موتور سیکلت‌سواران، پیشتاز تصادفات مرگبار بزرگراه‌های تهران

.
چهارشنبه - ۱۲ آذر ۱۴۰۴ - ۴:۱۷ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
تصادفات موتورسیکلت ها

سرهنگ رابعه جوانبخت، کارشناس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، در برنامه تلویزیونی «شهر امن» به تشریح جزئیات نگران‌کننده آمار تلفات جاده‌ای در پایتخت از ابتدای سال ۱۴۰۴ پرداخت. بر اساس گزارش‌های پلیس راهور، معابر بزرگراهی کانون اصلی حوادث مرگبار تهران هستند، به‌طوری‌که ۵۸ درصد از کل تصادفات منجر به فوت در ماه‌های اخیر (به ویژه فصل پاییز)، تنها در همین معابر رخ داده است.

تردد شبانه و عامل جنسیت

سرهنگ جوانبخت با تأکید بر سرعت بالاتر در بزرگراه‌ها و رابطه آن با شدت حوادث، به تفکیک جنسیتی متوفیان اشاره کرد. طبق آمار، ۸۹ درصد از جان‌باختگان تصادفات بزرگراهی مردان بوده‌اند و تنها ۱۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. وی دلیل این اختلاف فاحش را مرتبط با ماهیت و زمان تخلفات دانست و توضیح داد که «هنجارشکنی» و رانندگی پرخطر، به‌خصوص در ساعات پایانی شب، عمدتاً توسط آقایان انجام می‌شود و حضور آنان در این ساعات پررنگ‌تر است.

تصادفات بر اساس کاربری وسایل نقلیه

آمارهای ارائه شده بر اساس نوع کاربری وسایل نقلیه در تصادفات فوتی بزرگراه‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۴، یک زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است:

  • موتور سیکلت‌ها: ۴۸ درصد (رتبه اول)

  • عابران پیاده: ۳۱ درصد

  • خودروهای سواری: ۲۰ درصد

  • سایر: ۱ درصد

این کارشناس پلیس راهور تصریح کرد که عامل اصلی مرگ موتورسواران، تردد با سرعت غیرمجاز در بزرگراه‌ها است که اغلب منجر به واژگونی می‌شود. همچنین، وی به جایگاه نگران‌کننده عابران پیاده (رتبه دوم) اشاره کرد و از مردم خواست که صرفاً از مسیرها و معابر مجازی که برای تردد پیاده در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.

در پایان، سرهنگ جوانبخت رانندگان را از تردد دوچرخه در بزرگراه‌ها بر حذر داشت و تأکید کرد که دوچرخه‌سواران باید تنها در مسیرهای اختصاصی رفت‌وآمد کنند. او توصیه کرد که رانندگان تهرانی با دقت مضاعف رانندگی کنند، زیرا در حوادث بزرگراهی، «اولین اشتباه، آخرین اشتباه» خواهد بود که اغلب ناشی از عدم رعایت سرعت، خستگی و خواب‌آلودگی پس از طی مسافت طولانی است.

منبع: پلیس راهور

دیدگاه شما؟