نحوه‌ی پیگیری شکایت از خودروسازان در صورت تأخیر در تحویل خودرو اعلام شد

.
چهارشنبه - ۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۲:۲۶ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
شکایت درمورد تاخیر در تحویل خودرو

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ضمن تشریح روند رسیدگی به شکایات مشتریان از شرکت‌های خودروساز و واردکننده خودرو، اعلام کرد: بخش عمده‌ای از شکایات ثبت‌شده از ابتدای سال جاری، مربوط به تأخیر در تحویل خودرو و عدم پرداخت خسارت تأخیر توسط شرکت‌هاست. احمد شانیان، در گفت‌وگو با رسانه‌ها […]

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ضمن تشریح روند رسیدگی به شکایات مشتریان از شرکت‌های خودروساز و واردکننده خودرو، اعلام کرد: بخش عمده‌ای از شکایات ثبت‌شده از ابتدای سال جاری، مربوط به تأخیر در تحویل خودرو و عدم پرداخت خسارت تأخیر توسط شرکت‌هاست.

احمد شانیان، در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به روند افزایش گزارش‌های مردمی درباره بدقولی خودروسازان، تأکید کرد: «برخلاف تصور عمومی، میزان شکایات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نداشته، اما بیشتر اعتراض‌ها به دلیل عدم ایفای تعهدات تحویل و تأخیر در پرداخت خسارت‌ها بوده است.»

وی درباره نحوه پیگیری شکایت‌ها توضیح داد: در صورت تأخیر شرکت عرضه‌کننده در تحویل خودرو، مشتری ابتدا باید موضوع را از طریق واحد ارتباط با مشتریان شرکت مربوطه پیگیری کند. در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، امکان ثبت درخواست کتبی از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل اقامت یا مستقیماً از طریق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وجود دارد.

به گفته شانیان، پس از بررسی اولیه، در صورت لزوم، پرونده به شرکت‌های تولیدی یا وارداتی ابلاغ می‌شود تا توضیحات خود را ارائه دهند. اگر همچنان اختلاف پابرجا باشد، خریدار می‌تواند بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، شکایت خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.

وی افزود: «مطالبه خسارت تأخیر تحویل خودرو از سوی شرکت‌ها تنها از طریق دستگاه قضایی امکان‌پذیر است و این موضوع مشمول رسیدگی در مراجع تعزیراتی نمی‌شود.»

شانیان در ادامه با اشاره به دستورالعمل شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو گفت: «وظیفه سازمان حمایت صرفاً محاسبه قیمت است و مسئولیت ابلاغ نهایی قیمت‌ها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.»

دیدگاه شما؟