شرکت پژو با معرفی طرح مفهومی جدید خود با نام «پالیگان»، تصویری از آینده طراحی و فناوری خودروهایش ارائه داده است. این خودرو مفهومی که پیشدرآمدی بر نسل بعدی پژو ۲۰۸ محسوب میشود، نشاندهنده رویکرد جدید این برند فرانسوی در زمینه طراحی، ارگونومی، و تجربه رانندگی است. پژو اعلام کرده است که بسیاری از ایدهها […]
شرکت پژو با معرفی طرح مفهومی جدید خود با نام «پالیگان»، تصویری از آینده طراحی و فناوری خودروهایش ارائه داده است. این خودرو مفهومی که پیشدرآمدی بر نسل بعدی پژو ۲۰۸ محسوب میشود، نشاندهنده رویکرد جدید این برند فرانسوی در زمینه طراحی، ارگونومی، و تجربه رانندگی است. پژو اعلام کرده است که بسیاری از ایدهها و فناوریهای بهکاررفته در این کانسپت از سال ۲۰۲۷ در مدلهای تولیدی بهویژه نسل آینده ۲۰۸ دیده خواهد شد.
در نمای بیرونی، پالیگان زبان طراحی آینده پژو را به نمایش میگذارد. در حالیکه این خودرو از درهای بزرگ و گالووینگ بهره میبرد، نسخه نهایی تولیدی با چهار در معمولی و متداول خواهد بود. با این حال، فرم کلی بدنه، خطوط حجمی پرقدرت در قسمت شانهها، باریک شدن بخش میانی خودرو، سطوح گسترده شیشهها و تأکید بر استفاده از مواد بازیافتی، همگی نشانههایی از مسیر جدید طراحی پژو هستند. علاوه بر این، برخی عناصر جزئیتر مانند محل درگاه شارژ و نشانگر نورانی وضعیت شارژ بر روی ستون C، بهطور مستقیم از پژو ۲۰۵ کلاسیک الهام گرفتهاند و احتمال زیادی وجود دارد که در نسخه تولیدی نیز حضور داشته باشند. طراحی چراغهای شاخص برند، اینبار با چیدمانی جدید و افقی بازآفرینی شده و به ویژگی متمایز طراحی خودروهای آینده پژو تبدیل خواهد شد.
فضای داخلی پالیگان تمرکز اصلی پژو را بر تحول تجربه رانندگی نمایان میکند. این خودرو به نسل بعدی کابین «آیکاکپیت» مجهز شده است؛ سیستمی که حدود یک دهه است در محصولات پژو به کار میرود و با انتقال اطلاعات رانندگی به بالای فرمان، دید راننده را بهبود میبخشد. در طرح جدید، کل شیشه جلو به یک نمایشگر بزرگ با ابعاد معادل ۳۱ اینچ تبدیل شده است که همزمان نقش صفحه کیلومتر و سیستم مالتیمدیا را ایفا میکند.
یکی از برجستهترین ویژگیهای پالیگان، فرمان مستطیلشکل آن با نام «هایپر اسکوئر» است. این فرمان که پژو نسخههای مفهومی آن را در سالهای گذشته نیز بهنمایش گذاشته بود، اکنون بهصورت کاملتر و کاربردیتر طراحی شده است. در هر یک از چهار گوشه این فرمان، دایرهای قرار دارد که شامل کنترلهای اصلی رانندگی است. سامانه «فرمان با انتقال الکترونیکی» یا همان steer-by-wire نیز در این خودرو به کار رفته است؛ فناوریای که ارتباط مکانیکی بین فرمان و چرخها را حذف کرده و بهجای آن از سیگنالهای دیجیتال استفاده میکند. با این ویژگی، نسبت چرخش فرمان در سرعتهای پایین تغییر میکند تا چرخش چرخها سریعتر انجام شود؛ بهطور مثال در هنگام پارک، راننده میتواند تنها با کمتر از یک دور چرخاندن فرمان خودرو را هدایت کند.
پژو تأکید کرده است که این فناوریها صرفاً برای نمایش یا اهداف مفهومی طراحی نشدهاند و تا سال ۲۰۲۷ بر روی مدلهای تولیدی پژو عرضه خواهند شد. این شرکت اعلام کرده نسخه نهایی این فناوریها بهاحتمال زیاد نخستینبار در نسل آینده پژو ۲۰۸ استفاده خواهد شد.
کانسپت پالیگان پژو تلفیقی از طراحی آیندهنگرانه، فناوری پیشرفته و توجه به پایداری زیستمحیطی است. این خودرو نهتنها پیشنمایشی از مدل بعدی ۲۰۸ محسوب میشود، بلکه مسیر کلی طراحی و فلسفه مهندسی محصولات آینده پژو را نیز بازتاب میدهد. از نمایشگر تمامقد روی شیشه جلو گرفته تا فرمان مربعی و فناوری فرمان برقی بدون اتصال مکانیکی، همگی نشاندهنده تمایل پژو برای بازتعریف مفهوم رانندگی در دهه آینده است. پژو با معرفی این مدل، عملاً اعلام کرده که قصد دارد با نسل جدید ۲۰۸، تجربه رانندگی شهری را از پایه متحول کند.






دیدگاه شما؟