مشخصات فنی کیا تلوراید2027 پیش از رونمایی رسمی در نمایشگاه لس‌آنجلس منتشر شد

.
شنبه - ۱ آذر ۱۴۰۴ - ۴:۴۱ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
کیا تلوراید 2027

شرکت کیا در آستانه‌ی نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس از نسل دوم شاسی‌بلند محبوب خود، تلوراید، رونمایی کرد؛ خورویی کاملاً بازطراحی‌شده که اکنون با ابعاد بزرگ‌تر، ظاهری مدرن‌تر و زاویه‌دارتر، و مجموعه‌ای از پیشرانه‌های چهارسیلندر جدید شامل نسخه‌های بنزینی و هیبریدی وارد بازار می‌شود. این تغییر بزرگ، پایان حضور موتور شش‌سیلندر وی‌شکل (V6) در تلوراید را رقم زده است. عرضه‌ی رسمی نسل جدید این خودرودر بازار آمریکای شمالی از اوایل سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.

نسل قبلی تلوراید با وجود عملکرد فنی چشمگیر، همواره ظاهری محافظه‌کارانه داشت و پس از عرضه‌ی SUV برقی کیا با نام EV9، قدیمی‌تر از همیشه به نظر می‌رسید. اکنون مدل ۲۰۲۷ با طراحی تازه‌اش چهره‌ای جسور، محکم و مستقل پیدا کرده است؛ جلوپنجره‌ی جدید آن که به‌طور چشمگیری نسبت به گذشته تغییر کرده، احتمالاً یکی از بحث‌برانگیزترین بخش‌های طراحی به شمار می‌رود.

تصاویر رسمی منتشرشده، دو نسخه‌ی مختلف از تلوراید را نشان می‌دهند: تیپ  استاندارد و تیپ اسپرت و مقاوم‌تر X‑Pro. در طراحی بدنه، خطوط صاف و گوشه‌های زاویه‌دار جایگزین انحناهای قبلی شده‌اند، گلگیرها پهن‌تر و سقف صاف‌تر است. برخلاف EV9، خبری از ستون D خمیده یا نوار نورانی در عقب نیست. چراغ‌های LED عمودی جلو و عقب تا حدودی یادآور تلوراید قدیمی‌اند، اما جلوپنجره‌ی جدید نقطه‌ی عطف این تغییرات محسوب می‌شود. در تیپ استاندارد، بخشی از جلوپنجره بسته و شامل نوارهای عمودی است، در حالی که تیپ X‑Pro جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر و بازتر با طراحی بلوکی دارد که چهره‌ای خشن‌تر و ماجراجویانه‌تر به خودرو می‌دهد. این نسخه همچنین مجهز به حلقه‌های یدک‌کش، ریل‌های سقفی مرتفع، تایرهای مخصوص مسیرهای آفرودی و ارتفاع ۹.۱ اینچی از سطح زمین است تا برای رانندگی‌های آفرود آماده‌تر باشد.

کابین تلوراید جدید نیز تغییرات اساسی کرده و حالا کاملاً شبیه به زبان طراحی مدل‌های مدرن کیا است. داشبورد جدید میزبان دو نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی است که در قالبی مستطیل‌شکل و یکپارچه قرار گرفته‌اند. فرمان خودرو نیز با طراحی جدید چهارشاخه، ظاهر امروزی‌تری پیدا کرده و دسته‌دنده از روی کنسول مرکزی حذف شده و مانند مدل برقی EV9، روی ستون فرمان نصب شده است. با بزرگ‌تر شدن ابعاد خودرو، فضای داخلی در هر سه ردیف صندلی افزایش یافته است. نسل جدید تلوراید ۲.۳ اینچ طولانی‌تر، یک اینچ بلندتر و فاصله‌ی محوری آن سه اینچ بیشتر از مدل قبلی است؛ اعدادی که مستقیماً به آسایش بیشتر سرنشینان منجر می‌شود.

در بخش فنی نیز تغییرات چشمگیر است. موتور شش سیلندر ۳.۸ لیتری قبلی به طور کامل کنار گذاشته شده و دو پیشرانه‌ی چهارسیلندر جدید بنزینی و هیبریدی معرفی شده‌اند.

نسخه بنزینی از موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که ۲۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۱۱ پوندفوت گشتاور تولید می‌کند؛ یعنی ۴۹ پوندفوت بیشتر از موتور V6، هرچند با ۱۷ اسب‌بخار قدرت کمتر. این پیشرانه به گیربکس خودکار هشت‌سرعته متصل است و نیروی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند، در حالی که سیستم چهارچرخ محرک نیز قابل سفارش خواهد بود.

در تیپ X‑Pro چهارچرخ محرک، سامانه‌ی پیشرفته‌ی E‑LSD یا دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، شرایط جاده را بررسی کرده و نیرو را هم میان محورهای جلو و عقب و هم بین چرخ‌های چپ و راست تقسیم می‌کند. همچنین وجود قفل دیفرانسیل مرکزی امکان توزیع ثابت ۵۰ درصد نیرو بین دو محور را فراهم می‌سازد که برای رانندگی در مسیرهای دشوار بسیار مفید است.

نسخه هیبریدی ترکیبی از موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ و یک باتری لیتیوم‌یون ۱.۶۵ کیلووات‌ساعتی به همراه موتورهای الکتریکی است. این هماهنگی خروجی قابل توجهی معادل ۳۲۹ اسب‌بخار قدرت و ۳۳۹ پوندفوت گشتاور ایجاد می‌کند که تا ۳۸ اسب‌بخار و ۷۷ پوندفوت بیشتر از موتور V6 سابق است. کیا میانگین مصرف سوخت این خودرو را حدود ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر و برد حرکتی آن را حدود ۹۶۵ کیلومتر اعلام کرده است، که نسبت به مصرف موتور پیشین پیشرفت چشمگیری محسوب می‌شود.

پیشرانه‌ی هیبریدی از گیربکس خودکار شش‌سرعته بهره می‌برد و به سیستم چهارچرخ محرک متصل است. همچنین به‌صورت استاندارد با سامانه‌ی کنترل هوشمند بردار گشتاور دینامیکی الکترونیکی (E‑DTVC) عرضه می‌شود که پایداری خودرو را در پیچ‌ها و جاده‌های لغزنده افزایش می‌دهد. قابلیت تازه‌ای با نام Stay Mode نیز برای نسخه‌ی هیبریدی در نظر گرفته شده است که امکان تأمین برق سیستم‌هایی مانند تهویه، نورپردازی و صوتی را تا حدود ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که شارژ باتری به ۲۰ درصد برسد بدون نیاز به روشن کردن موتور فراهم می‌کند.

از نظر توان یدک‌کشی، تلوراید توربوشارژ می‌تواند تا حدود ۲۲۶۸ کیلوگرم بار را حمل کند، در حالی که نسخه‌ی هیبریدی تا ۲۰۴۰ کیلوگرم را می‌کشد. وجود سیستم تعلیق عقب خودتراز نیز به حفظ تعادل و ارتفاع خودرو هنگام حمل بارهای سنگین کمک می‌کند.

نسخه‌ی تمام برقی از تلوراید تولید نخواهد شد، زیرا این وظیفه به کیا EV9 سپرده شده است. کیا اعلام کرده که تحویل خودروهای جدید از سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۶ شروع می‌شود و جزئیات بیشتر در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس منتشر خواهد شد.

KIA

دیدگاه شما؟