به گزارش اتومدیا و به نقل از ایرنا، مسعود نصرتی، روز سهشنبه در آیین واگذاری هزار دستگاه کامیونت کمپرسی زامیاد به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و آغاز مجدد خط تولید اتوبوس درونشهری، هدف از این برنامه را توسعه و ارتقای خودروهای شهری و روستایی با کیفیت و فناوری پیشرفته اعلام کرد. وی افزود که […]
به گزارش اتومدیا و به نقل از ایرنا، مسعود نصرتی، روز سهشنبه در آیین واگذاری هزار دستگاه کامیونت کمپرسی زامیاد به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و آغاز مجدد خط تولید اتوبوس درونشهری، هدف از این برنامه را توسعه و ارتقای خودروهای شهری و روستایی با کیفیت و فناوری پیشرفته اعلام کرد. وی افزود که این خودروها در مقیاس کوچک و بزرگ مورد بهرهبرداری قرار خواهند گرفت.
نصرتی با اشاره به کاهش تعداد اتوبوسهای کشور از ۲۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه فعلی، گفت: «با وجود برنامهریزی برای افزایش ناوگان اتوبوسهای برقی، هنوز به اهداف تعیینشده دست نیافتهایم.» وی همچنین خاطرنشان کرد که ۱۱ شرکت اتوبوسسازی در کشور فعال هستند و مذاکراتی با آنها برای تولید و واردات اتوبوس انجام شده است، چرا که در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه در کلانشهرها محدودیت وجود دارد.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان آمار ترافیک پیک در تهران اظهار داشت که از ۹۲ هزار خودروی واردشده به شهر، ۷۴ درصد خودروهای شخصی، ۱۳ درصد اتوبوس، ۷ درصد تاکسی و ۶ درصد مترو هستند. او همچنین هزینههای بالای خودروهای شخصی و اثرات منفی آنها بر آلودگی هوا را مورد تأکید قرار داد و افزود که نبود اولویتبندی مناسب در توسعه حمل و نقل شهری، استفاده بیش از حد شهروندان از خودروهای شخصی را به همراه داشته است.
وی از برنامههای دولت چهاردهم برای بهبود حملونقل عمومی در شهرها خبر داد و از رسانهها خواست در اطلاعرسانی و حمایت از تولید و واردات خودروهای برقی، تاکسیهای باکیفیت و اتوبوسهای جدید همکاری کنند.
پیشبینی نوسازی و توسعه ناوگان برونشهری
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در ادامه این مراسم اظهار داشت: «با هدف حمایت از تولید داخلی، هزار دستگاه اتوبوس مورد نیاز کشور از محل تولید داخلی تأمین خواهد شد و پیشبینیهای لازم برای واردات ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیز انجام شده است.»
وی افزود که سال آینده سه هزار کامیونت در سراسر کشور مورد بهرهبرداری قرار میگیرد و بر اهمیت توسعه زیرساختهای شهری و روستایی تأکید کرد. یوسفی یادآور شد که پروژههای عمرانی در ایران به طور متوسط بین ۱۸ تا ۲۱ سال طول میکشند و اصلاح قانون ارزش افزوده و دائمی کردن آن میتواند منابع مالی بیشتری برای توسعه روستاها و شهرها ایجاد کند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد که منابع حاصل از اصلاحات قانونی صرف نوسازی ناوگان حملونقل، توسعه زیرساختها، آسفالت معابر، فضای سبز و بهبود وضعیت زیستمحیطی شده است و اقدامات وزارت کشور و همکاری مجلس در تأمین منابع مالی، از جمله اوراق و بودجه، نقش مهمی در نوسازی هزاران دستگاه کامیونت و توسعه ناوگان حملونقل در شهرها و روستاها داشته است.
آغاز به کار مجدد خط تولید اتوبوس درونشهری زامیاد
داریوش گلمحمدی، مدیرعامل شرکت زامیاد، با اشاره به واگذاری هزار دستگاه خودروی کمپرسی نیسان به سازمان شهرداریها، گفت که ۷۰ درصد آنها از نوع مدل جدید اکستند است و توانسته استانداردهای ملی، تأییدیه محیط زیست و مجوز پلیس راهور را دریافت کند. وی افزود که افزایش ۱۶ سانتیمتری طول خودرو، فضای کابین جلو را برای تنظیم صندلیها بهبود بخشیده است.
گلمحمدی با بیان اینکه خط تولید اتوبوس این شرکت پس از ۱۵ سال توقف از سر گرفته شده است، از تولید اتوبوس ۱۲ متری جدید با نام «اروند» خبر داد که حاصل همکاری با شرکت فوتون چین است. وی تأکید کرد که حدود ۱۲۸ نفر به صورت مستقیم در این خط تولید مشغول به کار خواهند شد و این پروژه ظرفیت توسعه اتوبوسهای برقی و ۱۸ متری را نیز دارد، که بازگشت به تولید اتوبوس، گام مهمی در ارتقای کیفیت و تنوع ناوگان حملونقل شهری کشور به شمار میآید.
دیدگاه شما؟