چین در حال آمادهسازی قانون جدیدی است که میتواند عصر شتابگیریهای انفجاری در خودروهای برقی را متحول کند. طبق پیشنویس تازه «استاندارد ملی» خودروهای سواری، تمام خودروها باید هنگام روشن شدن بهصورت پیشفرض در حالتی قرار بگیرند که شتاب صفر تا صد آنها کمتر از پنج ثانیه نباشد؛ مگر اینکه راننده بهطور دستی حالت سریعتر را فعال کند. هدف این اقدام، افزایش ایمنی و کنترل رفتار رانندگی در جادههای چین عنوان شده است. این قانون قرار است جایگزین استاندارد فعلی شود که محدودیتی برای شتاب خودروها تعیین نکرده بود. بر اساس متن منتشرشده، پس از هر بار روشنکردن خودرو، سیستم بهطور خودکار توان خروجی موتور را کاهش میدهد و خودرو در حالت محدود قرار میگیرد؛ مشابه حالت Eco در بسیاری از خودروهای برقی. راننده البته میتواند با انتخاب دستی حالتهای قدرتمند، به شتاب اصلی خودرو دسترسی پیدا کند، اما این تنظیم پس از خاموش شدن خودرو دوباره ریست خواهد شد.
این محدودیت شامل تمام خودروهای سواری میشود اما بیشترین تأثیر را بر خودروهای برقی فوقسریع خواهد داشت؛ مدلهایی مانند شیائومی SU7 اولترا با شتاب ۱.۹۸ ثانیه، زیکر 001 FR با شتاب ۲.۰۲ ثانیه، تسلا مدل S پلاید با ۲.۱ ثانیه و BYD یانگوانگ U9 با ۲.۳۶ ثانیه که همگی در هر روشنکردن خودرو باید ابتدا در حالت محدود فعالیت کنند. همزمان پیشنویس دیگری نیز در حال بررسی است که خودروهای با طول بیش از شش متر را ملزم به داشتن سامانه هشدار تجاوز از سرعت میکند؛ سامانهای که باید هنگام عبور از سرعت مجاز، هشدار دیداری یا شنیداری دهد. این مقررات بخشی از برنامه گسترده چین برای افزایش ایمنی جادهها از طریق کنترل نرمافزاری و الکترونیکی است؛ اقدامی که در کنار هدف ایمنی، واکنشهایی در مورد محدود شدن قابلیتهای جذاب خودروهای مدرن و برقی به همراه داشته است.
دیدگاه شما؟