دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو، ضمن انتقاد از تمرکز رسانهها بر مصرف سوخت خودروهای سواری، اعلام کرد که سهم این خودروها در آلودگی هوای کلانشهرها کمتر از ۲۰ درصد است. مازیار بیگلو در گفتگو با ایسنا تأکید کرد که حدود ۸۰ درصد آلودگی ناشی از منابع ثابت، سوخت نیروگاهها، صنایع و وسایل نقلیه تجاری دیزلی است.
سهم ۸۰ درصدی نیروگاهها و سوخت بیکیفیت
بیگلو با استناد به گزارشهای رسمی، ترکیب اصلی آلایندگی را به شرح زیر توضیح داد:
-
۴۰ درصد: ناشی از سوخت نیروگاهها (که اغلب مازوت میسوزانند).
-
حدود ۲۰ درصد: به دلیل مصرف گازوئیل توسط اتوبوسها و کامیونهای تجاری.
-
حدود ۲۰ درصد: از منابع ثابتی نظیر کارخانههای سیمان و سایر صنایع با مصرف سوخت بالا.
وی خاطرنشان کرد: در روزهایی که شهرها به دلیل آلودگی تعطیل میشوند و تردد به حداقل میرسد، حجم آلودگی کم نمیشود؛ این خود گواه بر نقش اصلی منابع دیگر است.
استاندارد یورو ۵ با بنزین یورو ۴؛ هدررفت روزانه ۱۰ میلیون لیتر سوخت
دبیر انجمن قطعهسازان، ریشه اصلی مشکلات را به کیفیت سوخت بازگرداند. او تأکید کرد:
-
ضعف گازوئیل: کیفیت پایین گازوئیل مانع کارکرد مناسب موتورهای دیزلی تجاری میشود.
-
ضعف بنزین: استفاده از بنزین یورو ۴ در موتورهای داخلی (که از سالهای ۱۳۹۷ به بعد یورو ۵ هستند)، باعث افزایش ۵ تا ۲۵ درصدی مصرف سوخت میشود که معادل هدررفت روزانه بیش از ۱۰ میلیون لیتر بنزین است.
وی هشدار داد که با این شرایط، ارتقاء استاندارد موتورها به یورو ۶ (مطابق قوانین جدید) نیز بدون تأمین سوخت مناسب، بیفایده خواهد بود.
بیثباتی در قانون اسقاط، بحرانآفرین است
بیگلو در مورد سهم عظیم خودروهای فرسوده، اجرای ناقص قوانین اسقاط را عامل اصلی دانست. وی گفت: تولید خودروسازان برای پوشش سهمیه اسقاط افزایش یافته است، اما عدم ثبات قوانین و مشکلات مالی باعث شده که مردم توان خرید خودروی جدید و جایگزینی خودروی قدیمی خود را نداشته باشند. وی تأکید کرد که بینظمی در قیمتگذاری و تعهدات اسقاط، یک مشکل برونصنعتی است و حل آن نیازمند مدیریت نهادهای بالادستی و تأمین منابع مالی مناسب برای مالکان است.
منبع: ایسنا
دیدگاه شما؟