهیم پیشرفته دیده میشد. شاخصترین ویژگی این کابین، نمایشگر سر بالای واقعیت افزوده با ابعاد چشمگیر 87 اینچ است؛ یکی از بزرگترین نمونههایی که تاکنون در خودروها نصب شده و تنها پیشتر در شاسیبلند G7 شیائومی مورد استفاده قرار گرفته بود. این نمایشگر قابلیتهای اطلاعاتی و سرگرمی بیسابقهای را پیش روی راننده و سرنشینان قرار میدهد و کاربرد آن فراتر از نمایش اطلاعات پایه است.
غربیلک فرمان سهپره و خوشدست این خودرو، با الهام از مدلهای اسپرت مرسدسبنز AMG طراحی شده و کلیدهای خاصی روی آن تعبیه شده که این امکان را میدهد حالات مختلف خودرو و امکانات ویژه را به سرعت و سهولت تغییر داد و همین نوآوری حس یک خودروی اسپرت لوکس را به فضای داخلی بخشیده است. نورپردازی هوشمندانه کابین نیز با دقت بسیار در طراحی انجام شده و جلوهای گرم و مدرن به محیط داده است؛ تا جایی که حتی کوچکترین جزئیات نیز از دقت نظر طراحان خبر میدهد.
نمایشگر مرکزی سیستم سرگرمی و اطلاعاتی بر روی یک پنل ویژه نصب شده که قابلیت تنظیم زاویه به سمت راننده را دارد؛ راهکاری ارگونومیک که استفاده روزمره و دسترسی راحت به امکانات را فراهم میسازد. درست مقابل راننده، یک صفحه باریک دیجیتال برای اعلام اطلاعات حیاتی خودرو تعبیه شده که انتقال دادهها را با وضوح و سادگی انجام میدهد. همچنین باید به صندلیهای اسپرت و سطلی این مدل اشاره کرد که مجهز به محافظهای جانبی متحرک هستند و هنگام عبور از پیچها، با مانور خاص، سرنشین را بهخوبی در جای خود نگه میدارند؛ قابلیتی که پیشتر بیشتر در میان خودروهای گرانقیمت آلمانی به چشم میخورد و حالا در یک سدانی چینی عرضه شده است.
در بخش قوای محرکه، اکس پنگ دو مدل باتری 74.9 و 92.92 کیلوواتساعتی را برای P7 در نظر گرفته و نسخه پایه خودرو با یک پیشرانه الکتریکی با توان 362 اسببخار روی محور عقب عرضه میشود. برای کسانی که قدرت بیشتری میطلبند، نسخه دو موتوره چهارچرخ محرک نیز قابل سفارش است و آن، افزون بر موتور عقب، یک پیشرانه 224 اسببخاری دیگر را روی محور جلو در اختیار دارد تا قدرت ترکیبی خودرو به رقم تحسینبرانگیز 586 اسببخار برسد. این اعداد برای یک سدان برقی، بسیار چشمگیر بوده و تجربه رانندگی مهیجی را نوید میدهد.
اکس پنگ، برای هر سه نسخه باتری، شعاع حرکتی قابل توجهی را اعلام کرده است: نسخه پایه با یک بار شارژ تا 702 کیلومتر، نسخه دیفرانسیل عقب با باتری بزرگ تا 820 کیلومتر و حتی مدل چهارچرخ محرک دو موتوره تا 750 کیلومتر مسافت را میتوانند بپیمایند. چنین ارقامی حتی برای استانداردهای جهانی خودروهای برقی نیز فوقالعاده محسوب میشود. هرچند زمان دقیق شارژ این خودرو هنوز افشا نشده، اما شرکت وعده داده از فناوری شارژ فوق سریع 5C بهره خواهد برد؛ یعنی تنها در 10 دقیقه شارژ، امکان طی مسافت 436 کیلومتری فراهم است و این موضوع در صورت واقعی بودن، میتواند تحولی بزرگ در صنعت خودروهای برقی ایجاد کند.
ابعاد بدنه P7 نیز خبر از یک سدان کاملاً لوکس و ردهبالا میدهد: با طول 5017 میلیمتر، عرض 1970 میلیمتر و ارتفاع 1427 میلیمتر و فاصله محوری 3008 میلیمتری، ابعادی مشابه با مدل S از تسلا را پیش چشم میگذارد و همین ابعاد، فضای داخلی راحت و جاداری هم برای سرنشینان به ارمغان آورده است.
در حالیکه هنوز برچسب قیمت رسمی برای اکس پنگ P7 مشخص نشده، اما با توجه به استراتژی فعلی خودروسازان چینی در تولید خودروهای برقی، انتظار میرود این سدان با قیمتی بسیار رقابتی روانه بازار شود و توجه خریداران بینالمللی را به خود جلب کند. با این حال بحثهایی درباره پایداری روند قیمتگذاریهای تهاجمی و رقابت شدید خودروسازان چینی نیز در جریان است که باید دید آینده این بازار را چگونه رقم خواهد زد.
دیدگاه شما؟