بیش از سه دهه از زمانی که شرکت تویوتا با معرفی نخستین نسل لکسوس LS 400 بخش لوکس خود را پایهگذاری کرد، میگذرد. این سدان فولسایز که در سال ۱۹۸۹ و بهعنوان مدل سال ۱۹۹۰ به بازار جهانی عرضه شد، نشان داد برای ساخت خودروی لوکس با استانداردهای طراز اول جهانی، الزاماً نیازی به ریشه و سابقه آلمانی نیست.
بیش از سه دهه از زمانی که شرکت تویوتا با معرفی نخستین نسل لکسوس LS 400 بخش لوکس خود را پایهگذاری کرد، میگذرد. این سدان فولسایز که در سال ۱۹۸۹ و بهعنوان مدل سال ۱۹۹۰ به بازار جهانی عرضه شد، نشان داد برای ساخت خودروی لوکس با استانداردهای طراز اول جهانی، الزاماً نیازی به ریشه و سابقه آلمانی نیست. لکسوس با این محصول توانست توجه و اعتماد طیف گستردهای از مشتریان را که پیشتر جذب برندهایی مانند بامو، مرسدس بنز و جگوار بودند، به دست آورد. در کنار سطحی از تجمل و راحتی همتراز رقبا، LS مزیت مهمی را ارائه میکرد که کمتر در برندهای اروپایی دیده میشد که آن قابلیت اطمینان و دوام بود و باعث شد به سرعت جایگاه ویژهای در بازار خودروهای لوکس به دست آورد.
با وجود این موفقیت اولیه، روند فروش LS در سالهای اخیر نزولی شد. در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ تنها ۶۹۱ دستگاه از این مدل فروخته شد؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۴۲.۳ درصدی داشته و در مقایسه با دورههای پیشین افت بیشتری را نشان میدهد. این شرایط باعث شد لکسوس تصمیم بگیرد عرضه LS را در بازار ایالات متحده و کشورهای دیگر متوقف کند. در آستانه پایان تولید، این برند قصد دارد نسخهای خاص و محدود را به عنوان خداحافظی با این سدان نمادین ارائه دهد.
نسخه ویژه سال ۲۰۲۶ با نام LS Heritage Edition به عنوان ادای احترام به مدل اولیه معرفی شد و تولید آن به ۲۵۰ دستگاه برای بازار آمریکا محدود خواهد بود. قیمت پایه این نسخه ۹۹٬۲۸۰ دلار تعیین شده و قرار است در پاییز امسال به نمایندگیها تحویل شود. رنگ اختصاصی این مدل با عنوان Ninety Noir، مشکی عمیق با افکتهای ظریف و تزئینات تیره، همراه با رینگهای آلیاژی ۲۰ اینچی و پوشش خاکستری تیره متالیک، ارائه میشود.
طراحی داخلی Heritage Edition یادآور فضای دهههای پایانی قرن بیستم است. برای نخستین بار از رنگ قرمز خاص در کابین استفاده شده و نشان Heritage Edition روی کنسول مرکزی به صورت حکاکی نقش بسته است. همچنین، طرح سیلوئت LS با نخدوزی روی پشتسریها قرار دارد. در بخش تجهیزات، این نسخه مجموعهای از امکانات پیشرفته و لوکس را به شکل استاندارد عرضه میکند: سقف شیشهای پانوراما، نمایشگر دید پانورامایی (Panoramic View Monitor)، روکش چوب خاص Laser Special Black، پوشش Ultrasuede برای سقف داخلی و آفتابگیرها، صندلیهای عقب با گرمکن، کمربند ایمنی مجهز به مکانیزم بالابر برقی، سیستم صوتی Mark Levinson با ۲۳ بلندگو و توان خروجی ۲۴۰۰ وات، و سامانه هوشمند Advanced Park.
موتور این خودرو همان پیشرانه ۳.۴ لیتری V6 تویینتوربو LS 500 مدل ۲۰۲۵ است که توان تولید ۴۱۶ اسب بخار و گشتاور ۵۹۹ نیوتنمتر دارد. این پیشرانه با گیربکس ۱۰ سرعته خودکار و سامانه چهارچرخ محرک AWD با دیفرانسیل لغزش محدود هماهنگ شده و میتواند از حالت توقف تا سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت را طی ۴.۶ ثانیه شتابگیری کند.
لکسوس تاکنون برنامه مشخصی برای جایگزین مستقیم LS اعلام نکرده و در پاسخ به پرسشها تنها گفته درباره محصولات آینده خود اظهارنظر نمیکند.
دیدگاه شما؟